Publicitate

Asa cum a fost cazul si pentru etapa din Monaco, pneurile Pirelli P Zero Galben de compozitie soft si cele supersoft P Zero Rosu au fost nominalizate pentru circuitul Gilles Villeneuve: o pista semi-permanentă, care combina sectiuni de circuit clasic cu drumuri normale. Dar Montreal este o poveste diferita fata de Monaco, cu viteze medii mult mai ridicate, schimbari frecvente de vreme, precum si schimbari frecvente de aderenta care adeseori ii suprind chiar si pe cei mai experimentati  piloti – multi dintre ei luand contact cu faimosul „zid al campionilor” in trecut.

 F12014GPM

Alti factori importanti care afecteaza pneurile la Montreal includ franarile, prin faptul ca imensa caldura degajata de frane incalzeste pneurile (desi anul acesta comportamentul franelor este diferit, gratie noului sistem brake by wire). Exista de asemenea si cateva vibratoare de o inaltime considerabila, care forteaza pneul sa absoarba impactul ca parte a suspensiei masinii.

 

Directorul Pirelli Motorsport, Paul Hembery: ”Ne asteptam ca pneurile sa fie solicitate mult mai tare in Canada decat au fost la Monaco, sa fie supuse unor energii mai mari in timpul perioadelor de viteza maxima. Aceasta ar trebui sa conduca la o maxima aderenta posibila, care este cu siguranta  lucrul cel mai important la Montreal. Exista un mare grad de evolutie a pistei si vom vedea probabil multe derapaje – in special datorita fortei de apasare aerodinamica mai redusa anul acesta – care evident ca va creste gradul de stres la care vor fi supuse pneurile. Dar cu toate acestea ne asteptam sa avem o uzura si o degradare normala a pneurilor in acest weekend, chiar si in cazul nominalizarii celor mai soft compozitii. Canada tinde mereu sa ofere o cursa imprevizibila unde strategia poate face diferenta, in special si posibilitatii ridicate de aparitie a safety car-ului. Asa cum am vazut si la Monaco avand strategia optima pregatita pentru cazul in care oportunitatile se ivesc poate fi cheia succesului. Istoric vorbind, exista o mare sansa de aparitie a ploii, caz in care trebuie luate decizii rapide – mai ales in cazul in care in sesiunile anterioare nu a plouat – ceea ce poate fi crucial.

 

Jean Alesi, consultant Pirelli: Montreal este un circuit special si neobisnuit, cu viteze mari si o combinatie interesanta intre caracteristicile unui circuit stradal si a unuia permanent. Din perspectiva pilotului, cel mai important lucru este de a mentine pneurile spate in cele mai bune conditii posibil. Nu exista viraje foarte lungi ceea ce inseamna ca stresul principal este longitudinal, in timpul accelerarii si franarii. Trebuie sa fi foarte precaut cand accelerezi, pentru ca altfel poti uza foarte rau pneurile si franarea va deveni o problema. Nu este un circuit solicitant din punct de vedere fizic pentru pilot, dar necesita o extraordinara concentrare pe perioadele de franare, in special la sicana dinaintea liniei drepte unde te asteapta faimosul „zid al campionilor”. Personal, imi voi aminti mereu Canada de la victoria mea din 1995: a fost singura mea victorie in ziua de nastere si cu legendarul numar 27 pe masina exact ca Gilles Villeneuve. Emotia a fost incredibila.

 

Circuitul din punctul de vedere al pneurilor:

 

Tractiunea si franarea sunt doua elemente cheie care afecteaza pneurile in Montreal, cu un cuplu motor marit si forte de apasare mai mici, pentru monoposturile 2014 circuitul va fi si mai greu de gestionat anul acesta.Cel mai mare risc este derapajul in gol, actiunea pneului importiva asfaltului supraincalzind banda de rulare. Franarile tarzii pot cauza aparitia zonelor plate daca roata se blocheaza – dar oricum designul pneurilor 2014 le-a facut mult mai rezistente la acest fenomen.

 

Masinile tind sa aiba o forta aerodinamica scazuta la Montreal, pentru a maximiza vitezele de top de peste 300km/h pe liniile drepte. In schimb ele au o aderenta aerodinamica mai mica in viraje, ceea ce inseamna ca masinile derapeaza mai mult si se bazeaza mai mult pe aderenta mecanica oferita de compozitia pneului pentru a parcurge virajul.

 2013-Canadian-GP

Pneul supersoft lucreaza intr-o gama joasa, fiind capabil sa atinga performanta optima chiar si la temperaturi scazute si conditii de pista schimbatoare. Vremea in Canada poate fi variabila, cauzand adesea intreruperea cursei. Marele Premiu al Canadei 2011, pirma cursa pentru Pirelli in Canada in era actuala, a fost cea mai lunga din istoria Formulei 1 din cauza numeroaselor intreruperi.

 

Una dintre cele mai importante solicitari pentru pneuri in Canada este faptul ca asfaltul este foarte diferit, ceea ce face ca pe multe zone aderenta sa fie variabila. Treaba compozitiei pneului este sa atenueze aceste diferente pentru a oferi un nivel al aderentei cat mai consistent posibil.

 

Anul trecut Sebastian Vettel a castigat cursa, dupa ce s-a calificat in pole. El a obtinut victoria cu o strategie cu doua opriri (supersoft-mediu-mediu) utilizand pneurile intermediare in sesiunea de calificari derulata pe ploaie. Pirelli a nominalizat soft si supersoft in loc de medii anul acesta, compozitiile 2014 fiind usor mai tari decat cele precedente.

Comentarii

comentarii

Publicitate

Motorsportnews.ro