Close encounter

Honda Civic este de multi ani pilonul constructorului japonez dar, din cauza celor cateva modele mai sportive, intotdeauna a fost perceputa drept o masina mai sensibila.Ultima generatie a popularului model, a opta mai precis, a avut drept scop schimbarea acestei perceptii chiar si in cazul celor mai carcotasi cumparatori. Cu un design extraordinar, cum nu a mai avut niciun model Honda,  Civic reprezinta o abatere radicala de la imaginea conservatoare a producatorului nipon.

 

Sigura, fiabila si de incredere. Sunt cele trei cuvinte pe care le folosim in mod normal in caracterizarea  unui model al japonezilor de la Honda. Din toate masinile produse de-a lungul istoriei, acesteia nu i se poate aduce vreo critica. Lansat in 2006, Civic a primit in urma cu doi ani o reimprospatare, care a constat in mici modificari ale spoilerelor fata si spate. Acesteau au inclus si o noua grila precum si noi modele de jante. La nivel de detalii s-a incercat crearea unor diferente intre nivelurile de echipare in zona proiectoarelor de ceata.

 

2011 a adus un nou nivel mai bogat in dotari intitulat GT care este acompaniat de motorul 1.8 litri i-VTEC, aspirat normal pe benzina. Pretul unui asemenea model este de 20.435 euro (inclusiv tva), iar pe lista dotarilor veti regasi elemente precum: senzori de lumina si ploaie, pilot automat, computer de bord, senzori de parcare, airbaguri frontale, laterale si tip cortina, sistem anti-blocare roti (Abs), distributie electronica a fortei de franare (EBD), asistare la franarea de urgenta (EBA), controlul tractiunii si stabilitatii (VSA), directie servoasistata electric (EPS), oglinzi incalzite, reglabile si rabatabile electric, jante aliaj 17 inch, tapiterie scaune alcantara, climatizare automata, bancheta spate “Magic seats” cu dubla rabatare, radio cd cu mp3 (aux, usb), dar si altele pe care le puteti descoperi pe site-ul oficial.

 

 

Cum arata?

 

 

In 2006, la momentul lansarii celei de-a opta generatii de Civic, foarte multi au fost surprinsi de designul avangardist, dar, odata cu trecerea timpului, inclusiv a faceliftului, a dovedit ca aceasta este o reteta foarte buna, japonezii alegand sa nu se joace cu succesul, modificarile aduse in 2009 fiind minore.

 

 

Civic este o masina aratoasa, designerii apeland la idei futuristice in schimbul retetelor clasice. Intrebarea care sta pe buzele tuturor este cand vor reusi rivalii sa conceapa masini care sa arate cel putin la fel de bine precum aceasta generatie a Civicului? Odata ce ai trecut de blocul de lumini al spoilerului din fata, capota plonjata a motorului si desenul multiunghiular al spatelui, atentia iti va fi atrasa de cateva detalii. Evacuarea dubla cu forma triunghiulara, luneta impartita in doua zone, manerele incastrate ale portierelor fata si ascunse pentru cele din spate, sunt cateva dintre locurile catre care ti se va indrepta privirea.

 

 

La primul contact, interiorul iti creaza o impresie de soliditate, aceea ca totul este la locul potrivit. Vei fi putin nedumirit in privinta multitudinii de butoane, dar, dupa scurt timp, te vei adapta foarte usor la logica acestora. Si poti sa fi sigur, acestea for functiona la fel de bine si dupa multe sute de mii de kilometri. Scaunul soferului poate fi reglat pe gustul oricaruia pentru a obtine cea mai buna pozitie la volan, in timp ce pedalele sunt perfect coordonate cu  acesta. Pedala de acceleratie porneste din podea si asigura un mai bun control asupra dozajului.

