Sigur ca principalul favorit este Sebastien Ogier care a reusit sa se impuna in Suedia anul trecut castigand tot ce se putea, adica si Power Stage-ul, el plecand din asteptatul raliu pe zapada cu 28 de puncte in 2013. Atat pentru campionul en-titre WRC cat si pentru constructorul VW, victoria din Raliul Suediei 2013 a reprezentat prima lor reusita dintr-un lung sir, care in final s-au concretizat in obtinerea titlurilor de campioni, atat la piloti cat si la constructori.
Startul in Raliul Suediei 2014 va avea loc maine, 5 februarie, si va fi deschis de o superspeciala in lungime de 1.9 km din orasul Karlstad, traseul amenajat de organizatori pe hipodromul din oras fiind dedicat 100% spectatorilor. La fel ca si anul trecut vom avea parte de dueluri pe care fanii vor sa le vada, ei avand posibilitatea sa isi exprime optiunea prin vot, o initiativa primita foarte bine in 2013. Joi vineri si sambata vor fi cele trei zile in care pilotii vor avea de parcurs 23 de probe speciale care insumeaza 321.64 km. Unul dintre punctele de atractie ale raliului va fi fara doar si poate “Colin’s Crest”, acolo unde fanii se strang in fiecare an pentru a vedea cele mai mari salturi ale masinilor din concurs. Pilotul care reuseste cel mai mare salt obtine si premiul “Colin’s Crest Award”.
Raliul Suediei este unul dintre cele mai rapide ale campionatului viteza medie inregistrata pe traseul acoperit de zapada fiind de 110km/h. Pentru Ogier raliul este unul dintre etapele favorite din WRC dupa cum declara: “Raliul Suediei este unul dintre raliurile mele preferate si anul trecut am reusit prima victorie alaturi de Volkswagen dupa un duel foarte frumos cu Sebastien Loeb. A fost probabil unul dintre cele mai frumoase raliuri din cariera mea pana in prezent. La fel ca Loeb am fortat la limita in permanenta si a trebuit sa dam 100% in fiecare minut. Anul acesta cumva rolurile s-au inversat noi fiind acum echipajul pe care toti vor sa il bata. Pilotii scandinavi sunt greu de batut aici asa cum s-a intamplat in mod traditional in trecut. Vom fi cu ochii pe Mikko Hirvonen si Mads Østberg din taberele adverse, dar si pe echipierii mei Jari-Matti Latvala si Andreas Mikkelsen.”
Asa cum declara si Ogier, Mads Østberg este si el unul din principalii favoriti la castigarea Raliului Suediei, norvegianul terminand pe podium in ultimii trei ani aici. Østberg si-a facut debutul in WRC in 2006 in acest raliu la varsta de 18 ani, iar in acest an va incerca sa il castige alaturi de noua sa echipa Citroën Racing: “Este una dintre cele mai importante curse ale noastre din intreg sezonul. Obiectivul este sa ne situam pe podium la final. Daca totul functioneaza cum trebuie vom incerca sa ne batem pentru victorie. Avem foarte multi fani aici si chiar daca sunt concentrat pe pilotaj tot remarc pe traseu multitudinea de steaguri norvegiene si suedeze arborate de ei.”
Pentru Kris Meeke Raliul Suediei va fi o experienta noua. “Nu am pilotat niciodata intr-un raliu de zapada. Va fi o experienta pentru mine, dar din fericire echipa stie ce ne asteapta. Ma voi concentra pe dobandirea de experienta si mai putin pe rezultatul final. STiu ca pe macam si asfalt sunt rapid, dar nu am nicio idee cum ma voi descurca pe zapada. Mads mi-a aratat cum piloteaza pe parcursul testelor care le-am efectuat si acum depinde de mine sa invat masina si pneurile cum se comporta.” declara Kris.
Khalid Al Qassimi si Chris Patterson vor fi cel de-al treilea echipaj din tabara Citroën Racing, Raliul Suediei fiind unul dintre cele patru etape unde cei doi vor participa in sezonul 2014 al WRC. Aflat la cea de-a patra prezenta in Raliul Suediei, Khalid a reusit sa castige “Colin’s Crest Award” la prima sa participare in acest raliu.
Ford va fi reprezentat de nu mai putin de 9 masini Fiesta RS WRC, o mica armata condusa de Malcolm Wilson. In afara de cei doi piloti M-Sport, Hirvonen si Evans, cei care se vor afla la comenzile modelului Ford se numara: Robert Kubica care a primit cateva lectii de pilotaj din partea campionului Marcus Gronholm, Pontus Tidemand, “local hero”, suedezul care a reusit sa impresioneze la editia anterioara prin cea mai buna clasare a unui pilot privat dupa prima zi, locul 6, Ott Tanak, Craig Breen aflat pentru prima oara la comenzile unui model WRC, dar si Henning Solberg.
Hyundai Shell WRT va continua sa dezolte modelul i20 WRC bazandu-se pe Thierry Neuville si Juho Hänninen care preia masina de la Sordo. Dupa abandonul din Raliul Monte-Carlo Neuville are un singur obiectiv, acela de a aduce masina la lina de sosire. “Nu am o experienta prea mare in Raliul Suediei, unde am concurat doar de doua ori si zapada nu este suprafata mea preferata, dar am reusit locul 5 anul trecut. Dupa abandonul de la Monte, extrem de devreme, atat eu cat si Nicolas ne dorim sa terminam raliul atat pentru noi cat si pentru echipa.” declara Neuville.
De cealalta parte Juho Hänninen se simte ca pestele in apa pe aceasta suprafata, “fiind un lucru aproape natural pentru un finlandez de a pilota pe zapada” dupa cum el insusi declara.
Aproximativ 380 de cuie vor fi folosite pe o anvelopa de zapada, care vor asigura o aderenta perfecta a masinilor pe zapada in conditiile in care temperaturile ating -10 sau chiar -20 de grade celsius.
Asadar, cine credeti ca va castiga editia 2014 a Raliului Suediei?