Publicitate

Sorin Pop,  Kokozula pentru prieteni, este deja o prezenta cunoscuta organizatorilor de etape de raliuri si viteza in coasta din Romania, de sportivi si nu in cele din urma de catre fani. Nu-ti poti desfasura activitatea in acest sport fara o doza mare de pasiune si, in Romania, de cele mai multe ori, aceasta este un factor decisiv in luarea deciziilor. Exemple de familii implicate in pilotaj sunt foarte multe, dar cu certitudine, cea mai cunoscuta este fam. Dumitrescu, cu bunicul Nea Marin, baiatul Radu si acum nepotii Andrei si Silviu care concureaza in intrecerile de viteza in coasta. 

 

Astazi am decis sa lasam deoparte pilotajul si sa ne concentram pe latura artistica a motorsportului. Incepand cu sezonul 2013, Sorin si Mihaela Pop ( Rallyzoom.ro ) vor deveni partenerii nostri si ne vor furniza imagini cat mai deosebite de la fiecare competitie pe care o vor fotografia. Cum a inceput aceasta pasiune, care sunt partile frumoase sau grele ale acesteia, si planurile pentru anul care a inceput, puteti afla mai multe din interviul de mai jos:

 Sorin si Mihaela Pop

Motorsportnews.ro:  De unde pasiunea pentru fotografie sau, si mai concret, de unde pasiunea pentru motorsport?

 

Sorin Pop: Mi-a placut dintotdeauna sa fac poze. Prin anii `90, cand eram in liceu, nu plecam nicaieri fara un aparat foto la mine. Pe atunci nu existau aparate digitale, totul se lucra pe film. Camera mea se transforma intr-o camera obscura saptamani la rand, cu paturi in geam si tavi pline cu substante.

 

In 2008 aveam un atelier de service auto, cumparasem un dyno (stand de masurat caii putere) si ma gandeam ca participantii la “raliurile astea” ar trebui sa fie extrem de interesati de dyno-ul meu. Metoda pe care am gasit-o atunci pentru a-mi promova afacerea la aceste competitii a fost sa merg cu un aparat foto compact, un Fuji, sa pozez masinile si sa pun pozele la mine pe site, crezand ca, odata cu pozele, va avea vizibilitate si dyno-ul.

 

Am sfarsit prin a vinde dyno-ul si a investi totul in aparatura foto, astfel ca din 2010 sunt prezent la fiecare cursa de raliu si viteza in coasta.

 

Motorsportnews.ro: Esti deja in al 4-lea sezon in care vei fotografia etapele de raliuri si viteza in coasta. Care sunt planurile tale pentru noul an? Ce ti-ai propus sa imbunatatesti in fotografiile pe care le realizezi?

 

Sorin Pop: Intotdeauna este ceva de invatat si de imbunatatit la fotografiat, indiferent de tipul/tipurile de fotografie pe care le practici, ca in orice altceva ce alegi sa faci si vrei sa faci bine. Cat mai bine.

 

Abordarea unei curse se face in functie de rezultatul asteptat. Sunt multi factori de luat in calcul. Daca la finalul unei curse trebuie sa ai cateva cadre, procedezi intr-un anumit fel, in schimb, daca la finalul cursei trebuie neaparat sa ai cadre cu fiecare masina, procedezi altfel. Anul acesta mi-am propus sa tin si mai mult cont de sfaturile si sugestiile celorlalti. Vom vedea la final de an care este rezultatul 🙂

 

Motorsportnews.ro: Cum ai reusit s-o “virusezi” si pe Mihaela, sotia ta, cu fotografiile de motorsport? 

 

Sorin Pop: Pe Mihaela am corupt-o ducand-o cu mine la fiecare cursa la care mergeam. Si pentru ca ea sa nu se plictiseasca, prin 2009 i-am cumparat o camera video ca sa filmeze. Dupa un timp, a inceput sa gaseasca anumite aspecte care-i trezeau interesul mai mult decat cursele in sine, iar filmatul s-a transformat in fotografie. De 2 ani, ea sta in parcul service la cursele de Viteza in Coasta si fotografiaza partea umana a curselor, iar la raliu ma mai ajuta cu cate un unghi diferit al aceluiasi cadru.

 

Motorsportnews.ro: Care este cea mai buna fotografie a ta(voastra) de la o etapa de raliu? Dar de la Viteza in Coasta? 

 

Sorin Pop: Este foarte greu de ales. Eu pun in balanta dificultatea si riscul in obtinerea unei fotografii, chiar daca in rezultatul final acest lucru nu se vede. Am selectat cateva cadre care ne plac noua personal:

 

 

Motorsportnews.ro: Cum te pregatesti inainte de o etapa? Faci cateva recunoasteri? 

