Pirelli va testa o noua evolutie a pneurilor hard in cursa de casa din Turcia


Marele Premiu al Chinei a fost, potrivit multor specialişti, una dintre cele mai bune curse din ultimii ani. După această etapă, Pirelli ajunge în Turcia, pentru a doua cursă „de casă”, ţinând cont că toate cele 50.000 de anvelope Pirelli care vor fi folosite anul acesta de echipele din Formula 1 sunt produse la uzina din Izmit, aflată la doar o jumătate de oră de mers cu maşina de circuitul Istanbul Park.

Chiar dacă circuitul este amplasat în Asia, la est de Bosfor, Marele Premiu al Turciei marchează începutul sezonului european din Formula 1. Totodată acesta este şi momentul în care unele echipe vor veni cu noutăţi din punct de vedere tehnic şi aerodinamic. Şi Pirelli va pune la dispoziţia tuturor echipelor, în timpul celor două sesiuni de antrenamente libere de vineri, o nouă evoluţie a pneurilor de compoziţie dură, numărul de anvelope disponibile pentru un weekend de cursă nefiind afectat de acest lucru. Pentru cursa din Turcia, pneurile nominalizate sunt de compoziţie hard, ca primă opţiune, şi soft, ca opţiune secundară, la fel ca şi la primele trei curse din acest sezon competiţional.

 

Inaugurat în 2005, circuitul Istanbul Park, lung de 5,338 kilometri, este recunoscut ca fiind unul dintre cele mai solicitante din acest sezon. Cel mai cunoscut viraj este Virajul Opt, unul complex, de stânga, cu apexuri multiple, care se abordează la viteze mari, solicitând, astfel, la maxim pneurile Pirelli.

 

Începând cu etapa de la Istanbul, anvelopele Pirelli PZero vor fi marcate pe flanc cu culori şi mai proeminente. Tot în Turcia este programată şi etapa de debut din campionatele GP2 si GP3, campionate unde Pirelli este, de asemenea, furnizor exclusiv de pneuri pentru următorii trei ani.

 

Maurizio Boiocchi directorul departamentului de cercetare si dezvoltare declara: Aşteptăm cu nerăbdare să vedem cum se comportă noul tip de anvelope hard în sesiunile de teste de vineri. Dezvoltarea continuă stă în centrul filozofiei Pirelli, aşa că, în colaborare cu toate echipele din Formula 1, lucrăm la versiuni noi ale anvelopelor, care vor aduce un plus de valoare acestui sport pe parcursul acestui sezon. Dacă rezultatele sunt cele pe care le aşteptăm, intenţionăm să folosim noile anvelope, care rezistă mai mult decât cele în actuala compoziţie hard, încă de la Barcelona, următoarea etapa din Formula 1. Acest tip de pneuri nu se uzează la fel de repede şi piloţii pot parcurge, astfel, mai multe tururi de circuit. În acelaşi timp însă, timpul necesar pentru încălzirea pneurilor este mai mare, perioada in care aderenţa va fi mai scăzută.

Paul Hembery directorul departamentului Pirelli motorsport: Marele Premiu al Turciei este una dintre cele mai importante curse pentru noi, ţinând cont că avem aici fabrica de la Izmit, unde producem anvelope de peste 50 de ani. Vom avea foarte mulţi invitaţi importanţi şi sper să avem parte de o cursă spectaculoasă pe acest circuit impresionant. Istanbul Park va supune pneurile unor teste extrem de dificile, din cauza virajelor foarte rapide, a suprafeţei denivelate şi foarte abrazive, dar şi datorită forţelor uriaşe care acţionează asupra maşinii. Reputaţia Virajului Opt este justificată şi cred că aici pneurile vor fi solicitate la maximum, iar uzura va fi foarte mare. Mă aştept să văd trei opriri la boxe pentru fiecare maşină, dar, desigur, acest lucru va depinde şi de strategia individuală a fiecărei echipe. În mod normal, în această perioadă a anului vremea este caldă în Turcia, dar conform buletinelor meteorologice se pare că va fi puţin mai rece decât de obicei. În aceste condiţii, sunt sigur că ne aşteaptă încă un weekend extrem de interesant şi de disputat pe circuit.

 

Kamui Kobayashi (Sauber): Până acum nu am avut nicio problemă legată de pneuri cu monopostul Sauber C30-Ferrari. De fapt, chiar am reuşit să facem în aşa fel încât pneurile PZero să reziste mai multe tururi de circuit. Este destul de dificil să prevăd cum se va desfăşura situaţia pe Istanbul Park. Nivelul de aderenţă pe acest circuit este unul scăzut, ceea ce înseamnâ că maşina are tendinţa să derapeze foarte mult. Cred că va fi crucial să încercăm să protejăm cât mai mult posibil pneurile faţă. Virajul care mie imi place cel mai mult, dar care, în acelaşi timp, este şi cel mai solicitant pentru pneuri, este celebrul Viraj Opt.” 

