Disputat pentru prima oara in World Rally Championship, Raliul Bulgariei a insemnat o experienta memorabila, atat din motive bune, cat si din motive mai putin fericite, in functie de perspectiva din care privim. O statiune de ski in luna iulie, nu va fi niciodata un loc agitat, mai ales intr-o seara de duminica, cand toate barurile sunt inchise. Deci cei care se asteaptau la petreceri nebune sau la un ecran gigant pentru a viziona finala Cupei Mondiale de fotbal au fost dezamagiti.
Totusi nu a fost o dezamagire pentru pilotii Citroen, care au reusit in Bulgaria, unul din cele mai bune rezultate, ocuparea primelor 4 pozitii. Ultima data in WRC , cand a avut loc un astfel de rezultat a fost in 1993, cand Toyota s-a impus in Raliul Safari din Kenya. Deci putem afirma ca am asistat la o mare realizare a celor de la Citroen.
Cat de mult acest rezultat se datoreaza dominatiei Citroen si cat de mult performantelor scazute a celor de la Ford, este un subiect ce va fi dezbatut cateva zile bune, mai ales la sediul M-Sport din Cockermouth.
Dupa cum arata lucrurile, locurile 5 si 6 pentru Ford nu reprezinta tocmai un dezastru, dar adevarata durere provine de la modul cum s-a realizat acest rezultat. Este corect sa afirmam ca Ford a fost zdrobita de Citroen si nimeni de la conducerea emblemei ovale nu a fost in stare sa-si ascunda dezamagirea. De fapt, a fost cel mai slab rezultat pentru Ford, o evolutie asemanatoare avand loc in 2008, cand Mikko Hirvonen a ocupat locul al 5-lea in Raliul Argentinei, iar Jari-Matti Latvala nu reusea sa termine aceasta etapa.
Teoriile cu privire la evolutia slaba a celor de la Ford variaza. Un motiv ar fi altitudinea, care i-a afectat si in Raliul Mexicului, in martie, etapa disputata la o altitudine de aproximativ de 2000 de metri. In Mexic, Latvala a explicat ca rapoartele cutiei de viteze precum si caracteristicile motorului ale Ford Focus-ului nu au fost setate pentru altitudinea inalta. Se poate spune ca aceiasi problema a avut-o Ford si in Bulgaria.
In mod cert, directorul Citroen Olivier Quesnel, crede ca este doar o problema trecatoare. “Sunt sigur ca cei de la Ford vor reveni pe urmatoarele etape pe asfalt”, a afirmat acesta. “Nu stiu care a fost problema lor, dar sunt sigur ca vor incerca sa ne faca viata cat mai grea in restul etapelor ramase din acest sezon”. Vorbind despre cifre, Sebastien Loeb, are un avans de 51 de puncte in clasamentul pilotilor, adica peste 2 victorii in fata primului rival, iar acesta este Sebastien Ogier, care din zvonurile aparute in Bulgaria, pare a fi noul pilot al celor de la Ford sezonul urmator.
Relatile dintre cei doi Sebastien de la Citroen se pare ca s-au racit considerabil, lucru care il poate determina pe Ogier sa accepte oferta propusa. Pe de cealalta parte, de ce sa plece de la o echipa castigatoare? Ogier ar fi reusit in mod cert un loc pe podium, daca nu ar fi pierdut un minut dupa ce a iesit in decor, chiar in prima zi a raliului. Inaintea accidentului, acesta realiza timpi similari cu ai lui Dani Sordo si Petter Solberg si nu exista nici un motiv pentru care acesta nu ar fi contat in batalia pentru un loc pe podium si de ce nu chiar prima pozitie.
Un alt pilot cu aspiratii la podium a fost Kimi Raikkonen. Trecerea la asfalt, in acest sezon a influentat ritmul acestuia. Acesta se afla pe pozitia a 4-a, simtindu-se mult mai confortabil decat pana acum intr-o masina de raliu, dar o iesire in decor pe proba speciala 4, avea sa influenteze evolutia finlandezului. Multumita regulamentului super rally el a putut continua si chiar daca era clar ca nu va reusi o clasare buna, timpii obtinuti de finlandez se aflau intre primii 5 pe probele speciale.
“Este mare pacat, pentru ca am fi realizat pozitia a 4-a, poate chiar un loc 3”, a afirmat copilotul acestuia Kaj Lindstrom. “Inca de la start stiam ca vom merge foarte repede, dar trebuie sa afirm ca, Kimi chiar mi-a depasit asteptarile”. Raikkonen a facut mari progrese in Bulgaria si ne putem astepta sa-l vedem la fel de competitiv in Germania, Franta sau Spania.
Cea mai impresionanta performanta in Bulgaria a fost realizata de Petter Solberg si noul sau copilot Chris Patterson A pastrat un ritm alert inca de la inceput, cei doi fiind foarte aproape de un loc 2 la sfarsitul raliului. Solberg a afirmat : “aceasta nu a fost o etapa usoara pentru a incepe colaborarea cu Chris, dar acesta a fost foarte calm si foarte profesionist. Inaintea startului amandoi eram foarte agitati, dar pana la sfarsit s-a dovedit ca nu am avut de ce”.
Totusi botezul lui Patterson nu a luat inca sfarsit, urmand a se disputa Raliul Finlandei, probabil una din cele mai dure etape pentru un copilot, dar daca isi va mentine evolutia buna din Bulgaria, probabil ca cei doi vor reusi un rezultat bun. “In mod cert, ritmul va fi mai alert decat suntem noi obisnuiti, dar daca pot dicta, inseamna ca pot dicta notitele indiferent de masina in care ma aflu”, a concluzionat Patterson.
Un alt pilot cu o oarecare presiune a fost P-G Andersson, care si-a facut debutul intr-un Stobart Ford Focus. A reusit un loc 7 , aproape trecut cu vederea, dupa ce a urmat cu strictete ordinele echipei, mentinand totodata un ritm foarte apropiat de pilotii Ford. Chiar nu a fost foarte departe de acestia, iar asfaltul nu este suprafata favorita a suedezului. Nu va fi nici o surpriza sa-l vedem anul acesta pilotand un Ford Focus, cu toate ca Henning Solberg este foarte hotarat sa-si recapete scaunul in Raliul Finlandei.
In mod cert, etapa din Bulgaria s-a disputat pentru o singura si ultima data in WRC, deorece nu exista planuri pentru acest raliu in 2012. Deci am asistat la o mica scriere a istoriei in Bulgaria. Si daca stam sa ne gandim, in cate alte etape avem ocazia sa vedem 2 tancuri rusesti, in timp ce incerci sa ajungi dimineata spre parcul de service?