Cronica Raliului Noii Zeelande


Este un lucru ciudat, dar Raliul Noii Zeelande are mereu un obicei enervant de a scoate in fata imprevizibilul.

In 2007, etapa din Noua Zeelanda a fost scena uneia dintre cele mai disputate raliuri din World Rally Championship, cand Marcus Gronholm a reusit sa smulga victoria lui Sebastien Loeb cu doar 3 zecimi de secunda.

Un an mai tarziu, Ford era gata sa obtina primele 2 pozitii, dar avea sa rateze totul in ultima bucla a probelor speciale. Acuma roata s-a intors, iar cei de la Citroen au fost cei care au ratat victoria.

Olivier Quesnel poate fi nemultumit de performanta obtinuta, dar pentru piloti, paharul este intotdeauna pe jumatate plin. Sebastien Loeb este bucuros sa se afle pe podium, fericit ca are un avans considerabil in clasamentul general si usurat ca a reusit sa termine aceasta etapa. “Am avut cateva momente in timpul raliului, care au fost mai putin normale” a reflectat Loeb.. “Oricare dintre ele ar fi putut duce la abandonul meu” a afirmat Loeb.

Sebastien Ogier a fost si el la un pas de prima victorie in WRC, participand pentru prima oara in Noua Zeelanda, dar o greseala pe ultima proba speciala l-a facut sa termine pe pozitia secunda. “Trebuie sa iau in calcul lucrurile pozitive mai mult decat orice” a insistat Ogier. “Am aratat din nou ca suntem capabili sa ne luptam pentru locurile fruntase- si este pentru prima data cand m-am aflat aici” a afirmat Ogier.

Dar de data aceasta, exact asa au stat lucrurile. Latvala a fost mult mai cumpatat, nereusind sa castige nici macar o proba speciala, dar a reusit sa evite sa faca vreo greseala, reusind in final sa castige raliul. Acest lucru subliniaza abordarea mult mai calculata a finlandezului, precum si statutul acestuia de a fi pilotul numarul doi la Ford.

Tactica a functionat, iar Latvala reusind sa nu avarieze masina, a avut parte de cel mai bun start de sezon pe care finlandezul l-a avut vreodata. Cu toate ca nu se astepta la o asemenea evolutie, Latvala a reusit sa-l bata pe Hirvonen la o distanta considerabila in Noua Zeelanda. Dovada, chiar daca nu mai era necesara, ca mai putin poate insemna de multe ori mai mult.

Fara nicio indoiala Latvala a fost castigatorul de drept al raliului, victorie care aduce pentru Ford, titlul de cel mai de succes producator in istoria WRC, reusind sa surclaseze Lancia.

Pentru Latvala, acest lucru este fantastic de trecut in CV, precum si un semn de multumire pentru Ford, care au ramas alaturi de el atata timp, cand unii dintre ei nu au crezut in el: in special dupa Raliul Poloniei, cand a ratat un loc 2, datorita unui accident copilaresc pe ultima proba super speciala.

Totusi adevarul este ca toti cei 3 piloti de pe podium meritau sa castige acest raliu. Sebastien Loeb de exemplu, a reusit una dintre cele mai bune evolutii ale sale, in ziua de sambata, castigand toate probele speciale, recuperand astfel diferenta de timp aproape imposibila.

Dupa un asemenea efort demn de Hercules, caracterizat de unii piloti precum: “extraterestru”, “incredibil” sau “magnific”, ar fi fost corect ca Loeb sa reuseasca victoria in Noua Zeelanda.

Dar faptul ca nu a reusit sa castige raliul este aproape irelevant, pentru ca acele probe speciale pe macadam vor iesi mereu in evidenta, ca fiind unele dintre cele mai bune pentru orice pilot in istoria acestui sport.

Loeb a fost determinat sa recupereze timpul pierdut dupa ce a lovit un cap de pod in prima zi a raliului, iar performanta sa dominanta trimite un mesaj clar rivalilor sai. Francezul vorbeste adesea ca nu forteaza mai mult de 90% de-a lungul unui sezon, iar secretul acestuia este de nu forta limita peste zona sa de confort. Dar in mod evident, in acele ocazii, chiar daca este rapid, el de fapt nici macar nu incearca sa fie rapid. Pentru ca atunci cand strange din dinti, el reuseste sa recupereze 22 de secunde pe o proba speciala, in circumstantele potrivite. Ganditi-va la acest lucru pentru putin timp.

Un alt motiv de gandire reprezinta al doilea Sebastien, care a reusit a doua pozitie in Noua Zeelanda. Ce a facut Sebastien Ogier in Turcia, acum cateva saptamani a fost remarcabil, dar nu total neasteptat, pentru ca francezul are destula experienta in comparatie cu alti piloti.

Noua Zeelanda a fost o alta poveste. Loeb de exemplu, a participat la aceasta etapa prima oara in 2004 si a castigat de 2 ori. Drumurile intortocheate necesita un stil de pilotaj de maestru, care necesita timp de acomodare. In mod cert nimeni nu i-a spus asta lui Ogier.

Astfel prima victorie a lui Ogier va veni mai devreme decat mai tarziu, iar Dani Sordo va avea nevoie de un miracol sau de o schimbare dramatica pentru a-si mentine locul de coechiper a lui Loeb sezonul urmator.

Sordo a pilotat un raliu tipic Sordo: a fost rapid si consistent, la un moment dat conducand raliul in prima zi, dar nu a facut nimic special. Ca pilot, nu are absolut nici o problema. Problema pe care Sordo o are este in lupta la constructori.

Acum lupta este mult mai apriga intre Citroen si Ford, iar in trecut Olivier Quesnel avea numai cuvinte de lauda pentru Sordo, afirmand ca tanarul spaniol a fost esential pentru castigarea titlului la constructori. Acest lucru a fost adevarat la acel moment, dar acum Quesnel poate vedea ca Sordo ii costa puncte esentiale in clasamentul general la constructori, acesta nereusind sa termine in fata lui Ogier.

Francezul ar fi fost o varianta mai buna acest sezon, adunand mai multe puncte, in ciuda lipsei de experienta. Este chiar atat de simplu, cand competitia este atat de stransa. Daca Sordo nu va reusi sa remedieze situatia, s-ar putea indrepta catre usa inscriptionata “IESIRE”.

FOTO: rallynz.org

Comentarii

comentarii