Noi pneuri pentru Formula 1

Pentru Pirelli al doilea sezon ca unic furnizor de pneuri din Formula 1 a inceput cu prezentarea noii game de anvelope pentru cea de-a 63-a editie a Campionatului Mondial, pe circuitul Yas Marina din Abu Dhabi. Caracteristicile cheie ale noii game – dezovoltata de Pirelli impreuna cu echipele ca raspuns la cele mai noi reglementari aerodinamice privind evacuarea gazelor arse – sunt: profil mai rectangular, aderenta imbunatatita, compozitii mai moi, dar mai rezistente privind degradarea.

 

Obiectivul pentru anvelopele sezonului 2012 este de a asigura spectacolul prin impredictibilitatea curselor, de la start pana la sosire, cu doua, trei opriri la boxe si in consecinta un accent considerabil pe strategiile echipelor. Coloritul flancurilor a fost schimbat, devenind mai vizibil si mai usor de recunoscut, iar numele Cinturato – emblematic in istoria Formulei 1 s-a intors: anvelopa cu care Pirelli concura si castiga in anii ’50. Din 2012, pneurile intermediare si cele de ploaie poarta numele Cinturao.

 

De asemenea  Pirelli Racing Tyre System a revenit, dar cu noi functionalitati. Aceasta este o platforma creata de inginerii Pirelli cu scopul de a inregistra comportamentul si performantele fiecarei anvelope: informatiile sunt oferite echipelor si Formula One Management (FOM). Prezentarea oficiala a avut loc miercuri in cadrul unei conferinte de presa sustinute de Marco Tronchetti Provera, Presedinte si CEO al Pirelli, Paul Hembery, directorul Pirelli Motorsport, si Maurizio Boiocchi, director departamentului de Cercetare si Dezvoltare.

 

Marco Tronchetti Provera a precizat:”Dupa experienta pozitiva de anul trecut, echipele ne-au cerut sa continuam furnizarea de  anvelope cu aceleasi caracteristici ce au contribuit la curse spectaculoase in 2011.Si asta am si facut, optimizand compozitiile si profilele pentru a obtine performante si mai bune si mai constante, combinate cu degradarea controlata care a caracterizat pneurile Pirelli P Zero in 2011. Ne asteptam la curse imprevizibile cu o mare varietate de strategii in ceea ce priveste opririle la boxe: factori pe care atat concurentii cat si spectatorii l-au apreciat sezonul trecut. Procesul de dezvoltare pentru noile compozitii s-a derulat pe tot parcursul anului 2011, iar multumita capacitatii impresionante de a invata si de a reactiona in timp real a inginerilor nostri suntem pregatiti sa continuam aceste evolutii sipe parcursul noului sezon.”

 

Nou pentru 2012: compozitii mai competitive si anvelope cu profil mai “rectangular”

 

La fel ca si anul trecut, Pirelli va oferi echipelor patru compozitii pentru slick-uri – supersoft, soft, mediu si hard – impreuna cu doua tipuri de anvelope pentru vreme umeda asa cum prevad regulamentele FIA (vezi articolul aferent). Toate pneurile slick P Zero vor avea un profil complet redesenat comparativ cu 2011, iar trei dintre acestea (soft, mediu si hard) vor avea de asemenea si o noua compozitie.

Noile compozitii sunt mai moi, facilitand cresterea aderentei, performante superioare, un varf de performanta mai mare, si o durata de utilizare similara. In privinta pneurilor pentru vreme umeda, doar cele de ploaie – Cinturato Blue – s-au schimbat, in timp ce pneurile intermediare, Cinturato Green (Verzi) sunt neschimbate(vezi articolul aferent).

