Inainte sa incep eu cursele, cel mai bun prieten al meu, Oliver, incepuse sa-si pregateasca o masina de coasta super puternica. Un Audi A4 de peste 500 de cai. Responsabili erau niste baieti cu numele de DogTuning. Creierul DogTuning era un mare povestitor care te invartea din vorbe in asa fel incat puteai sa juri ca omul stie mai multe ca Tommi Makinen. Ei bine, nu stia!
Si tot sezonul 2009 s-au cacait ei sa vina la o coasta. Masina trebuia sa se bata sus… inspre Onoriu. Eu am luat Ibiza mea lovita si reparata de pe la raliuri si am inceput ca un inconstient direct pe proba sa o incerc. Filosofii de la DogTuning au zis “Nu! Noi nu il lasam pe Oli sa mearga la coasta inainte sa facem sute si sute de kilometri de teste”. Da, asa zice manualul. Eu insa trageam de ei:“ Lasati testele si haideti la coasta! O testati acolo”. Ei nu si nu. O puneau pe platforma si mergeau in Ungaria pe circuit si testau cateva ore incontinuu.
Si veneau de acolo incantati ca au facut mai multi kilometri in regim de concurs decat o sa fac eu vreodata in campionatul de coasta. Si cum au impins de la spate un Lancer de raliu fara sa aiba slick-uri. Si cum au mega giga de date in laptop. Etc etc.
Dar a venit si fatidicul debut al masinii in cursele oficiale din Romania. La Resita. Si cum au ajuns ei cu Audi-ul in parcul de service au navalit toti pe ei. Heinz Goellner, Hepo, Spuderka, toti. Maaaaaama ce masina! Al patrulea Audi. Si ce suspensie, ce motor! Tuna ca o mitraliera.
Si surpriza! Oliver si-a luat-o in cel mai dur mod posibil. L-au batut toti care au avut cat de cat o masina. Inclusiv eu. Nu vreau sa va faceti o impresie gresita. Oli e un pilot excelent. Stiu ce poate pentru ca m-am dat in dreapta lui si in plus, mult din ce stiu eu m-a invatat chiar el. Dar toata pragatirea aceea pe circuit, toate aerele de mare preparator din sanul DogTuning nu au fost decat un mare bull shit.
Mica istorioara e relevanta in mai multe sensuri. O data, cel mai bun test il faci tot pe proba, atunci cand esti concentrat la maximum. Cand ai adversari care fac timpi adevarati. In al doilea rand, nu orice tampitel care a surubarit la un moment dat la un Subaru Impreza e in stare sa construiasca o masina de curse de la zero. Si nu in ultimul rand, una e circuitul unde iesi pe pietris, vine tractorul si te scoate si alta e coasta unde pomii si parapetii sunt langa tine.
E pacat ca toate acest greseli le-a facut Oliver si acum nu mai are acea dorinta flamanda sa participe la coasta. Cred si eu. Dupa mai mult de 50.000 de euro aruncati pe geam mi-ar cam pieri cheful si mie. Asta era o alta invatatura. Nu iti fa masina tare de la inceput! Ia-o mai usor! Rupe-i fasul la o masina de 180 de cai pana nu mai poti scoate nimic din ea. Si dupa aceea ia-ti o Mitsuba. Sa poti sa stai la taclale de la egal la egal cu Iliescu, Giculetz ( stim cine e, nu?), Andronic etc. Desi pare greu de crezut, nici ei nu s-au nascut in Lancer-uri “full Gaetmo”.
Sunt intr-o oarecare masura de acord cu tine. Adica cu tot in afara de partea cu testele. Filozofia de la care au plecat e ok. Mergem pe circuit, daca sarim afara nu rupem nimic si e ok. Vedem cat de fiabila e, pilotul se obisnuieste treptat cu ea etc. Din experienta mea iti spun ca testele sunt esentiale daca vrei sa vezi imbunatatiri majore nu numai in ceea ce priveste stilul tau de pilotaj, dar si in ceea ce inseamna alegerile optime ale diverselor setari pe care le poti face.
Motorsportul fara teste ca si cantatul dupa ureche pe la mese
Perfect de acord. Cazul de care vorbeam a fost unul foarte special. In cazul in care faci o masina de la zero e mai bine sa nu risti sa o dai de gard direct pe proba. Eu spun doar sa nu ramai incremenit in proiect. Ceea ce s-a si intamplat. Cel mai bine e ca etapele de concurs sa alterneze cu cele de teste. In Romania totusi, teste, in adevaratul sens, le fac putini piloti. Dar inca o data. Ai dreptate.
