Numarul mare de distrugeri ale multora din pneurile folosite la monoposturile de Formula 1 pe partea stanga spate in cursa de la Silverstone i-au facut pe cei de la Pirelli sa analizeze in detaliu incidentele petrecute cerand acces total la datele obtinute de echipe in timp real.
Dupa o minutioasa analiza a pneurilor utilizate la Silverstone, Pirelli a concluzionat ca motivele cedarii pneurilor au fost generate de o combinatie a urmatorilor factori:
1) Pneurile spate care au fost montate invers: cu alte cuvinte, pneul pentru dreapta fiind montat pe roata din stanga si invers, pe masinile care au suferit explozii. Pneurile furnizate anul aceste au o structura asimetrica, ceea ce inseamna ca nu sunt interschimbabile. Flancurile laterale sunt astfel construite incat sa poate absorbi incarcarea specifica ce apasa pe interiorul si exteriorul pneului. Astfel ca inversarea pneurilor afecteza direct modul in care lucreaza acestea. In mod particular flancul exterior este construit sa reziste incarcarilor mari generate pe virajele de mare viteza, cum sunt cele de la Silverstone, cu schimbarile rapide de banda stanga-dreapta si unele vibratoare care sunt foarte agresive.
2) Utilizarea unei presiuni in pneuri care este excesiv de scazuta sau in orice caz mai scazuta decat cea indicata de Pirelli. Presiunea mica in pneuri inseamna ca pneul sufera un stres mai mare in conditii de lucru.
3) Unghiuri de cadere extreme
4) Vibratoare care sunt in mod particular agresive in virajele rapide, precum cel din virajul patru de la Silverstone, care a fost scena celor mai multe explozii. In consecinta pneul afectat a fost cel stanga-spate.
Singurele probleme care au iesit la lumina inainte de Silverstone au fost exfolierile, ceea ce reprezinta un fenoment complet diferit. Pentru a opri aceste exfolieri, Pirelli a gasit o solutie sugerand echipelor sa foloseasca pneurile care au fost testate in Canada, incepand cu etapa de la Silverstone. Cand aceasta propunere nu a fost acceptata, Pirelli a gasit o alta solutie prin intermediul propriilor laboratoare de test, cu un proces diferit de lipire pentru atasarea cauciucului de carcasa. Astfel ca problema exfolierii nu are nimic de a face cu ceea ce s-a vazut in Marea Britanie.
Ca urmare a concuziilor acestei analize, Pirelli subliniaza urmatorele:
1) Montarea gresita a pneurilor este o practica care a fost subestimata de catre toata lumea: mai presus de orice, de Pirelli care nu a interzis asta.
2) In acelasi timp, pneurile cu o presiune gresita si caderile extreme, asupra carora Pirelli nu are niciun control, sunt practici care pot fi periculoase in anumite conditii. Din cauza acestui lucru, Pirelli a cerut FIA ca acesti parametri sa fie subiectul unei examinari exacte in viitor. Pirelli a cerut de asemenea ca respectarea acestor reguli sa fie verificate de catre un delegat dedicat.
3) Pirelli vrea de asemenea sa sublinieze ca gama de pneuri 2013 nu pune in pericol siguranta pilotului sub nicio forma daca este utilizata corect, iar aceasta intruneste toate standardele de siguranta cerute de FIA.