 

Sorin Pop: Incerc, inainte de fiecare Raliu, sa parcurg traseul in totalitate; incerc sa aflu pe unde merg spectatorii, mai intreb pilotii ce parere au referitor la locuri bune pentru fotografiat si, in functie de aceste lucruri, ma decid unde merg pe probe. In general ma orientez pe parcurs. Chiar daca de fiecare data plec cu un anumit plan de-acasa, il adaptez functie de situatie. La Coasta este mai usor, fiind aproximativ 10 urcari pe acelasi traseu de 3-5 km, am timp sa-l parcurg pe jos in totalitate.

 

Motorsportnews.ro: Mai mereu, cele mai bune locuri de fotografiat (cele mai bune din mai multe puncte de vedere) sunt intesate oarecum de fotografi. E benefic aspectul asta? Va ajuta la ceva sau nu?

 

Sorin Pop: Pe mine personal nu ma deranjeaza intotdeauna. Imi place sa fotografiez fotografi care fotografiaza un eveniment. Sigur ca pilotii primesc acelasi cadre de la noi toti, si atunci fiecare dintre noi incercam sa facem ceva diferit. Nu intotdeauna reusim, dar ne straduim. In general exista respect intre noi, fotografii si cameramanii mai vechi, si incercam sa nu ne incurcam unul pe celalalt.

 

Motorsportnews.ro: Care metoda specifica fotografiilor de motorsport a fost cea mai dificil de invatat? Ai urmat niste cursuri de specialitate sau ai preferat sa fi propriul profesor?

 

Sorin Pop: Nu am facut nici un curs foto referitor la fotografia de motorsport. Cei care practica fotografia de motorsport de multa vreme au fost profesorii mei, ca sa zic asa. I-am studiat indelung ca sa inteleg cu ce se mananca acest stil de fotografie. In rest am fost autodidact.

 

O fotografie ingheata un moment din dinamica unei masini, iar mie cel mai greu mi se pare sa sugerezi miscarea in aceste “inghetari de timp”.

  

Motorsportnews.ro: Vesnicul duel: Mitsubishi sau Subaru, pardon Nikon sau Canon  🙂 ? Ce echipament folosesti si de ce ai facut aceasta alegere?

 

Sorin Pop: Nikon. In ziua de azi, nu cred ca exista o mare diferenta intre brandurile consacrate si sunt convins ca si daca as folosi Canon sau alt brand as putea face cam acelasi cadre. Dar, odata ce ai inceput sa investesi intr-un brand, nu mai poti sa il shimbi usor pentru ca nu se potriveste nimic de la un brand la altul.

 

In general, eu sunt multumit de alegerea facuta. Probabil ca un aport l-a avut si Catalin Stoia, (Simcat.ro ) pe care l-am studiat multa vreme si de la care am invatat multe chestii, iar el foloseste Nikon.

 

Motorsportnews.ro: Prelucrezi fotografiile inainte sa le livrezi clientilor tai sau preferi sa le lasi asa cum le-ai facut?

 

Sorin Pop: Intotdeauna le retusez putin. Imi place ca produsul final sa fie cat mai “ingrijit”. Tin la acest aspect, de aceea fiecare cadru beneficiaza de atentia mea. Acesta este unul din motivele pentru care de multe ori imi este dificil sa dau pozele rapid dupa terminarea curselor.

 

Motorsportnews.ro: Care etapa de raliu si viteza in coasta iti place cel mai mult, din perspectiva unui fotograf?

 

Sorin Pop: Daca e sa vorbim despre Viteza in Coasta, cel mai frumos traseu pentru mine este, pe departe, cel de la Ranca. Este un traseu lung, cu toate tipurile de viraje, nu este prin padure, deci poti sa abordezi fiecare viraj din mai multe unghiuri. Cred ca daca ar fi 2-3 curse pe an la Ranca, as gasi ce sa fotografiez de fiecare data.

 

La Raliu imi place extrem de mult celebra saritoare de la Arad, atribuita lui Nastase, care este locul unde masinile sar cel mai inalt si lung din Romania, iar per ansamblu, imi place Raliul Clujului, mai ales ca il cunosc deja destul de bine, fiind raliul meu de casa.

 

Motorsportnews.ro: Se stie, motorsportul este periculos, inclusiv si pentru fotografi. Ai avut parte de evenimente nefericite? Care a fost cel mai mare pericol la care te-ai expus pana acum?

