Pirelli şi toate echipele implicate în Formula 1 au fost supuse unor solicitări extreme: temperaturi ale asfaltului care au depăşit 51 de grade Celsius şi o temperatură ambientală de 37 grade Celsius.
Red Bull Racing a continuat la fel ca în Australia, Mark Webber fiind cel mai rapid în sesiunea de dimineaţă. Timpul său, de 1m:37,651 secunde, a fost cu o secundă şi jumătate mai bun decât al următorului clasat. După amiaza, Webber a fost din nou cel mai rapid, cu timpul de 1m:36,876 secunde, de data aceasta cu doar 5 miimi de secundă mai rapid decât Jenson Button pe McLaren.
În total, piloţii au parcurs 1.255 de tururi în cele două sesiuni de antrenamente libere, monoposturile fiind echipate cu cele două seturi de pneuri de compoziţie hard (nominalizate ca prima opţiune) şi cu un set de pneuri de compoziţie soft (nominalizate ca a doua opţiune). În plus faţă de numărul de pneuri alocate în mod normal, fiecare pilot a mai avut la dispoziţie două seturi de anvelope experimentale de compoziţie hard, concepute să fie mai performante pe durata lor de viaţă.
24 de piloţi au participat la antrenamentele libere, trei dintre ei fiind piloţi de rezervă care nu vor lua startul în cursa de duminică, şi au oferit informaţii valoroase referitoare la caracteristicile acestui nou tip de anvelope. Aceste informaţii vor fi analizate de inginerii de la Pirelli în vederea dezvoltării unui nou produs care va fi folosit în viitor.
Chiar dacă, la fel ca în Australia, calificările şi cursa sunt programate după amiaza târziu, primele două sesiuni de antrenamente libere din Malaezia au fost programate la orele obişnuite: 10:00-11:30 dimineaţa şi 14:00-15:30 după amiaza.
În timpul sesiunii de dimineaţă, majoritatea echipelor a folosit ambele versiuni de pneuri hard puse la dispoziţie de Pirelli. Webber a stabilit cel mai bun timp în sesiunea de dimineaţă, folosind versiunea standard a pneurilor hard, care se evidenţiază prin logo-ul Pirelli scris cu argintiu. Pastor Maldonado, pilotul echipei Williams, a parcurs cele mai multe tururi cu acest tip de pneuri, 19 în total, şi a stabilit al cincilea timp al sesiunii.
A doua sesiune de antrenamente libere s-a desfăşurat pe o caldură şi mai mare. Webber a început pe versiunea hard a anvelopelor Pirelli, după care a trecut pe cea soft, stabilind cel mai bun timp. Aceeaşi strategie a fost adoptată de cei mai mulţi dintre piloţi, fiecare încercând să scoată maximum din singurul set de anvelope soft avut la dispoziţie, mai ales că pe circuit începuse să se depună din ce în ce mai mult cauciuc.
În general, versiunea soft s-a dovedit a fi mai rapidă cu 1,2 secunde pe tur decât versiunea hard. Timpul operaţional al acestui tip de pneuri este între 8 şi 10 tururi.
Pentru a fi şi mai uşor de distins, versiunea soft a pneurilor nominalizate pentru Malaezia şi China, însemnate cu logo-ul Pirelli pe galben, are un marcaj suplimentar: o bandă aurie a fost trasată pe circumferinţa anvelopei, ceea ce, cu siguranţă, o va face mai recognoscibilă în transmisiunile TV. O schimbare a marcajelor, menită să ofere culorilor o şi mai bună vizibilitate, se va face pentru Marele Premiu al Turciei, programat în luna mai, atunci când Formula 1 va ajunge în Europa.
„Toata lumea s-a confruntat cu condiţii extrem de dure în prima zi aici, în Malaezia. Din fericire, pneurile noastre s-au comportat excelent până acum, dar cele mai mari provocări ne aşteaptă de acum încolo, pentru că urmează calificările şi, desigur, cursa. Astăzi, piloţii au testat o evoluţie a pneurilor hard, iar feedback-ul lor a fost unul favorabil. În acelaşi timp, trebuie să fim foarte atenţi pentru a nu sfârşi prin a produce pneuri mult prea rezistente. Ţinând cont de cât de dificile au fost condiţiile de astăzi, suntem multumiţi de modul în care s-au desfăşurat lucrurile şi ne aşteptăm la o strategie cu trei opriri la boxe. Sâmbătă vom vedea câteva decizii tactice foarte interesante care vor influenţa desfăşurarea cursei de duminică, atunci când vom avea parte, fără îndoială, o cursă spectaculoasă”, a spus Paul Hembery, directorul Pirelli Motorsport.
