Marele premiu al Chinei din punct de vedere al pneurilor

La mai puţin de 72 de ore după cursa din Malaezia, Pirelli se pregăteşte pentru Marele Premiu al Chinei, etapa a treia din Campionatul Mondial de Formula 1. La fel ca în Australia, echipele vor avea la dispoziţie un set suplimentar de anvelope de compoziţie dură pentru sesiunile de antrenamente libere programate vineri. Numărul de anvelope alocat pentru fiecare echipă, pe parcursul unui weekend de cursă, nu este afectat de acest lucru.

 

PNEURILE

 

Pneurile PZero de compoziţie dură şi moale sunt nominalizate pentru Marele Premiu al Chinei, obiectivul fiind de a vedea cel puţin două opriri la boxe de fiecare monopost, respectând astfel filozofia Pirelli care şi-a propus să măreasca numărul de depăşiri şi, implicit, spectacolul în cursele de Formula 1.

 

Uzura mai rapidă a pneurilor, comparativ cu anii precedenţi, poate duce la o depunere mai mare a gumei pe pistă sub formă de benzi sau fâşii, care pot varia ca dimensiuni şi  care au o forma similară cu cea de jeleu, cu o greutate între 10 şi 20 de grame. Aceste fâşii sunt moi când este cald, dar devin rigide când se răcesc, precum caramelele. Aceste depuneri de cauciuc au existat dintotdeauna în Formula 1, dar caracteristicile noilor compuşi din anvelopele Pirelli, fac ca aceste resturi să fie în medie mai mari şi mai moi, decât cele tari şi rotunde care au fost observate pe piste în cursele din sezoanele precedente.

 

O anvelopă pentru un monopost de Formula 1 cântăreşte aproximativ 8 kilograme şi jumătate cand este nouă şi pierde cam un kilogram şi jumătate în perioada în care se ruleaza cu ea pe pistă. Numărul mai mare de opriri la boxe duce şi la creşterea stratului de gumă care se depune pe circuit.

 

Acest fenomen nu este nou în Formula 1, dar este mai pronunţat pe circuitele mai abrazive care solicită foarte mult pneurile, precum cel din Malaezia. Pirelli caută soluţii pentru a reduce cantitatea de gumă care rămîne pe circuit, dar aceasta se va depune, inevitabil, pe masură ce pneurile se uzează. Totuşi aceste depuneri nu reprezintă niciun pericol pentru piloţi sau pentru spectatori.

 

Suprafaţa şi mai ales vremea din China sunt mai puţin agresive decât în Malaezia, condiţiile fiind similare cu cele din Australia. Acest lucru înseamnă că uzura pneurilor şi a opririlor la boxe va fi mai mică cu 30% decât în Marele Premiu al Malaeziei, o cursă extrem de spectaculoasă de la start la sosire.

 

CIRCUITUL

 

Shanghai International Circuit se distinge prin liniile drepte unde se ating viteze foarte mari şi viraje lungi, ceea ce reprezintă o solicitare mare şi pentru pneuri. Circuitul are o lungime de 5,451 kilometri şi va fi parcurs de 56 de ori. Lungimea totală a cursei este de 305,066 km. Primul viraj închide, toată forţa apasând pe pneul stânga faţă, care nu va fi încă suficient încălzit în debutul cursei. Ţinând cont că raza acestui viraj este mai ascuţită, apasarea aerodinamică scade şi este nevoie de mai multă aderenţă mecanică. După această secţiune se intră într-o zonă mai rapidă unde se ating viteze de top de aproximativ 280 km/h.

 

Virajul cu numărul 13 este cel mai solicitant. Aici pneul stânga spate este supus unei accelerări care triplează forţa care apasă în mod normal pe anvelopă. Aceasta este accentuată şi de înclinaţia circuitului din această zonă.

 

La finalul liniei drepte pilotul frânează violent, reducând în doar trei secunde de la viteza de top până la aproximativ 60 km/h, pentru acul de păr (virajul 14) care se abordează în treapta întâi a cutiei de viteze.

 

Apoi totul depinde doar de compoziţia pneurilor pentru a împiedica pierderea aderenţei la ieşirea din virajele de pe ultima porţiune a circuitului. După această zonă urmează linia de start-sosire unde se ating din nou viteze de top. 

 

DIRECTORUL PIRELLI MOTORSPORT SPUNE:

 

Paul Hembery: „Ne aşteptăm la încă o cursă palpitantă şi în China. Nu cred că am dezamăgit pe nimeni până acum. Dacă pleci la jumătatea cursei crezând că nu se mai poate întâmpla nimic ai ratat de fapt totul. În Malaezia, de exemplu, după ce a fost foarte clar ce strategie a ales fiecare echipă au urmat 10 tururi, ultimele din cursă, absolut fabuloase. O vorbă spune ca nu poti să faci omleta fără să spargi ouale şi nici nu ai cum să mergi în Malaezia fără să uzezi cauciucurile. Depunerea de gumă pe circuit este o consecinţă normală a degradării pneurilor, dar acest lucru duce la curse mult mai interesante. Acestea fiind spuse, noi suntem aici pentru a servi intereselor fiecărei echipe şi vom încerca să reducem, în viitor, depunerea de guma pe pistă, dar acest lucru nu va schimba filozofia fundamentală cu care ne-am implicat în Formula 1: aceea de a face cursele mult mai spectaculoase.