Conlcuzia logica este aceea ca pentru pneuri atat de performante si sofisticate din punct de vedere tehnic cum sunt cele din gama 2013 trebuie sa existe un atent control realizat chiar de Pirelli. Cu scopul de a asigura o functionare optima a pneurilor, compania italiana solicita acces in timp real la datele echipelor in ceea ce priveste parametri fundamentali precum presiunea, temperatura si unghiurile de cadere. In timp ce asteapta implementarea noilor reguli care sa permita Pirelli accesul la aceste date, vital pentru dezvoltarea si managementul acestor pneuri de inalta tehnologie, urmatoarele masuri sunt propuse pentru etapele viitoare, in conformitate cu FIA, FOM, piloti si echipe:
1) Utilizarea evolutiei actualelor pneuri care a fost testata in Canada (si dovedite a fi complet fiabile) pentru Marele Premiu al Germaniei din acest weekend. Acesta reprezinta carcateristici cvasiidentice cu cele de pe circuitul Nurburgring. In particular, pneurile spate care vor fi utilizate in cursa din Germania, care va avea loc pe 7 iulie, au o structura din kevlar care inlocuieste actuala structura de otel si beneficiaza de reintroducerea centurii din 2012, pentru asigurarea unei stabilitati si tinute de drum maxime. Avand in vedere insa ca aceste pneuri au de asemenea o structura asimetrica, va fi interzisa interschimbarea lor. Pneurile fata vor ramane insa neschimbate.
2) Incepand cu Marele Premiu al Ungariei, va fi introdusa o noua gama de pneuri. Noile pneuri vor avea o structura simetrica, fiind construite pentru a garanta o siguranta maxima chiar si fara a se accesa datele de lucru ale pneurilor – care oricum sunt esentiale pentru functionarea optima a mult mai sofisticatelor pneuri 2013. Pneurile care vor fi folosite incepand cu Marele Premiu al Ungariei vor combina caracteristicile penurilor 2012 cu performanta pneurilor 2013. Esential, noile pneuri vor avea structura, constructia si centura identice cu cele din 2012, ceea ce va asigura o performanta si o siguranta maxima. Compozitiile vor fi aceleasi cu cele utilizate in 2013, ceea ce garanteaza timpi mai buni pe tur si o fereastra mai mare de lucru. Aceasta noua specificatie, asa cum s-a agreeat cu FIA, va fi testata impreuna cu echipele si masinile din 2013 pe circuitul de la Silverstone intre 17-19 Iulie, pe durata testelor pentru tinerii piloti. Aceste teste vor contribui la dezvoltarea definitiva a noii game de pneuri, oferind totodata echipelor posibilitatea de a realiza cel mai corect set-up pentru masinile lor.
Paul Hembery, directorul Pirelli Motorsport precizeaza: „Ceea ce s-a intamplat la Silverstone a fost complet neasteptat si a fost pentru prima data cand asa ceva se intampla in peste un secol de prezenta Pirelli in motorsport. Aceste incidente, care ne-au suparat foarte tare, au subliniat urgentarea unor schimbari deja sugerate – care vor fi introduse pe parcursul antrenamentelor libere de vineri din Germania. Vrem sa avem intelegerea FIA, echipelor FOM si pilotilor pentru a actiona rapid pentru a gasi o solutie imediata la probleme. In mod particular, demararea testelor de iarna, stabilite cu FIA, care sunt mult mai potrivite dezvoltarii pneurilor si posibilitatea de a avea teste pe parcursul sezonului vor duce la realizarea unor pneuri cu standarde imbunatatite de siguranta si performanta. As vrea sa subliniez faptul ca gama de pneuri 2013, folosita corect, este foarte sigura. Ceea ce s-a intamplat la Silverstone ne-a facut sa cerem accesul total la datele in timp real pentru a asigura folosirea corecta si dezvoltarea pneurilor care au o structura sofisticate asa cum ni s-a cerut sa oferim si performante extrem de ridicate, care au scazut timpii pe tur, in medie cu peste 2 secunde. In timp ce asteptam introducerea noilor reguli, vom oferi pneuri care sunt mai usor de gestionat.
Contrar impresiei pe care si-au format-o unii, as vrea sa subliniez colaborarea si sustinerea excelente pe care le-am avut cu echipele, pilotii, FIA su FOM. Nu avem nicio intentie sa atacam pe cineva. Am preluat responsabilitatea incidentelor asa cum am afirmat si in comunicatul de presa, dar pentru ca nu putem controla toate elementele care au un impact asupra pneurilor, avem nevoie de contributia tuturor. Tinand cont de asta, noi am primit tot suportul partilor implicate si suntem recunoscatori pentru asta.”