Publicitate

Mulţi dintre cei care au văzut fotografii spion cu noua Honda Insight Hybrid s-au grabit sa o caracterizeze ca fiind o copie a unei Toyota Prius. Aceasta abordare este una gresita. Ce uita acestia este ceea ce s-a spus despre actuala Toyota Prius atunci când aceasta a debutat în toamna anului 2003. “Se pare ca este o Honda CRX cu patru uşi “.

Deci Honda a copiat Honda .

Panoul de sticlă vertical de la portbagajul noului Insight ii permite acestuia să exploateze pe deplin principiile unanim recunoscute de aerodinamica ale lui  Wunibald Kamm, cel care a descoperit că, pentru a avea un coeficient bun de aerodinamicitate, conturul fluent al unei masini trebuie sa se termine in partea din spate cu o portiune abrupta si verticala. Aceasta metoda este cea mai eficienta pentru reducerea rezistentei la inaintare si poarta denumirea de “Kammback” sau  “Kamm tail” . Printre masinile supersportive care folosesc acest principiu regasim Ferarri 250 GTO, Ford GT40,Aston Martin DB6, Citroen SM sau Chevrolet Corvette iar printre automobilele produse la scara larga regasim  Citroen CX, Honda CRX, Audi A2 sau Citroen C4  si bineinteles toate modelele cu tehnologie hybrida : Honda Insight ( 2000-2006) , Toyota Prius , noua generatie Insight si recent lansata Honda CRZ .

Prin intermediul celor de la Honda Trading Romania am avut ocazia sa testam de-a lungul a trei zile noua generatie a modelului Insight in versiunea de echipare Elegance, de altfel si singura disponibila pentru Romania . Elegance reprezinta echiparea de varf si include dotari standard precum faruri cu xenon, jante din aliaj usor, senzori de lumina si ploaie, climatizare automata, airbag-uri frontale,laterale si tip cortina, controlul stabilitatii la tractare (TSA), directie servoasistata electric (EPS), controlul tractiunii si stabilitatii (VSA) . Masina are un sistem de propulsie hibrid, fiind dotata cu un motor pe benzina de 1,3 litri, care dezvolta 88 Cai Putere (CP) si cu un motor electric de 14 CP. Pretul unui astfel de model este de 16.480 euro fara tva .

Designul exterior

Faptul ca Honda Insight 2010 arată în acest fel nu este un accident, deoarece Yasunari Seki, inginerul-sef  responsabil de acest model, si-a făcut un renume la Honda în timp ce lucra la  CRX.  Fiind o masina cu emisii reduse si tehnologie hibrid, era important pentru Insight ca prin designul exterior sa-si exprime prerogativele sale de mediu. Trebuia să arate ca o masina “verde” dar, de asemenea, trebuia să pară dinamica şi distractiva la condus .

Mai presus de toate, Insight a trebuit să apeleze la o gamă largă de oameni la nivel global, un alt factor important fiind legat de forma caroseriei. Cercetarile au arătat că automobilele cu 5 usi sunt cele mai populare astfel acest aspect a fost ales pentru a atrage cat mai multi oameni posibil, unul din dezideratele Honda fiind acela ca tehnologia hibrida sa fie accesibila pentru cat mai multe persoane.

In timp ce “spiritul verde” al masinii a influentat aspectul general al masinii, in unele locuri acelasi spirit a ajutat . Datorita faptului ca noul sistem IMA este mai compact , partea frontala a masinii este mai scurta decat la prima generatie, am putea spune chiar usor agresiva. Aplecarea asupra detaliilor a celor de la Honda a dat nastere unor blocuri optice frontale foarte dinamice , al caror fundal este in ton cu vopseaua caroseriei. Ne-au placut si stopurile spate cu led , care se regasesc deasemeni in dotarea standard. Este stiut faptul ca ledurile consuma mult mai putina energie decat un bec conventional, astfel ca aceste stopuri erau un must have.

Designul interior

Insight a fost proiectat pentru a deservi confortabil cinci pasageri, ingenios ambalat  într-o caroserie aerodinamica. Un interior primitor si aerisit a fost creat prin intermediul unor elemente de design inteligente care creaza un sentiment de spaţiu crescut  şi practic. Formele convexe au fost utilizate ori de câte ori a fost posibil pentru a reduce masa de materiale plastice de la  interior şi pentru a crea un sentiment de spaţiu. Acest lucru  delimiteaza Honda Insight de regulile tradiţionale ale designului interior, care dictează în principal suprafeţe concave.