 

DATELE TEHNICE PENTRU ALEGEREA PNEURILOR:

 

* Istanbul Park este unul dintre puţinele circuite de Formula 1 pe care cursa se desfăşoară contrar acelor de ceasornic. Piloţii vor parcurge 58 de tururi, ceea ce înseamnă o distanţă totală de 309,396 kilometri.  

 

* Felipe Massa, pilotul echipei Ferrari, a câştigat de trei ori Marele Premiu al Turciei şi tot de atâtea ori a plecat de pe cea mai bună poziţie a grilei de start. Până acum, Istanbul Park a găzduit 5 curse de Formula 1. Şi Vitaly Petrov, pilotul Lotus Renault, are amintiri plăcute aici, el reuşind să stabilească, pentru prima oară în carieră, cel mai bun timp în cursa de anul trecut.

 

* Cel mai mare număr de opriri la boxe a avut loc la cursa inauguarală din 2005. Atunci, piloţii au oprit de 48 de ori, o medie de 2,4 opriri per pilot.

 

ANVELOPELE DISPONIBILE PÂNĂ ACUM:

 

  Super Soft Soft Medium Hard
Australia   A doua optiune    Prima optiune 
Malaezia   A doua optiune    Prima optiune 
China   A doua optiune    Prima optiune 
Turcia   A doua optiune    Prima optiune 

 

FABRICA DE LA IZMIT:

 

Departamentul de Formula 1 din cadrul fabricii de la Izmit, care numără 200 de angajaţi specializaţi în producţia de pneuri de competiţie şi este dotat cu tehnologie de ultimă oră, realizează anvelopele în două faze. Prima fază este cea de dezvoltare: producţia de prototipuri pe baza unor modele matematice dezvoltate la Centrul de Cercetare şi Dezvoltare de la Milano. Cea de doua fază este producţia, care implică, la rândul său, cinci etape, 100 de materiale diferite şi 18 componente de bază.

 

Urmează, apoi, un proces complex de validare. Fiecare pneu este scanat cu ajutorul unui laser, pentru a se verifica, astfel, integritatea interioară a anvelopei. Pneul este apoi scanat radiologic, pentru confirmarea structurii externe.

 

Este măsurată, de asemenea, circumferinţa pneului, pentru a verifica, astfel, uniformitatea diametrului. În final, fiecărui pneu i se alocă un cod de bare, care foloseşte la identificarea anvelopei pe drumul parcurs de la producţie la circuit.

 

CENTRUL TEHNOLOGIC DE LA IZMIT: 

 

Centrul de la Izmit este locul unde se produc pneuri pentru sporturile cu motor, din 2007. De anul trecut, Izmit a devenit centrul pentru activităţile Pirelli în Formula 1, în cooperare cu Centrul de Cercetare şi Dezoltare din Milano.

 

O dată cu lansarea diviziei de Formula 1, Pirelli a crescut producţia de pneuri de competiţie. În 2011, compania va produce un total de 200.000 de astfel de pneuri, dintre care 50.000 vor fi pentru Formula 1 si 70.000 pentru GP2 si GP3, competiţii pentru care Pirelli este, de asemenea, furnizor exclusiv de anvelope. Restul producţiei este destinat celorlalte 60 de campionate internaţionale de curse pe circuit şi raliuri pentru care Pirelli este furnizor exclusiv şi pentru alte competiţii mono-marcă, precum Ferrari Challenge, Lamborghini Super Trophy şi Maserati Trophy. În total, întreaga gama Pirelli pentru sporturile cu motor constă în 200 de tipuri de pneuri de competiţie, inclusiv anvelope pentru raliuri.

 

 

 

PIRELLI ÎN TURCIA:

 

Inaugurată în 1960, fabrica de la Izmit produce, pe lângă pneurile de competiţie, atât anvelope pentru autoturisme, cât şi anvelope industriale. Producţia deserveşte piaţa locală, din Turcia, cele mai importante pieţe din Europa (inclusiv Italia, Germania, Franţa, Spania, Grecia, Elveţia, Austria şi Marea Britanie) şi Orientul Mijlociu. Printre numeroşii producători de automobile din portofoliul de clienţi al Pirelli se numără Mercedes, Jaguar, Fiat şi Renault. Fabrica din Izmit, care produce de 25 de ani şi cablu de oţel, se întinde pe o suprafaţă de 340.00 de metri pătraţi şi numără aproximativ 1.900 de angajaţi.

 

Cu o producţie anuală de 8 milioane de pneuri (incluzând gamele pentru competiţie, automobile şi camioane), Izmit este fabrica Pirelli cu cea mai mare producţie.

Comentarii

comentarii