CHESTIUNEA ZILEI DE LA PIRELLI
Pneul experimental adus de Pirelli la Sepang a fost dezvoltat în timpul testelor de săptămâna trecută de la Istanbul, ultimele pentru Pedro de la Rosa ca pilot de teste pentru Pirelli. Compania italiană are un program paralel de teste faţă de cursele din calendarul competiţional, ţinând cont că acesta este primul sezon în Formula 1. Brazilianul Lucas di Grassi va prelua rolul de pilot de teste la următoarea sesiune, programată în luna mai la Barcelona.
Sâmbătă, pe circuitul de la Sepang, echipele mai au la dispoziţie încă o sesiune de antrenamente libere, între orele 13:00-14:00, după care urmează calificările între orele 16:00-17:00. Anul trecut, Mark Webber (Red Bull) a plecat din pole position, cu timpul de 1m:48,210s stabilit în sesiunea a doua de calificare. Recordul pe un tur de circuit, 1m:34,223 secunde, îi aparţine încă din 2004 lui Juan Pablo Montoya (Williams).
Campionul Romaniei en-titre a fost urmat de „Vallino” Porcisteanu si Manu Mihalache
Urmeaza ziua decisiva, cu spectaculoasele probe speciale, care vor decide soarta raliului
„Tess Rally 2011” a debutat in forta, cu superspeciala din centrul Brasovului. A devenit deja o traditie ca fiecare raliu ce are loc la poalele Tampei sa inceapa cu acest festival al automobilismului. In fata catorva mii de spectatori, cele 54 de echipaje au luat stratul in prologul „Tess Rally 2011”.
Desi numele grele au fost la coada listei de start, fanii brasovenii au rabdat aproape 4 ore, intrucat un asemenea recital nu se vede in fiecare zi. In cele din urma, cel mai eficient pilot a fost Gergo Szabo, care, pe cei 1,5 kilometri a scos 1.3:3. „Nu am mers pe asfalt din mai, anul trecut. Am nevoie de putin timp pentru reacomodare. Am ceva emotii, pentru ca am un copilot nou si orice inceput este greu. Desi am castigat superspeciala, acest lucru nu inseamna mare lucru. Este mult de munca pana la finalul raliului”, a spus campionul Romaniei en-titre.
Al doilea, la o secunda, a venit „Vallino” Porcisteanu, care are ganduri mari in acest sezon, mai ales care si-a gasit un sponsor care sa ii asigure linistea financiara. „Nu sunt multumit in totalitate de stabilitatea masinii, dar mergem mai departe”, a precizat Porcisteanu, care foloseste benzina de curse in locul bioetalonului. Desi se confrunta cu o criza financiara si s-a inscris la acest raliu in ultimul moment, brasoveanul Manu Mihalache a „prins” ultima treapta a podiumului superspecialei, la 1,3 secunde de Szabo.
„Am luat startul in acest raliu datorita prietenilor. Numele celor care m-au ajutat este scris pe masina si le multumesc pentru aceasta seara minunata”, a spus Mihalache. Marco Tempestini a fost al patrulea, dar 1,4 secunde ce il despart de Szabo nu constituie un handicap, mai ales ca urmeaza o zi plina, in care se va decide castigatorul. „Nu am reusit sa incalzesc gumele si nu am vrut sa risc”, a precizat Tempesta. Pe cinci a terminat Titi Aur, iar in spatele lui a fost Dan Girtofan.
Anul 2010 a fost un an bun si i-a adus echipajului bucurestean atingerea obiectivelor trasate la inceputul anului si recunosterea calitatilor prin mult ravnita clasare pe podium. De 2 ori au pasit pe locul 2 al podiumului dintr-un total de 8 etape, iar in clasamentul general al Cupei Dacia, echipajul a ocupat locul 3.
Chiar daca rezultatele au fost notabile, pentru Adrian Grigore era necesara o schimbare pentru evolutia sa ca pilot in ascensiune. Cu o putere de 160 cai, capacitate cilindrica de 1600 cmc , echipata cu suspensii Proflex , Honda Civic EK4 reprezinta provocarea de a face fata unor competitii mult mai stranse alaturi de piloti experimentati din campionat.