De exemplu, plansa de bord este împărţită în două secţiuni distincte. Secţiunea inferioară ,intr-o nuanta deschisa, este convexa  , şoferul  şi pasagerul din faţă avand un sentiment crescut de spaţiu in zona picioarelor, în timp ce partea superioară, mai întunecată,  înconjoară secţiunea ocupanţilor din faţă, a şoferului  în special, pentru a da senzatia unei cabine de pilotaj. Atentia principala se indreapta insa catre instrumentarul de bord, impartit pe două niveluri, lucru ce permite şoferului să se concentreze pe informaţiile importante : vitezometrul aflat deasupra volanului şi ecranul principal aflat sub acesta.

Bordul propriu zis cuprinde patru indicatori principali – un turometru  mare ce inglobeaza principalul ecran lcd in care vei regasi orice informatie si care este flancat de indicatorul de benzină şi de indicatorul pentru gradul de asistare a motorului electric . Treapta de viteza selecetata de cutia automata este afişata în continuarea turometrului . Ecranul lcd principal poate afisa , prin selectarea unui buton de pe volan , foarte multe informatii cum ar fi : dacă bacteria  electrică se incarca, în timpul frânarilor regenerative sau dacă motorul electric asistă motorul pe benzina în timpul accelerării mai sportive a masinii, consumul instant si mediu de benzina, distanta ramasa de efectuat , temperatura exterioara si diferite metode de a te invata sa mergi economic . In cazul uneia dintre ele , primesti la sfarsitul fiecarei calatorii niste flori in functie de cat de economic ai condus. Noi am reusit sa adunam 4,5 flori din 5 posibile  🙂 . Cea mai eficienta metoda prin care Insight te invata sa conduci economic este schimbarea culorii vitezometrului : verde pentru mers economic – albastru pentru accelerari sau franari energice.

Singurule lucruri care pot fi criticate la interior sunt golurile din zona de imbinare a bordului cu fetele de usi , calitatea materialelor din plastic, care iti dau senzatia unui model ieftin ( desi nu scartaie si nici nu sunt neplacute la atingere)  si vizibilitatea in spate . Daca vizibilitatea  redusa este compensata de oglinzile exterioare de marimi generoase iar calitatea plasticelor folosite a fost influentata de dorinta de reducere a costurilor, acele goluri  raman inexplicabile pentru noi.

Motorul si cutia de viteze

Tehnologia hibrida in cazul Honda poarta denumirea de IMA ( Integrated Motor Assist) si presupune adaugarea la motorul care functioneaza pe baza de benzina sau motorina a unui motor electric, care are rolul de a ajuta motorul pe benzina la  accelerari, pentru a reduce consumul de carburant si, implicit, emisiile de dioxid de carbon. Tehnologia hibrida presupune de asemenea recuperarea si stocarea in baterii a energiei degajate la franare, pentru a o folosi in caz de nevoie. Honda Insight dispune deasemeni si de un sistem start/stop, care opreste motorul in cazul stationarii la semafor cu piciorul pe frana si il porneste la eliberarea pedalei, prin intermediul motorului electric.

Cum funcţionează aceste două unităţi?

Plecare : o baterie cu voltaj ridicat actioneaza motorul electric pentru pornirea vehiculului.
Accelerare uşoară : doar motor pe benzină. Accelerare : actiune combinată (motor benzina şi cel electric) ce reduce consumul de combustibil. Deplasare cu viteză mică: (până la viteze de 50 km  pe oră) doar motor electric(daca bateriile sunt incarcate si sarcina medie) . Decelerare : se reîncarcă bateria de inalt voltaj. Ralanti : motorul se opreşte, reducand consumul de combustibil şi energie. Motorul funcţionează doar atunci când este nevoie, când vă deplasaţi (cu viteze de până la 50 km pe oră) sarcina este preluată de baterie, reducand consumul de combustibil. Acest sistem este atât de performant încât reîncarcă bateria atunci când vehiculul decelerează.

Transmisia se realizeaza prin intermediul unei cutii de viteze automata tip CVT (Continously Variable Transmission) . Aceasta pur si simplu ne-a fermecat datorita faptului ca nu simti absolut nimic atunci cand treptele de viteza sunt schimbate , tranzitiile fiind line si previzibile. Folosirea unei astfel de cutii de viteze ajuta sistemul IMA sa functioneze la adevarata sa valoare.