 

 

Rotirea cheii in contact si apasarea butonului de start pozitionat in stanga soferului creaza senzatia celui de la volan ca porneste o masina de curse. Odata apasat, acest buton lumineaza displayul central, puternic colorat dar la fel de functional ca oricare altul. Acesta afiseaza toate informatiile necesare vizavi de economia de combustibil, distantele parcurse, viteza, etc. Portbagajul mare ( 415 litri cu bancheta nerabatata) si interiorul modular sunt doua dintre armele principale ale Civicului in lupta cu concurentii sai. Japonezii sustin ca este posibil transportul unei biciclete, gratie sistemului de rabatare a banchetei spate ( Magic Seats) imprumutat de la fratele mai mic Jazz impreuna cu unghiul de deschidere al usilor de aproape 90 de grade.

 

 

Cum se conduce ?

 

 

Motorul de 1.8 litri i-VTEC este intr-o usoara contradictie cu oferta competitorilor care au ales in ultima perioada numai variantele turbo. Faptul ca acesta este aspirat normal inseamna ca va trebui sa schimbi vitezele putin mai tarziu decat iti sugereaza urechea pentru a te bucura pe deplin de cei 140 cai putere si 178 nm, dar vei fi rasplatit prin obtinerea unui sunet placut pe care rivalii turbo inca se chinuie sa-l ofere.

 

 

Desi cuplul motor de pe hartie nu ti-ar sugera acest lucru, motorul trage bine si la turatii joase, insa pentru a te bucura cu adevarat de toata puterea , schimbarea treptelor trebuie sa se faca peste 4 000 rpm. Pe langa zgomotul de evacuare, modelul Civic mai afiseaza in partea de sus-stanga a displayului scara REV (revolution-modulated valve control) cu cinci beculete, care incep sa se aprinda pe rand. Cand toate sunt aprinse inseamna ca ai ajuns la 7.200 de rotatii pe minut.

 

 

Directia asistata este usoara si directa, simplificand lucrurile chiar si la viteze reduse, insa nivelul feedbackului nu se apropie de cel al modelului Type-R. Timoneria cutiei cu sase viteze este una excelenta si poate fi considerata foarte usor un „ultim bastion” al transmisiilor manuale. Cu pedala la podea si prin actionarea a doar trei trepte de viteza sprintul de la 0 la 100 km/h poate fi obtinut in doar 8.9 secunde, in timp ce viteza maxima declarata este de 205 km/h. Aceste cifre ne demonstreaza ca un motor aspirat pe benzina poate fi in continuare competitiv daca este ajutat de o cutie de viteze corect etajata.

 

 

Civic ofera un nivel ridicat de aderenta si iti creaza o senzatie de siguranta in abordarea  mai curajoasa a virajelor. Masina din test era dotata cu pneuri Michelin si condusa cat de cat aproape de limitele sale ne-a dezvaluit un caracter usor subvirator dar predictibil si usor de controlat. Indraznesc sa afirm ca, in ciuda absentei unei suspensii independete pe puntea spate, Civic se afla in top 3-ul clasei la capitolul manevrabilitate.

 

 

Concluzia finala

 

 

Noua generatie a lui Honda Civic va debuta la Salonul Auto de la Frankfurt si modelul va marca un “salt de doua generatii” in materie de calitate, spune constructorul nipon. Daca lucrurile se vor desfasura asa cum se asteapta toata lumea, putem afirma deja ca am condus cea de-a noua generatie a legendarului model.

 

 

Probabil ca nu mai surpinde pe nimeni ca actuala generatie este cel mai bine vandut model Honda in Europa. Civic GT are un aspect mult mai sportiv decat surorile cu cinci usi, si spun asta fara a uita de lista imbogatita a dotarilor. Multumita motorului si tehnologiei i-VTEC, Civic ramane in continuare un jucator important al segmentului, dar cei care vor alege aceasta masina vor trebui sa se obisnuiasca cu caracteristicile suspensiei usor rigide.

 

 

Foto : Catalin Oprea

 

 

[nggallery id=196]