Interesant ca ai adus aminte de proiect. Am fost in asistenta Audi cand ne-am uitat la masina DogTuning si am fost destul de curiosi de baieti, poate puteam sa ii ajutam. Parca le-am lasat si carte de vizita pentru cazul in care aveau nevoie de ajutor.
Problema cea mare a lor a fost, dupa mine, ca au incercat sa faca masina de pe internet. Niste calcule la fata locului aratau ca masina e mult mai rigida la suspensie decat o masina de DTM…
Pentru ei era o ocazie buna sa invete ceva, pacat ca proiectul a fost ingropat. Sigur, sa inveti pe banii altora nu e chiar kosher, cu asta sunt de acord.
In cazul asta special, puteau sa uite toate testele din lume daca nu aveau referinte.
De acord: " Sigur, sa inveti pe banii altora nu e chiar kosher, cu asta sunt de acord. " Si daca totusi am presupune ca era cineva… teoretic bine-intetionat tot nu ar fi fost corect sa supuna pe altcineva in mod voit unui astfel de efort financiar. In Ro nu ploua cu bani, nu faci experimente de-astea pe banii oricui ci eventual pe ai unor firme mari, constiente de riscuri si capabile sa le acopere ca eventuale pierderi. Exista o granita stricta intre a profita de cineva si a vrea sa inveti meserie pe banii altuia. Nu ca "nu e chiar kosher", …e ceva care intra la nota de plata a Soartei: feed-back . Fazele cu profitatul se platesc si retroactiv. 🙂 Parerea mea. Autorului, felicitari pt avertismentul…. general valabil.
Andrei, ai scris asta: "… si acum nu mai are acea dorinta flamanda sa participe la coasta. " Parerea mea este ca "dorinta" este aceeasi dar masina are nevoie de cineva care sa o tuneze pe bune si probabil ca e vb de ceva bani necesari Dintr-un alt articol al tau am inteles ca tu aproape ai sacrificat o cursa din cauza ca abia in ultima clipa ai primit acceptul unui sponsor. Poate e vb de asta si nu de cat au distrus aia de la "dog" masina aia. E ok ca un pilot sa se simta nashpa dupa o cursa ca cea de care zici tu aici, dar o ia de la capat, ca de-aia e pilot de curse. Unul priceput, din ce spui tu. Cu o masina "proasta" nu poti face nimic, cu una buna te prezinti onorabil chiar daca nu stii nici cum se comporta masina nici traseul. Nimeni nu poa' sa faca din rahat … bici. Dar te ridici si o iei de la capat. Asta-i diferenta simpla dintre un pilot si un shofer. Potae doar ca parere personala…, dar nu cred ca esecul acela l-a facut pe prietenul tau cel mai bun sa-si piarda pasiunea pt curse, probabil a fost doar efectul de recul al unui efort finaciar. Eu cred ca e vb doar de o provizorie lipsa a banilor nu de dezamagirea produsa de cei de la "dog". Dohhh, e doar parerea mea despre ce-ai scris tu. Vorba moderatorului de site despre tine, nu dati cu rosii in mine, indreptati-le spre Andrei. :))) Glumesc, evident. Dati-mi mie rosiile, Am de gand sa ma'nc multa salata vara asta. 🙂
as vrea ca domnul mitrasca sa aduca argumente solide pentru cele afirmate despre cei de la dogtuning, altfel totul este in zadar si doar o incercare din partea unui om frustrat (care a fost ajutat de cei de la dogtuning) de a se scoate in evidenta.
toate testele pe circuit au fost din dorinta pilotului de a invata masina. circuitul nu se compara cu coasta, am fost tot timpul de aceeasi parere.
intrebati pilotul despre masina si despre cum nu a vrut mai multa putere pana se acomodeaza cu masina. masina la resita mergea la 0,8 bari tot din dorinta pilotului si era la prima cursa. sunt putini piloti, indiferent cat de buni care la prima cursa merg bine cu o masina cu post de pilotaj mutat mult catre spate, pedalier cu pedale verticale, caseta de directie scurta si brate duble suprapuse si pushrod etc. poate masina era un pic rigida, pentru asta sunt suspensiile reglabile, pentru a se ajusta. am apreciat sfaturile care le-am primit si era chiar in proiect sa inmuiem suspensia. sunt de altfel putine masini care merg bine la prima cursa. nu am avut nici o problema inafara de iesirea in decor a pilotului si a unui modul de aprindere care a facut figuri.
acestea fiind spuse, astept un raspuns din partea lui andrei.
alex – dogtuning