 

De asemenea, neschimbate fata de anul trecut sunt si cateva caracteristici fundamentale pe care toate cele sase anvelope Pirelli le au in comun: siguranta, fiabilitate, precizie in timpul rularii, si curbe ale uzurii foarte rapide dar diferite in functie de compozitie. Metodologia de cercetare si dezvoltare a Pirelli a ramas de asemenea aceeasi. Designul si testarea pentru anvelopele sezonului 2012 au beneficiat  de dialogul permanent cu echipele si pilotii, care au contribuit la dezvoltarea noilor pneuri P Zero si Cinturato pe parcursul sezonului trecut. Rezultatele obtinute in testele pe circuit au fost inegrate cu datele obtinute din simulari, prin care se poata recrea si anticipa comportamentul si perfomante unui pneu pe orice circuit si in orice conditii meteo, pe toate cele 20 de piste prezente in calendarul Formulei 1.

 

Evolutia anvelopelor Pirelli pentru 2012 a tinut cont si de schimbarile de regulament, introduse de FIA, privind evacuarea gazelor de espament. Aceasta noua masura, din care ar trebui sa rezulte o diminuare a fortei aerodinamice de apasare ce actioneaza asupra fiecarui pneu, necesita o pata de contact mai mare si mai uniforma. Acest obiectiv a fost realizat prin desenarea mai dreapta a flancului anvelopei pentru fiecare tip de pneu si utilizarea unor compozitii mai moi, care produc o mai buna aderenta si o performanta mult mai ridicata.

 

Diferenta de performanta intre diversele compozitii s-a schimbat, permitand imbunatatirea performantelor. Pe parcursul sezonului 2011, a fost o diferenta de 1,2 si 1,8 secunde pe tur intre diversele compozitii. Anul acesta, obiectivul este de a reduce aceasta diferenta la mai putin de o secunda: intre 6 si 8 zecimi. Compozitiile pentru noul sezon sintetizeaza si sunt realizate pe evolutiile concepute deja de inginerii Pirelli pe pneurile din 2011. Acestea au fost formulate de catre divizia de dezvoltare Pirelli din Milano, pe baza informatiilor obtinute cand pneurile experimentale au fost testate pe parcursul antrenamentelor libere in cursele din Sepang, Montreal, Silverstone, Nurburgring, Abu Dhabi si Interlagos anul trecut, precum si pe parcursul sesiunii dedicate exclusiv tinerilor piloti de la Abu Dhabi din noiembrie.

 

In aceste teste s-au folosit 6.000 de anvelope, fiind acoperiti 11.000 km. Mai mult, Pirelli a efectuat si alte cinci teste private la Istanbul, Barcelona (de doua ori), Jerez si Monza unde s-au parcurs 9.000km.

 

Noile pneuri de Formula 1 isi vor face debutul la Jerez pe 7 februarie, in cadrul primelor teste oficiale pentru sezonul 2012.

 

Racing Tyre System: Pirelli realizeaza un pasaport pentru fiecare pneu.

 

Pentru a dezvolta pneurile care vor fi folosite in 2012, inginerii Pirelli s-au bazat pe Racing Tyre System (RTS): o platforma generata pe computer capabila sa adune si sa proceseze datele referitoare la performanta fiecarui pneu pe parcursul curselor si testelor. RTS, dezvoltat de departamentul Pirelli Information Technology, permite utilizatorilor sa monitorizeze performantele, uzura si comportamentul fiecarui pneu pe parcursul oricarei faze de utilizare. Pe deasupra, RTS urmareste viata fiecarui pneu de la constructie la circuit, completand permanent si in timp real, performantele si rata de uzura. Dupa ce fiecare pneu este produs la fabrica din Izmit – unde se produc toate pneurile de competitie Pirelli – RTS inregistreaza datele de constructie ale fiecarui pneu sub forma unui pasaport individual. Informatiile despre fiecare pneu sunt procesate cand acesta ajunge la circuit si este montat pe masina. Din acel moment, temperatura pneului, presiunea si uzura sunt inregistrate si sunt disponibile imediat pentru inginerii Pirelli prezenti pe circuit, precum si pentru divizia de dezvoltare Pirelli din Milano si echipele din Formula 1. Acestea se constituie intr-o baza de date virtuala, continuu updatata, reprezentand punctul de start in analiza performantelor fiecarei masini si a viitoarei dezvoltari a pneurilor(vezi articolul aferent).