 

Sorin Pop: Este extrem de periculos sa fotografiezi acest tip de sport. Am trecut deja prin cateva situatii limita, in sensul ca puteam fi luat pe capota, si este doar vina mea. Noi semnam un document inainte de fiecare cursa in care ne asumam personal raspunderea pentru orice incident, deci suntem pe cont propriu. In incercarea de a obtine un cadru mai special, uneori ajung prea aproape de masini, dar pana acum am ramas intreg (fara a pune la socoteala deja obisnuitele lovituri de bolovani, crengi, scaieti, spini, praf, balti, apa, ploaie, ninsoare, bezna, lumini de faruri in ochi, etc.)

 

Ultimul eveniment riscant a fost la Raliul Tara Barsei 2012 cand era sa fiu mangaiat de catre masina lui Bogdan Nastase, dar am scapat, inca nu stiu exact cum. 

 

Motorsportnews.ro: Sa fii fotograf este o meserie foarte interesanta, fara indoiala. Care sunt insa partile mai putin placute?

 

Sorin Pop: Imi place atat de mult sa fac chestia asta incat nu imi vin acum in minte partile neplacute. As putea sa ma gandesc la praful prezent la fiecare raliu, praf care este inamicul public numarul unu al aparaturii foto; as putea sa ma gandesc la cate certuri si discutii am cu jandarmii si oamenii de ordine care nu ne lasa sa stam unde credem noi ca trebuie sa stam pentru a obtine acel cadru, indiferent de tipul de acreditare pe care in avem la gat; as putea sa ma gandesc ca indiferent de vreme: frig, ploaie, ninsoare, caldura, trebuie sa fiu prezent pe traseu si sa fotografiez. Probabil ca mai sunt si alte aspecte care le omit in momentul de fata, dar toate acestea inca nu compenseaza placerea de a vedea si fotografia o cursa de masini.

 

 

Motorsportnews.ro: Visezi vreodata sa treci in spatele volanului unei masini de curse sau iti este suficient sa le fotografiezi?

 

Sorin Pop: A fost o perioada in care planuiam sa imi fac o masina pentru Coasta, insa am avut norocul sa imi treaca. Zic norocul, pentru ca oricum as fi putut practica acest sport doar ca si hobby, si este un hobby foarte scump, care daca se strecoara in sufletul tau, nu cred ca il mai poti scoate de acolo. Pilotii ma mai cheama sa ma dau in dreapta, insa ii refuz de fiecare data, din 2 motive: imi este foarte frica sa nu ma prinda microbul si, in general, toti copilotii sunt ca trasi prin inel, deci nu incap in scaunul din dreapta :)) Prin urmare, ma limitez in a-i fotografia pe cei care practica acest sport.

 

Selectie foto Mihaela Pop: 

 

Comentarii

comentarii

Publicitate

14 Responses to “Sorin si Mihaela Pop – familia de fotografi a motorsportului romanesc”

  1. Excelente pozele. Keep up the good work!

  2. Bravo familiei Pop! Superbe pozele!

  3. felicitari Sorin si Mihaela!
    se vede evolutia, se vede pasiunea….tineti-o tot asa!

  4. Bravo Kokozula! Bravo Mihaela! Puneti-va hainele groase in bagaj, ne pregatim de ninsoare la Brasov 🙂

  5. Multumim frumos 🙂

    Rares… daca anul trecut eram extrem de relaxati in ceea ce priveste hainele groase, dar cu cauciucuri de iarna, de data asta vom fi infofoliti :)))

  6. Si in orice caz, vreau neaparat sa ii multumesc sotiei mele pentru ca de atata vreme imi suporta pasiunea, si mai mult decat atat, ma sprijina, ma ajuta si ma incurajeaza tot timpul. Multumesc din suflet!

  7. Bravo Pop-ilor, vis implinit! as putea spune. Si eu regret impreuna cu voi vanzarea dyno-ului, dar nah… tot raul spre bine la finalul zilei. Bafta multa in continuare cu toate proiectele voastre, si… ne vedem pe traseu! 🙂

  8. Si acuma tin minte cum te-am vazut prima data la Ranca cu Fuji!-ul de care aminteai Bafta si pe viitor.
    Mihaela e sarea si piperu' in pozele tale 🙂

  9. FELICITARI DRAGILOR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!LA MAI MARE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  10. Superb articol si m-am bucurat sa il citesc. Ma cunosc cu Sorin cu mult sa il apuce nebunia de pozar si tot timpul a fost un tip de nota 10 cu un grai 100% ardelenesc ce te face tot timpul sa zambesti ! 🙂

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Motorsportnews.ro