Noul Insight dispune de un mod “super economic” , care se poate actiona prin simpla apasare a butonului Econ aflat in partea stanga a bordului. Ce se intampla la intrarea in acest mod ? Puterea si cuplul sistemului IMA este redus cu 4 procente, exceptie facand cazul in care se apasa pana la podea pedala de acceleratie, cutia CVT va schimba vitezele si mai lin, creste cantitatea de energie transmisa bateriei in cazul franarilor regenerative, timpul de start/stop la semafoare este marit, climatizarea automata va functiona cu predilectie pe modul de recirculare chiar oprindu-se de tot in cazul stationarii la stop.

De neinteles este modul Sport ( S ) al acestei cutii de viteza . Trecerea in acest mod permite schimbarea treptelor de viteza prin actionarea padelelor din spatele volanului , dar la o putere de doar 98 cp in total aceasta optiune nu face altceva decat sa te enerveze .

Consumul de benzina inregistrat de noi de-a lungul celor aproximativ 300 de km parcursi in Bucuresti a fost de 6.5 l/100 km fata de consumul urban declarat de producator de 4.7 l/100 km . Asa cum ne-am obisnuit pana acum in traficul din capitala nu ai cum sa te apropii de consumul oficial, asadar noi l-am considerat multumitor pentru un automobil cu masa proprie de 1 276 kg .

Veti fi tentati probabil sa va ganditi la modele ale celorlalti producatori care inregistreaza consumuri mai bune in mediul urban, urmatoarea intrebare fiind daca merita achizitionarea unui astfel de vehicul cu tehnologie hibrida.

Noi spunem ca da, merita , nu numai prin prisma consumului si cantitatii reduse de CO2 pe care masina il inregistreaza ( 105 ) ci mai ales prin filosofia Honda. Japonezii s-au concentrat pe dezvoltarea unui automobil care sa inregistreze economii considerabile de combustibil in “lumea reala” . Au preferat sa faca asta deoarece economia este mai mult decat vizibila ,  fie ca mergi cu clima pornita sau cu farurile aprinse ziua . Ni s-a parut mult mai interesant felul in care Insight te invata sa mergi economic  si te responsabilizeaza decat tehnologia hibrida in sine, deoarece maniera in care conduci o masina este cheia unui consum scazut.

Manevrabilitatea si stabilitatea este una specifica oricarui model Honda, adica buna . Sistemul de franare este alcatuit din discuri de frana atat la rotile din fata cat si la cele din spate, care sunt manageriate de mai multe sisteme electronice ca ABS, EBD si Brake Assist . Honda si-a denumit ESP-ul Vehicle Stability Assist (VSA) acesta avand menirea sa te ajute sa mentii controlul in timpul virajelor , a accelerarii si a manevrelor bruste . VSA-ul include si controlul tractiunii iar momentul in care acesta isi intra in atributii este semnalizat printr-un martor luminos . De remarcat ar fi decuplarea totala a VSA-ului prin simpla apasare a unui buton de sub bord si raza mica de intoarcere intre doua borduri. Mai multe nu va putem spune, deoarece testul nostru s-a desfasurat numai in Bucuresti si nici nu am simtit nevoia sa ducem masina la limitele ei, nu acesta fiind scopul acestui model .

Confortul este caracterizat de eforturile inginerilor Honda de a stoarce orice centimentru la interior pentru a-l oferi ocupantilor. Astfel regasim numai putin de sase locuri speciale pentru sticlele de suc : doua in fetele de usi din spate, doua in fetele de usi din fata si doua in fata schimbatorului cutiei de viteze.  Sub sistemul audio aflat in centrul plansei de bord se mai afla un spatiu de depozitare de mici dimensiuni ideal pentru telefoane mobile , spatiu care impreuna cu torpedoul satisfac nevoile de depozitare ale oricarui posesor.

Demult nu mi-am mai gasit asa repede o pozitie confortabila ca in Honda Insight . Acomodarea s-a facut extreme de repede cu reglajele scaunului de la sofer  cat si a volanului .  Setarea suspensiei este una potrivita pentru ceea ce se vrea a fi Honda Insight . Este ferma si confortabila in acelasi timp , creand senzatia de siguranta si placere in condus. Atmosfera placuta de la interior este amplificata de silentiozitatea motorului dar si de insonorizarea buna a habitaclului . Daca la o viteza de 40-50 km/h vei opri sistemul audio si climatizarea,  linistea va fi una impresionanta .

Sistemul audio este compus dintr-un radio cd cu patru boxe , ale carui comenzi se regasesc si pe volan . Acesta este unul multumitor ca si calitate a sunetului dar si datorita mediilor pe care le poate reproduce , respectiv MP3, WMA, AAC . Sub sistemul audio se regasesc doua mufe pentru mediile de stocare auxiliare , iar in cotiera se afla mufa USB .