 

Cinturato se intoarce: campion mondial in anii ’50

 

Sezonul 2012 marcheaza revenirea numelui Cinturato in panteonul motorsportului mondial: un brand care nu este doar legat de Formula 1 ci si de intreaga istorie a producatorului de anvelope Pirelli. Cinturato a debutat in 1951 pe masina Alfa Romeo 159 pilotata de Juan Manuel Fangio, asigurandu-i victoria in campionat si fiind o prezenta constantape podium alaturi de o alta anvelopa Pirelli si anume, Stella Bianca, care a fost folosita pe modelele Maserati si Ferrari 375. Cinturato a concurat in Formula 1 pana la jumatatea anilor ’50, dupa care a devenit o anvelopa de strada pentru cele mai avansate modele sportive ale acelor vremuri.

 

Anvelopa Cinturato si-a construit renumele devenind o referinta a industriei auto in anii ’60 cand a fost utilizata pe scara larga pentru motorizarea de masa. Tehnologia inovatoare dezvoltata pentru Cinturato in 1950, si-a luat numele de la centura radiala prezenta in carcasa anvelopei, realizata initial din fibre textile, iar ulterior din metal. Aceasta inovatie a contribuit la posibilitatea realizarii unor anvelope mai late care sa se comporte mai bine la viteza de parcurgere a virajelor atinsa de masinile anilor ’60 si ulterior. Astazi, odata cu redenumirea pneurilor de Formula 1 pentru ploaie, Cinturato se identifica ca unul dintre cele mai de success produse din industria fabricatiei de anvelope: Cinturato P7, care ilustreaza perfect valorile brandului Pirelli precum performanta, siguranta, fiabilitate si economie.

 

Echipa Pirelli din Formula 1

 

Pirelli va furniza un total de 45.000 de anvelope pentru actualul sezon de Formula 1. Pneurile realizate special pentru cea mai importanta competitie din lumea sporturilor cu motor vor fi produse la fabrica dedicate produselor de competitie Pirelli de la Izmit, Turcia, care este una dintre cele mai avansate fabrici de acest gen din lume. Inginerii Pirelli folosesc masini de productie de ultima generatie si tehnologii inovatoare pentru a realize anvelope care se potrivesc perfect cu cerintele Grand Prix-urilor moderne(vezi articolul aferent)..

 

In timpul curselor si pe parcursul testelor, echipa Pirelli va deplasa 50 de specialisti, de la ingineri la tehnicieni. Fiecare echipa de Formula 1 va avea un inginer Pirelli dedicat, precum si o intreaga echipa de tehnicieni si montatori. Echipa Pirelli F1 este formata din oameni de pe toate meridianele globului, dar are sediul in Milano la Pirelli Research and Development. Acest departament a fost mereu inima Pirelli Group si numara peste 1000 de cercetatori, distribuiti in cinci centre in intreaga lume. Motorsportul fiind intotdeauna considerat cel mai important laborator de cercetare si din care Grupul si-a dezvoltat cateva dintre cele mai inovatoare produse din industria de anvelope.

 

Acordul de furnizare a anvelopelor in Formula 1 marcheaza varful prezentei Pirelli in motorsport, ramura  unde Pirelli s-a implicat din 1907 cand a castigat competitia Peking-Paris. Pirelli este de asemenea furnizor exclusiv pentru unele dintre cele mai importante campionate, atat pe doua cat sipe patru roti – precum GP2 si GP3 sau Campionatul Mondial de Superbike. In plus, compania italiana este furnizor a peste 70 de competitii nationale si international de circuit si raliu, fiind furnizor oficial exclusiv in Campionatul Mondial de Raliuri intre 2008 si 2010. In Romania, Pirelli este furnizorul oficial de pneuri pentru Citroën Racing Trophy.