„Cei trei ani de pilotat Dacia Logan ne-au adus rezultate bune, dar mai cel mai important aspect a fost acumularea de experienta extrem de valoroasa. Totusi, era timpul pentru schimbare! Pasul de a inlocui masina de concurs a venit natural si este firesc pentru dezvoltarea mea ca pilot. Am luat aceasta hotarare impreuna cu Marius, care va fi alaturi de mine si anul acesta. Primele teste cu Honda Civic, realizate luna aceasta, ma fac sa fiu optimist in anul competional, mai ales ca ma simt foarte bine la volan, iar tinuta de drum si puterea semnificativ mai mare imi dau incredere” Adrian Grigore.
Propulsati de noul suflu al masinii, Adrian Grigore si Marius Paunescu intentioneaza pentru acest an sa atace locul 1 al grupei N2 la volanul singurei masini marca Honda din aceasta clasa.
Echipajul este sustinut de sponsorii principali deja traditionali, Biborteni si Igol, alaturandu-se anul acesta si Carpati Motor dealer Honda, parteneriat care a debutat cu evenimentul „Ziua portilor deschise la Carpati Motor” la care Adrian Grigore a fost prezent. „Mi-a facut o deosebita placere de a fi langa noii mei sponsori, mai ales ca este primul an in care semnam acest parteneriat si sper sa fie de bun augur”,Adrian Grigore.
Prima zi a din week-end-ul Marelui Premiu al Malaeziei s-a desfăşurat pe o vreme călduroasă şi umedă, dar fără nici un strop de ploaie.
In prima sesiune, pilotul Red Bull Mark Webber a reuşit un timp extrem de bun, cu peste 1.6 secunde mai rapid decît următorul clasat, Lewis Hamilton pe McLaren. Un rezultat îmbucurător a obţinut şi Michael Schumacher, cu al treilea timp. Sebastian Vettel a avut în schimb abia al 17-lea timp, dar nu e relevant, deoarece primul antrenament a fost folosit pentru familiarizarea cu circuitul şi testarea unui nou pneu hard, adus de Pirelli pentru verificare în vederea unor curse viitoare. Piloţii Renault au avut parte fiecare de cîte un incident ciudat: suspensia faţă a cedat, trimiţîndu-l pe Petrov în afara circuitului, Heidfeld suferind şi el o problemă similară, dar după ce obţinuse totuşi al şaptelea timp.
A doua şedinţă a fost mai animată şi relativ “normală”. Echipele au încercat să gasească cele mai bune setări pentru maşini şi să înţeleagă cît mai bine comportamentul pneurilor şi durabilitatea fiecărui compus, în condiţii de circuit uscat şi cu temperaturi foarte ridicate.
Mark Webber a fost din nou cel mai rapid, dar de data aceasta piloţii McLaren au fost mai aproape. Primii 4 piloţi au venit în numai 2 zecimi, cu Button şi Hamilton înaintea lui Vettel. Al cincilea timp a fost al lui Schumacher, cu Rosberg al şaptelea, ceea ce le dă motive de optimism celor de la Mercedes. Ferrari au avut o evoluţie destul de discretă, Massa fiind al şaselea, înaintea lui Alonso în ambele şedinţe, ecartul de peste 1 secundă nefiind deloc promiţător. După investigarea problemelor cu suspensia, cei de la Renault au revenit pe pistă, iar Heidfeld s-a clasat din nou destul de bine, cu al 8-lea timp.
Pilotii HRT au reuşit să iasă în pistă cu versiunea revizuită a maşinii, dar Narain Karthikeyan a avut o problemă la motor. Timpii obţinuţi nu ar fi fost suficienţi pentru a se califica, dar există speranţe ca mîine să aibă o evoluţie mai bună. Cei de la Virgin Racing au obţinut un timp bun prin Timo Glock, dar cel de-al doilea pilot a avut o problemă tehnică şi nu a iesit pe circuit.
Acestea sînt rezultatele din şedinţa a doua de antrenamente:
Poz.
