Grand Prixul Canadei : ce urmarim?

Pista

 

Spre deosebire de Monaco, Canada nu este în totalitate un circuit stradal, deoarece pe lângă străzile insulei artificiale de pe râul St. Lawrence, există şi o secţiune formată dintr-o pistă permanentă deschisă doar pentru competiţii. Cu o lungime totală a pistei de 4,361 kilometri, pe durata unui Grand Prix sunt parcurse 70 de tururi, pe o suprafaţă de rulare cu asfalt foarte fin dar care oferă niveluri diverse de aderenţă.

 

Există şase zone importante de frânare (ceea ce face ca acest circuit să fie unul dintre cele mai solicitante din punctul de vedere al frânării) combinate cu trei sicane şi patru viraje ultra-rapide.

 

Secţiunea cea mai strânsă de la jumatatea pistei este caracterizată de două sicane, o zonă dublă de frânare, şi schimbări rapide de direcţie – toate pe o distanţă mai mică de 700 de metri. Aceste extreme contribuie la creşterea temperaturii anvelopelor cu 20 de grade în doar 15 secunde, cu un vârf ce depăşeşte 110 grade Celsius.

 

Una dintre cele mai solicitante zone pe parcursul unui tur de pistă pentru maşină, pilot şi anvelope este acul de păr foarte lung, unde maşinile lasă aproape 230 km/h – reducând de la 290 km/h la doar 60 km/h – în mai puţin de trei secunde pe o distanţă de doar 130 m. Din combinaţia acestor parametrii rezultă o presiune verticală de 1100 kilograme asupra pneurilor faţă. Intrarea în acest viraj este una dintre zonele predilecte pentru depăşiri.

 

Circuitul de la Montreal este de asemenea cunoscut pentru variaţiile suprafetei de rulare, iar cea mai elocventă din acest punct de vedere este linia boxelor. Suprafaţa pistei are acolo o parte asfalt si o parte beton, fiecare dintre acestea oferind un coeficient diferit de fricţiune, care în mod natural influenţeaza cantitatea de cauciuc depusă şi aderenţa.

 

 

Strategia

 

Alegerea strategiei corecte pentru cursă a devenit de o importanţă majoră odată cu introducerea noii generaţii de anvelope pentru Formula 1. În timp ce strategia depinde de o mare varietate de factori, cea mai importantă decizie pentru echipe este momentul din cursă când îăi propun să fie cele mai rapide.

 

Alegerea celor mai rapide anvelope – care în mod normal corespund compoziţiei cele mai moi disponibile – la începutul cursei va  permite piloţilor să câştige rapid teren şi să aibă un avantaj: dar asta cu preţul de a fi depăşiţi de piloţi care utilizează cele mai rapide pneuri pe parcursul schimburilor de la mijocul cursei sş de la final.

 

Pe de alta parte, piloţii care pleacă pe anvelope tari vor putea să-şi depăşească (vor putea ramane in pista mai mult timp) rivalii pe parcursul primului pit-stop şi să câştige poziţii mai bune pe pistă, dar ei vor fi puşi sub o mare presiune, în primele momente ale cursei datorită rivalilor care au pneuri mai rapide.

 

La prima rundă de opriri la boxe, echipele vor trebui să ia o altă decizie cruciala: dacă va trebui sau nu ca pilotul să treacă pe un tip diferit de pneu, faţă de cel cu care a plecat sau să dubleze alegerea iniţială? Mergând pe alegeri diferite strategiile devin mai flexibile, deoarece regulile prevăd ca fiecare tip de pneu să fie utilizat cel puţin odată. Dacă, prin contrast, dublezi alegerea initţală, trebuie sa faci o oprire suplimentară.

 

Echipele utilizează programe complexe de calculator pentru a simula vitezele din cursă în funcţie de diverse strategii, dar există un singur lucru pe care aceste sisteme nu îl pot lua în considerare, strategia pe care o adoptă ceilalţi şi posibilitatea de a fi blocat pe pistă, fie de o maşina mai lentă, fie de natura circuitului sau incidente de cursă precum accidente şi safety cars.

 

Echipele studiază cu grija toate variantele (Canada, spre exemplu ofera 67% şanse ca maşina de securitate să intre pe pistă) care pot influenţa major strategia. Vremea este de asemenea un factor important, apariţia ploii  făcând de cele mai multe ori orice strategie, inutilă.

 

Uşurinţa cu care se poate depăşi pe acest circuit formează o altă parte a strategiei, iar spre deosebire de Monaco, Canada prezintă un număr important de zone de depăşire, ceea ce înseamnă că echipele îşi pot permite să se aventureze mai mult în alegerea strategiei cele mai potrivite, spre deosebire de Monaco, unde lipsa acestor zone, a dus la strategii mult mai conservatoare.

 

În cele din urmă, elementul cheie al oricaăei strategii este flexibilitatea. Echipele cu cei mai reactivi tacticieni obţin de cele mai multe ori rezultate, fiind capabili să reacţioneze în timp real la evenimente neprevăzute şi la deciziile rivalilor. Cu noua gama de anvelope  PZero ce oferă un set complet de variabile pentru fiecare cursă, viteza de reacţie este mai vitală ca niciodată.