Q&A cu Allan McNish in exclusivitate pentru Romania

“The Scottish Terrier”. Asa este supranumit pilotul Allan McNish de catre cunoscatorii curselor de anduranta, dar pana sa ajunga la acest nivel a scris o adevarata poveste de succes.

ALMS Laguna Seca 2006

Totul a inceput in anul 1981, cand Allan McNish s-a pus prima data in scaunul de curse al unui kart. Pana la varsta de 14 ani reuseste sa castige mai multe titluri de campion al Marii Britanii sau al Scotiei la karting. In 1987 trece in Formula Ford 1600 alaturi de echipa Ecurie Ecosse. La sfarsitul sezonului a fost ales impreuna cu Mika Hakkinen sa fie pilotii Marlboro in Formula Vauxhall Lotus, constituind atunci o noua echipa: Dragon Motorsport. Dupa ce devine campion si in aceasta competitie in 1988, se alatura echipei West Surrey Racing in British Formula 3 Championship unde castiga 5 curse in 1989, dar pierde titlul in fata lui David Brabham.

 

In 1990 face un mare pas in cariera sa de pilot, devenind pilot de teste la McLaren. Tot in ’90 piloteaza in Formula 3000 unde castiga cursele de la Silverstone si Brands Hatch, finalul sezonului surprinzandu-l pe scotian pe locul al patrulea. Sezonul urmator din Formula 3000 a fost dezamagitoar, masina echipei DAMS din ’91 nu era deloc competitiva, Allan batandu-se sa termine in puncte la fiecare cursa. Devine pilot de teste la Benneton in 1993,iar doi ani mai tarziu revine in Formula 3000, dar fara vreo performanta notabila.

 

Mutarea la Porsche a fost cea care l-a propulsat cel mai mult in cariera. In 1997 castiga 3 curse in America de Nord, iar un an mai tarziu se impune la Le Mans intr-un Porsche 911 GT1.

1998GT1

In 1999 termina pe locul secund cursa de 24 de ore de la Daytona intr-un Ferrari 333SP. Este recrutat de Toyota pentru cursa de la Le Mans unde abandoneaza cand se bateau la victoria cursei.

 

In 2000 isi incepe parteneriatul cu Audi. Castiga 6 curse in American Le Mans Series si termina pe locul al doilea cursa de la Le Mans. Doi ani mai tarziu debuteaza in Formula 1 cu Toyota, dar nu obtine nicio performanta notabila, incheind sezonul doar pe locul al 19-lea. In 2003 este pilot de teste la Renault, iar la sfarsitul sezonului paraseste Formula 1 si se intoarce la Audi pentru sezonul 2004. Termina Le Mans pe 5 si castiga cursa de 12 ore de la Sebring. In 2005 incheie cursa de 24 de ore de la Le Mans pe ultima treapta a podiumului alaturi de Frank Biela si Emanuele Pirro. Este invins si in cursa de la Sebring. Ia startul si in DTM unde acumuleaza doar 13 puncte.

 

2006 si 2007 au fost anul dominatiei Audi in American Le Mans Series, unde McNish castiga 17 curse dintr-un total de 24 posibile. In 2008 castiga pentru a doua oara Le Mans, de data aceasta cu Audi alaturi de Tom Kristensen si Emanuele Pirro.

 

Anul acesta castiga pentru a treia oara Le Mans facand parte din echipajul Kristensen-McNish-Duval si devine Campion Mondial in Anduranta. 

WEC - 6h of Shanghai 2013

Allan McNish a decis sa isi incheie cariera de pilot LMP, decizie care a socat intreaga lume a motorsportului. Scotianul a fost de acord sa ia parte la o scurta sesiune de Q&A cu noi, iar raspunsurile acestuia le puteti citi mai jos.

 

Motorsportnews.ro: Cum te-ai simtit cand ai castigat prima ta cursa, pe vremea cand pilotai in karting?

 

Allan McNish: Am castigat prima cursa in karting in 1982. Sa fiu cinstit nici nu stiu cu siguranta ce am simtit: cred ca am fost putin emotionat si fericit. Am fost mai mult bucuros pentru ca am pus mana pe trofeu si pe premiu decat ca am castigat cursa. Ma gandesc ca la sfarsitul sezonului ’81 ar fi trebuit sa castig ultima cursa, dar cineva s-a izbit in mine in turul de incalzire si nici macar nu am putut lua startul in cursa, dar atunci am devenit increzator in fortele proprii in ceea ce priveste sezonul urmator. Acum daca ma gandesc la acea prima victorie imi dau seama ca este foarte importanta, deoarece este prima mea victorie in curse, in sport si este lucrul care mi-a dat incredere in viata si in viitoarea cariera.