Pilot
Team
Timp
Ecart
1
Mark Webber
RBR-Renault
1:36.876
2
Jenson Button
McLaren-Mercedes
1:36.881
0.005
3
Lewis Hamilton
McLaren-Mercedes
1:37.010
0.134
4
Sebastian Vettel
RBR-Renault
1:37.090
0.214
5
Michael Schumacher
Mercedes
1:38.088
1.212
6
Felipe Massa
Ferrari
1:38.089
1.213
7
Nico Rosberg
Mercedes
1:38.565
1.689
8
Nick Heidfeld
Renault
1:38.570
1.694
9
Fernando Alonso
Ferrari
1:38.583
1.707
10
Jaime Alguersuari
STR-Ferrari
1:38.846
1.970
11
Pastor Maldonado
Williams-Cosworth
1:38.968
2.092
12
Rubens Barrichello
Williams-Cosworth
1:39.187
2.311
13
Vitaly Petrov
Renault
1:39.267
2.391
14
Kamui Kobayashi
Sauber-Ferrari
1:39.398
2.522
15
Sergio Perez
Sauber-Ferrari
1:39.603
2.727
16
Paul di Resta
Force India-Mercedes
1:39.625
2.749
17
Adrian Sutil
Force India-Mercedes
1:39.809
2.933
18
Sebastien Buemi
STR-Ferrari
1:40.115
3.239
19
Timo Glock
Virgin-Cosworth
1:40.866
3.990
20
Jarno Trulli
Lotus-Renault
1:41.890
5.014
21
Narain Karthikeyan
HRT-Cosworth
1:43.197
6.321
22
Vitantonio Liuzzi
HRT-Cosworth
1:43.991
7.115
23
Heikki Kovalainen
Lotus-Renault
1:44.886
8.010
24
Jerome d’Ambrosio
Virgin-Cosworth
–
Mîine la ora 8 începe a treia sesiune de antrenamente libere, iar de la ora 11:00 încep calificările, ambele fiind transmise în direct la TV.
Echipajele team-ului Dementor Racing sunt gata de start pentru un nou sezon în Campionatul Național de Raliuri. După ce anul trecut au debutat în raliuri, concurând în a doua jumătate a sezonului la etapele de macadam, Dan și Sidonia Tatoiu se vor afla din nou la startul campionatului.
Pentru cei doi piloți prima etapă a sezonului înseamnă și prima evoluție într-un raliu cu probe speciale de asfalt, obiectivul fixat fiind acumularea de experiență pe acest tip de suprafață. De altfel, acesta este obiectivul pentru întregul sezon, Dan și Sidonia dorind ca pe parcursul anului, pe lângă acumularea de experiență, să-și îmbunătățească tehnica de pilotaj pentru a putea intra în lupta la vârf în sezonul următor.
Dacă anul trecut au evoluat pe automobile Subaru, pentru 2011 piloții Dementor Racing au optat pentru varianta Mitsubishi. Dan Tatoiu secondat de Adrian Berghea vor utiliza un Lancer Evo X, în timp ce Sidonia asistată de un nou navigator, Tudor Mârza, va pilota versiunea Evo 9.
Ambele automobile sunt noi și au fost pregătite în Franța de preparatorul Gatmo, dispunând de ultimele evoluții dezvoltate pentru grupa N. Echipajul Dan Tatoiu/Adrian Berghea va concura în cadrul clasei 3 (ex. Gr.N4), în timp ce Sidonia Tatoiu și Turdor Mârza vor participa la clasa 19 (ex. Gr.K). Asistența tehnică la cele 9 etape ale sezonului 2011 al CNRD va fi asigurată de echipa de tehnicieni a lui Adrian Berghea.
Prima etapă a sezonului, Tess Rally 2011, va debuta vineri, 8 aprilie la Brașov, primul punct din programul competiției fiind proba specială spectacol din zona Parcul Central-Hotel Aro-Palace al cărui start este programat la ora 18:34. În ziua secundă traseul etapei brașovene include 6 probe speciale, sosirea fiind programată la ora 18:43.
Sunt la Brasov. Deci sunt mai mult decat un fan al raliurilor. Pentru ca am venit din Oradea si am facut 12 ore cu trenul. Deci e vorba de pasiune. Ce am cautat eu la Brasov cu patru zile inainte de cursa o sa va spun cu alta ocazie. Acum ma gandesc doar ca mai sunt cateva ore pana la superspeciala. La cata lume va fi, la cate povesti o sa aud … la cat de fain o sa gliseze Vali si Szabo!
Dar ca orice pasionat de raliuri care se respecta am fost sa mananc la nea Nelu. Adica “la Nelu”. Stiti, acolo unde sunt poze cu masini de curse pe toti peretii. Pana acum nu am fost vreodata pe acolo fara sa gasesc cel putin un pilot. Acum era Tache. Alexandru Mitroi pentru cine nu-l stie dupa porecla. Fratilor, campion la grupa A, rapid, cu Honda Civic, cu C2R2, sper ca e clar acum. Acum nu se mai da. Dar noi nu-i uitam usor pe cei care au mers tare pe probe, nu-i asa?
