Jenson Button, mai bun ca toţi

 

Jenson Button a luat startul duminică în cel de-al 200-lea Grand Prix din carieră. Venit în Formula 1 în anul 2000, la o vîrstă fragedă, a trecut de-a lungul timpului prin mai multe transformări. Din noua speranţă a automobilismului britanic s-a schimbat în “playboy” cu aere de vedetă, suferind apoi ani grei la echipe fără şanse. A obţinut prima victorie (unii ar zice norocoasă) în 2006, tot la Hungaroring, cînd pilota un monopost BAR-Honda. Au urmat doi ani la mijlocul clasamentului cu noul team Honda, pentru ca la sfîrşitul lui 2008 să se trezească practic fără echipă. A avut atunci norocul ca Ross Brawn să inventeze un team “din cenuşa” fostei echipe japoneze şi în 2009 a cîştigat titlul cu maşina care a dominat autoritar începutul de sezon. Multă lume a pus la îndoială valoarea lui Jenson chiar şi după ce a devenit campion, punînd realizarea pe seama maşinii extraordinare avute la dispoziţie. Fostul playboy devenise însă un tip cu picioarele pe pămint, care ştie ce muncă trebuie depusă pentru a avea succes. Cu titlul în buzunar, s-a mutat la McLaren, pe “domeniul” lui Lewis Hamilton, şi mulţi au zis că va fi “distrus” de acesta. S-a dovedit însă că nu numai că s-a adaptat excelent, devenind chiar prieten cu Lewis, dar Jenson a fost aproape egalul acestuia pe parcursul ultimului sezon şi jumătate. Pilot inteligent, Jenson Button a reuşit să cîştige în cursele unde această calitate s-a dovedit esenţială, ajutat şi de stilul său foarte cursiv şi “blînd” cu echipamentul de concurs – mai ales cu pneurile.

 

Duminică la Budapesta, toată lumea s-a bucurat pentru victoria lui Jenson Button, obţinută ca şi acum 5 ani, pe o pistă umedă, victorie datorată unei strategii impecabile şi pe parcursul căreia a bătut alţi doi campioni mondiali, pe Sebastian Vettel şi Lewis Hamilton. Duelul pe pistă dintre cei doi coechipieri de la McLaren ne-a ţinut cu sufletul la gură, dar toţi ştiam că Button nu va greşi. Un model de fair play pe pistă şi în afara ei, campionul din 2009 a facut o cursă inteligentă şi fără greşeală, speculînd potenţialul maşinii şi erorile adversarilor.

 

La Hungaroring, maşina de bătut a fost McLaren-Mercedes. A fost clar de la începutul cursei, iar pole-position-ul lui Vettel se datorase unui tur excepţional şi greşelii lui Hamilton. Lewis a dominat şi prima jumătate a cursei, dar n-a ştiut să ţină maşina pe traseu atunci cînd condiţiile s-au înrăutăţit. A urmat apoi o alta greşeală, tactică de data aceasta, şi în loc de un podium cert, a rămas să lupte din greu (din nou foarte agresiv şi spectaculos) pentru un loc 4 destul de dezamăgitor.

 

A fost din nou o cursă spectaculoasă, unde alegerea pneurilor a fost crucială, iar DRS-ul ne-esenţial. Vor rămîne de neuitat “dansul” maşinilor pe pista udă din primele ture, explozia bolidului în flăcări al lui Heidfeld şi performanţele excelente ale lui Paul Di Resta şi Sebastien Buemi.

 

Astfel că Sebastian Vettel – deşi bătut a patra oară în ultimele 5 curse – şi-a mărit avantajul în lupta pentru un nou titlu. Cei mai apropiaţi urmăritori au terminat în spatele germanului, asa că poate să stea destul de liniştit în vacanţa de 4 săptămîni pînă la următoarea etapă de la Spa-Francorchamps. Destul de liniştit, nu foarte, pentru că urmează două curse unde Red Bull nu pleacă favoriţi, deşi avansul lui uriaş va fi extrem de greu de recuperat pentru oricine dintre cei patru urmăritori. Campionatul nu s-a terminat, totuşi, şi (aproape) orice e posibil.

 

Rezultat Marele Premiu al Ungariei:

Poz. Pilot Echipa Ture Timp
1 Jenson Button McLaren-Mercedes 70 1:46:42.337
2 Sebastian Vettel RBR-Renault 70 +3.5 sec.
3 Fernando Alonso Ferrari 70 +19.8 sec.
4 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 70 +48.3 sec.
5 Mark Webber RBR-Renault 70 +49.7 sec.
6 Felipe Massa Ferrari 70 +83.1 sec.
7 Paul di Resta Force India-Mercedes 69 +1 tur
8 Sebastien Buemi STR-Ferrari 69 +1 tur
9 Nico Rosberg Mercedes 69 +1 tur
10 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 69 +1 tur
11 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 69 +1 tur
12 Vitaly Petrov Renault 69 +1 tur
13 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 68 +2 ture
14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 68 +2 ture
15 Sergio Perez Sauber-Ferrari 68 +2 ture
16 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 68 +2 ture
17 Timo Glock Virgin-Cosworth 66 +4 ture
18 Daniel Ricciardo HRT-Cosworth 66 +4 ture
19 Jerome d’Ambrosio Virgin-Cosworth 65 +5 ture
20 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 65 +5 ture
Abandon Heikki Kovalainen Lotus-Renault 55 pierdere apa
Ab. Michael Schumacher Mercedes 26 cutie viteze
Ab. Nick Heidfeld Renault 23 incendiu
Ab. Jarno Trulli Lotus-Renault 17 pierdere apa