 

Motorsportnews.ro: Care crezi ca este cel mai important lucru in cursa de la Le Mans?

 

Allan McNish: Cred ca cel mai important lucru in cursa de la Le Mans este intelegerea fenomenului Le Mans, intelegerea cursei in sine, a istoriei si a mentalitatii intregului eveniment. Trebuie sa invingi cursa, inaintea oricarui competitor. Sa invingi cursa inseamna sa ai un stil de pilotaj curat, sa ai o masina buna din punct de vedere tehnic, dar si o echipa de ingineri priceputi in jurul tau care sa te poata mentine in cursa de-a lungul celor 24 de ore. 

 

 

Motorsportnews.ro: Care a fost cel mai frumos lucru in toti acesti ani in care ai concurat la Le Mans pentru Audi?

 

Allan McNish: Sunt de parere ca cel mai frumos lucru de la Le Mans alaturi de Audi este acela ca mergeam acolo sa castigam. Totodata echipa este ca o a doua familie, un al doilea camin. Fiecare stie ce are de facut, unde trebuie sa fie, nu exista semne de intrebare. Din acest punct de vedere ne ofera noua sansa de a avea succes ca si piloti, iar din intreaga lume a motorsportului nu exista niciun loc mai bun unde sa ai succes la Le Mans, decat Audi.

 Audi WEC Test

Motorsportnews.ro: Intentionezi sa iti continui cariera de comentator al Formulei 1 pentru BBC Radio 5?

 

Allan McNish: Da, mi-a placut sa lucrez alaturi de BBC Radio 5, dar si la TV si acesta este un aspect pe care intentionez sa il continui pe viitor. Este o parte care mi-a placut din punct de vedere tehnic, felul de realizare a programelor, dar si faptul ca atunci cand esti in direct nu este loc de o a doua sansa, este ca si cand intri intr-un viraj rapid: este doar o “trasa” corecta.

 

 

Motorsportnews.ro: Ce crezi despre intoarcerea celor de la Porsche la Le Mans, tinand cont ca prima ta victorie acolo a fost la volanul unui Porsche?

 

Allan McNish: Intoarcerea Porsche este una fantastica. A trecut prea mult timp de cand s-au retras si ma bucur ca se reintorc. Competitia va fi una mare in anii ce vor urma, fara indoiala, deoarece nu concureaza pentru locul doi. Au revenit sa castige, dar tot din acest lucru este si Audi implicat in motorsport asa ca va fi o lupta interesanta.

 

 

Motorsportnews.ro: Esti de parere ca noile regulamente “omoara” incetul cu incetul motorsportul?

 

Allan McNish: Nu cred ca noile regulamente omoara motorsportul. Sunt de parere ca motorsportul evolueaza spre ceea ce are nevoie sa faca pentru viitorul sau, dar si al masinilor de strada. Masinile de strada se schimba. Zilele motoarelor V10 uriase turate la maximum incep sa fie eradicate in curse, la fel si pe strada. La fel trebuie sa fie si in motorsport dupa parerea mea, pentru ca acest sport sa fie un lider din punct de vedere tehnologic, sa fie in stare sa supravietuiasca pe termen mediu si lung. Bineinteles ca motorsportul are si va avea un sex-appeal, dar acesta este in schimbare. Oamenii din generatia mea isi aduc aminte motoarele V10, V12 uriase turate la maximum si sunetul acestora, iar pentru noua generatie, generatia “iPad”, tot acel zgomot pentru ei este doar atat: zgomot. Ei vor sa vada ceva diferit. Asadar cred ca motorsportul trebuie sa se schimbe, iar noi o sa il savuram, nu cum o faceam pe vremuri, ci intr-un mod diferit. Nu cred ca noile reguli omoara motorsportul, ci mai degraba il tin in viata!

 

 

Motorsportnews.ro: Pentru noi toti a fost o placere sa te vedem pilotand si speram ca o sa mai avem aceasta ocazie si in viitor!

 

Allan McNish: Multumesc foarte mult! A fost o mare placere sa pilotez si m-am distrat foarte mult de-a lungul acestui drum, de la inceputul carierei pana azi. Nu pot sa zic altceva in afara faptului ca am fost extrem de norocos, am avut parte de echipe grozave cu coechipieri pe masura si a fost o aventura fantastica. Va multumesc, la revedere!

 
24h Le Mans 2013