Publicitate

Raliul Finlandei reprezinta un moment de pelerinaj pentru fanii din intreaga lume, iar Jyvaskyla reprezinta Mecca lor. Acest loc abunda de istorie, legende ca Markku Alen si Ari Vatanen plimbandu-se prin parcul de service, cu destul timp la dispozitie pentru o poveste sau doua, cu intamplari pline de emotie din acest raliu de exceptie fac sa starneasca entuziasmul oricarui impatimit al raliurilor.

Dar oare ce este asa de special la Raliul Finlandei?

Este chiar foarte simplu. Este vorba ca pret de cateva secunde, masinile din WRC pot infrunta forta gravitationala. Stand pe marginea drumului, emotia creste in timp ce masinile incep sa vina. Focurile au fost aprinse, carnatul finlandez, mustamakkara, se prajeste usor, inainte de a fi mancat cu sosul traditonal si stins cu o cutie de Karjala sau un pahar de suc de pere.

Toata lumea asteapta cu nerabdare sa soseasca prima masina, sunetul creste si in curand prima masina isi va face aparitia pe probele speciale din Finlanda.

Si iata ca soseste. Prima masina de WRC aflata la 1 m in aer. Timp de o fractiune de secunda da impresia ca ramane in aer, dupa care parca porneste din nou, aterizand perfect pe traseu si continuandu-si drumul. Dupa care, nimic, liniste.

Urmeaza rasete, aplauze si sustinerea pilotului. Trebuie sa treaca urmatoarea masina, si deja lumea este mult mai pregatita pentru ceea ce va urma, astfel incat aprecierea sa fie si mai mare. Ascultand si cu mai multa atentie, se poate auzi cum masina se pregateste sa-si ia elanul, cum rapoartele de viteza sunt schimbate iar masina ajunge la cuplul maxim.

Gata, s-a terminat, motoarele de 2 L turbo au dat tot ce se putea mai bun si inca o data vedem masinile in aer. De  aceasta data atentia este si mai mare la felul cum se face evacuarea gazelor sub masina, la pietrele adunate de-a lungul traseului, la sunetul scos de motor datorita limitarii turatilor si bineinteles se pot observa spectatorii aflati pe partea cealalta a traseului, in timp ce masina se afla in aer.

Iar cand “vedetele” au trecut, exista mereu o armata de suporteri, dispusi intotdeauna sa incinga atmosfera. Dar de cele mai multe ori atmosfera se incinge cand un pilot debutant, care a inteles dictarea copilotului cu cativa centimetrii in partea dreapta a tresului, aterizeaza gratios cu burta masinii pe traseul din Finlanda, lasand multimea cu rasuflarea taiata.

Cand actiunea nu mai are loc pe traseu, este timpul ca lumea sa revina in oras. Si ce oras este Jyvaskyla. Nu veti gasi o atmosfera mai buna in lume, a unei etape din WRC, cum se regaseste in Jyvaskyla.

Dar oare ce parere au pilotii despre aceasta etapa? Ce face ca aceasta etapa sa fie atat de speciala pentru ei?

Cine altcineva poate explica mai bine decat cel mai de succes pilot al Finlandei, Marcus Gronholm, care a reusit sa castige aceasta etapa de 7 ori.

Pentru a ataca Raliul Finlandei este nevoie de curaj, dar trebuie sa fii si inteligent”, a afirmat Gronholm. “Trebuie stiut faptul ca drumul este foarte rapid, dar si unde este cel mai rapid. Raliul cuprinde o serie de curbe si viraje stranse precum si multe sarituri in aer. Dictarea trebuie facuta perfect si trebuie stiut unde trebuie mers cu piciorul la podea pentru a trece peste o creasta. Trebuie foarte multa incredere si credinta in copilot”.

Si daca toate merg cum trebuie, cel care va face fata pana la sfarsit poate “ateriza” in posesia celui mai mare premiu: victoria in Raliul Finlandei. Nici un CV al unui campion mondial nu este complet fara o victorie in aceasta runda.

Foto: flickr.com

Comentarii

comentarii

Publicitate

2 Responses to “Magia Raliului Finlandei”

  1. O mica scapare: "… dar trebuie sa fii si inteligent": sa fii se scrie cu doi i.

    Nu e nevoie sa afisati comentariul, doar sa corectati in articol.

  2. multumim frumos de observatie, ochiul vigilent ne face sa fim mai buni, o zi cat mai frumoasa va doresc

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Motorsportnews.ro