Un raliu ..la rece

Dupa debutul impresionant al sezonului 2012 la Monte-Carlo, Campionatul Mondial de Raliuri se muta in Scandinavia pentru Raliul Suediei, etapa care se va desfasura atat in Suedia, cat si in Norvegia. Dupa o victorie convingatoare in Principat, campionii mondiali Sébastien Loeb si Daniel Elena vor infrunta echipajele nordice la ei acasa. Castigatorii acestui raliu in 2010 si 2011, Mikko Hirvonen si Jarmo Lehtinen spera la un hat-trick si la prima victorie cu Citroën Total World Rally Team.

 

Inainte de a incepe seria de sase raliuri pe macadam, caravana Campionatului Mondial de Raliuri ajunge in nordul Europei pentru specialele acoperite cu zapada si gheata din Scandinavia. Avand cartierul general amplasat in Karlstad, capitala regiunii Värmland, Raliul Suediei are un nou format pentru editia din 2012. In premiera in Campionatul Mondial de Raliuri, joi se desfasoara „calificarile”. Conform noului regulament, aceasta regula se aplica si in cazul raliurilor pe macadam, pilotii putand sa-si aleaga ordinea pe lista de start in functie de rezultatele din ceea ce a fost pana acum shakedown-ul, eliminand astfel discutiile aparute in 2011 legate de curatarea probelor. Vineri, in prima zi de raliu, cea mai mare parte a probelor se vor desfasura pe speciale folosite in editia din 2009 a Raliului Norvegiei.

 

Castigatorii Raliului Monte Carlo, Sébastien Loeb si Daniel Elena vor lua startul intr-o etapa pe care nu au castigat-o decat o singura data in 2004. Chiar si asa, campionii mondiali au ca obiectiv victoria in acest raliu. „Poate ca nu excelez pe aceste probe insa imi place foarte mult sa concurez aici. Este unul dintre raliurile care imi plac cel mai mult in acest sezon”, a spus Sébastien Loeb. „Daca analizam preformantele mele din trecut, se observa ca acest raliu a fost dificil pentru mine in special din cauza conditiilor meteo. In 2008, cand am iesit in decor, Raliul Suediei nu era chiar un raliu de iarna, temperaturile pozitive transformand gheata in noroi. Anul trecut am terminat raliul pe locul sase, sansele la victorie fiind egale cu zero dupa ce am curatat probele de zapada proaspat cazuta in prima zi, dupa care am facut si pana. Atunci cand acest raliu se desfasoara in conditii tipice, iar specialele sunt acoperite cu zapada si gheata, consider ca sunt la fel de rapid ca rivalii mei.

 

In anii precedenti Sébastien Loeb a fost dezavantajat in mod regulat, daca nu chiar de fiecare data, de faptul ca a curatat probele pentru cei din spate, iar acum este incantat de modificarile facute in regulamentul sportiv: “Consider ca vechiul sistem era nedrept fiindca liderul campionatului era penalizat la startul fiecarui raliu. Acum, voi fi doar eu vinovat de un eventual rezultat nesatisfacator. Oricum nu va fi usor alegerea unei pozitii bune pe lista de start. In Suedia, primele masini care trec lasa in urma un strat de gheata zdrobita care reduce aderenta in cazul in care iesi de pe trasa ideala, dar si daca pleci primul in cursa poti fi dezavantajat daca ninge peste noapte iar probele sunt acoperite de zapada afanata. Atunci cand iti alegi pozitia pe lista de start trebuie sa tii cont de toti acesti factori!

 

 

 

Pentru a pregati cat mai bine acest raliu, echipa Citroën Total a organizat o sesiune de teste in Norvegia cu Mikko Hirvonen si apoi cu Sébastien Loeb. Mikko Hirvonen a luat startul, in weekendul trecut, in Raliul Finnskog, etapa in Campionatul National al Norvegiei, si a reusit sa castige. „Experienta lui Mikko s-a simtit imediat cum a venit in echipa. Aici a contribuit la imbunatatirea setarilor pentru zapada si gheata la modelul DS3 WRC. Am testat si eu cu setarile propuse de el si acum sunt mult mai increzator. Am facut progrese mari fata de sezonul 2011”, a mai spus Loeb.  

 

Dupa ce am obtinut victoria in ultimele doua editii ale Raliului Suediei, desigur ca obiectivul meu este de a castiga din nou. Cred ca lupta va fi si mai stransa decat la Monte-Carlo, asta si pentru ca vom avea cu totii aceleasi cauciucuri de la start la sosire. Pentru mine este o noua provocare extrem de motivanta”, a spus Mikko Hirvonen.

 

Raliul Suediei este si prima cursa pentru Nasser Al-Attiyah la volanul unei masini Citroën DS3 WRC. Castigator al Raliului Dakar in 2011 si in 2006 campion mondial in P-WRC (Campionatul Mondial de Raliuri dedicat masinilor de Productie), Nasser Al-Attiyah il va avea ca si copilot, in Qatar World Rally Team, pe italianul Giovanni Bernacchini. In afara participarii la toate cele 12 etape ramase din Campionatul Mondial, Nasser Al-Attiyah are un an foarte incarcat. Pilotul din Qatar vrea sa castige cel de-al optulea titlu in Campionatul de Raliuri din Orientul Mijlociu si sa obtina o medalie olimpica, la Londra, in competitia de tir cu pusca de talere unde tocmai a egalat recordul mondial cu 150 de puncte. Nasser Al-Attiyah este unul dintre cei trei sportivi care au obtinut acest punctaj perfect in aceasta disciplina.

 

La startul celei de-a doua etape din Campionatul Mondial de Raliuri vor fi si echipele Citroën Junior, cu Thierry Neuville si Nicolas Gilsoul, si Van Merksteijn Motorsport, cu Peter Van Merksteijn si Eddy Chevaillier. Daca pentru Neuville startul in Suedia este o premiera, in schimb olandezul are mai multa experienta pe zapada si gheata, Peter Van Merksteijn luand startul de doua ori in Suedia si o data in Norvegia.