Concluzia finala

În termeni de accesibilitate şi de distracţie,  Honda Insight este cel mai bun hibrid de pe piata. Franarea este mai uşoară decât cea a oricarui concurent şi economia de combustibil este competitivă, deşi nu este cea mai buna din clasă. Conducătorii auto se vor bucura, de asemenea de interiorul high-tech. Per total Insight bifeaza mai multe decat rateaza iar pretul o face foarte competitiva.

Cu o lista impresionanta de dotari si cu o economie evidenta de combustibil , Honda Insight nu te va face sa te simti ca ai fost inselat prin achizitionarea sa. Si nu, nu este nimic ciudat cu ea, se conduce exact ca orice alta Honda 🙂

Concluzia celor care ne-au insotit de-a lungul testului :

Florin – posesor Renault Megane : Honda Insight este o masina care pare desprinsa din viitor. Interiorul este foarte primitor si ofera foarte multe informatii, adesea ai avea tendinta sa ramai cu ochii doar la computerul de bord, pentru a vedea cat de economic conduci. Dupa primii km, Insight te face sa te simti mandru ca nu poluezi atmosfera cu emisii nocive. Cutia automata este un mare plus la aceasta masina, prin prisma faptului ca turatia ramane ridicata in momentul accelerarii, raspunzand foarte bine la o accelerare un pic mai “puternica”. Interesant este si sistemul de oprire motorului la semafor, timpul de raspuns  la plecarea de pe loc fiind aproape insesizabil.

Edi- posesor Citroen C4 : De mult imi doream sa conduc o masina hibrida si multumita celor de la Honda am avut ocazia zilele trecute sa conduc o Honda Insight. Ce m-a socat pozitiv a fost sistemul Start and Stop un sistem cum nu am intalnit la nici o alta masina, practic nici nu iti dai seama cand motorul porneste si se opreste. Cutia de viteze este perfecta pentru oras in modul automat nesimtindu-se nicio clipa cand treci prin toate cele 7 trepte de viteza. Un minus din puctul meu de vedere il reprezinta spatiul pentru pasagerii din spate, care in cazul meu de peste 1.90m nu pot sta confortabil deoarece lovesc cu capul in plafon, poate o pozitionare a banchetei un pic mai jos ar fi rezolvat aceasta problema, dar mai mult ca sigur ca si bateriile pentru modul electric trebuie sa ocupe si ele un spatiu. Per total o masina interesanta si foarte buna pentru o familie si foarte comoda pentru oras.

Silviu – posesor Honda Civic Type R : Bord cu design futurist, o cutie foarte fluenta si foarte practica in oras la fel ca si optiunea de auto oprire a motorului. Pentru motorul de 1.3 pe care il are am fost surprins de senzatia de cuplu pe care ti-o ofera inca de la turatiile joase .

Comentarii

comentarii

Publicitate

5 Responses to “Test drive Honda Insight Hybrid – ” Green thinking “”

  1. Am observat ca se repeta persoanele ce comenteaza automobilele din articolele dumneavoastra.

    Cum argumentati?

  2. Nu putem incredinta masina de drive test oricarei persoane pe care o gasim pe strada, tocmai de aceea avem persoane de incredere care ne sunt alaturi, in timpul testelor noastre.

    Persoane diferite vor aparea atunci cand masinile sunt prezentate in cadrul Intalnirilor pe care le fac diverse forumuri auto(vezi ClubSeat, PeugeotClub, ClubC4).

    Nu putem sa inventam nume si persoane doar de dragul de a avea ceva scris, pentru ca rolul acestor comentarii este de a exprima ceea ce inseamna "prima impresie" cand te urci si mergi cu o masina.

  3. Am inteles. Multumesc frumos 🙂

  4. Masina m-a uimit prima data cand nu intelegeam de ce cutia de viteze nu schimba treptele….de fapt o facea intr-un mod extrem de neobisnuit de placut. Pur si simplu am ramas impresionat de cutia de viteze. Am mai condus masini cu cutii automate insa pur si simplu aceasta este altceva. Practic ramane la turatii superioare iar schimbul se face intr-o plaja la fel de ridicata, devenind insesizabil schimbul vitezelor.

    Ulterior , interiorul ma surprins placut cu un design extrem de futurist . Interiorul reusit, materiale de calitate.O masina plina de inovatii tehnice , ceea ce imi place.Spatele in opinia mea aduce extremd e mult cu Citroen C4 Coupe.

    Daca ar fi sa notez masina i-as da o nota de 9 din 10.

  5. Edi, cutia nu are 7 trepte, are un numar infinit de trepte. este CVT.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Motorsportnews.ro