Si in timp ce mancam, au venit cativa baieti sa filmeze un interviu cu Nea Nelu. Lung de vreo 20 de minute. Despre raliuri, despre traditia etapei de la Brasov, despre oamenii care au marcat motorsportul din oras si viata lui Nea Nelu. Si m-am prins atunci. Pentru a nu stiu cata oara. Ce se intampla la Brasov nu mai gasesti in alta parte in tara. Iar Oradea, de unde vin eu, probabil ca e polul opus.
In peste 25 de ani de cand am prins eu viata si pana mi-am tot luat talpasita, nu am auzit nici din greseala de motorsport in Oradea. Era la fel de departe disciplina asta ca si baseball-ul sau curling-ul. Stiam ca exista dar nu stiam pe nimeni care il practica.
In general, despre motorsport nu se intereseaza presa nici daca ai castigat campionatul, dar uite, la Brasov, exista chiar si interviuri despre raliuri ca “fenomen social”. Exact astea au fost vorbele intervievatorului din restaurant.
Acum, nu am ajuns sa imi para rau ca nu m-am nascut in Brasov dar ii invidiez pe cei de aici. Pentru ca au respirat motoare si curse de mici. Eu incerc sa recuperez timpul pierdut si pana acum, tinand cont de handicapul startului foarte intarziat, nu ma descurc rau. Zic.
Mi-am facut cativa prieteni printre cei de aici, si am ajuns sa ma simt ca acasa. Sa fiu primit cu caldura de Bubu, Sorin “Cox” Ghisoi, Vlad Teodor si nu doar ei. Chestia e ca daca iti plac cursele nu prea ai cum sa nu te simti acasa la Brasov. Atat am vrut sa zic. Fara multumiri primarului, organizatorilor, sponsorilor sau mamei care inca face o ciorba mai buna ca la nea Nelu. Doar celor ca Tache.
In 2005, atunci cand, dupa o indelungata perioada de incertitudine si scandaluri, Formula 1 a fost achizitionata de CVC Capital Partners, nu putini au fost cei care au strambat din nas. Motive nu prea aveau, pentru ca Ecclestone nu facuse nimic altceva decat sa isi inmulteasca banii personali, transferul de putere facandu-se practic doar pe hartie. Si spun asta pentru ca tot Bernie este cel care face jocurile, iar aparitia in ecuatie a fondului de investitii CVC Capital Partners nu l-a facut sa se agite cu mai putin sarg. O probeaza, mai bine decat orice declaratie, cifrele.
Astfel, din 2008, veniturile echipelor, stipulate procentual in Concorde Agreement, au crescut an de an. In 2010, sporul nu a fost deloc de neglijat, 21%, iar daca ne raportam la ceea ce se intampla in 2007, atunci cand se incheia perioada de valabilitate a precedentului acord, de 164%. Firesc, nu este o surpriza, aceasta tendinta in ceea ce priveste banii ajunsi in conturile echipelor are la baza una similara legata de veniturile nete obtinute de Formula 1. Ultimul raport al Formula One Administration (FOA) vorbeste de o crestere de 19 milioane de dolari fata de 2009 si o cifra totala de 1,08 miliarde dolari. O crestere care, spun detinatorii drepturilor comerciale, are la origine faptul ca anul trecut in calendar au fost incluse Coreea de Sud si Canada. Iar daca intrecerea din urma este una traditionala, reintorcandu-se in campionat dupa o absenta de un an, cauzata de divergentele intre organizatori si Bernie, pentru tara asiatica a fost vorba de o premiera. Una care, iata, s-a dovedit de bun augur.
La ce sa ne asteptam anul acesta? FOA sustine ca trendul ascendant va continua, unul dintre “motoare” urmand sa fie debutul cursei din India, o piata extrem de atractiva pentru toti sponsorii implicati in “Marele Circ”. Daca acest lucru se va intampla, firesc, negocierile pentru viitorul Acord Concorde vor deveni mult mai usoare pentru reprezentantii actionarilor, fiind de asteptat ca intelegerea care-i va lua locul celei actuale (ce expira in 2012) sa fie parafata fara probleme.
Conform tradiţiei, „Tess Rally 2011” a fost inaugurat cu o conferinţă de presă, în Salonul „Albastru”, pus la dispoziţie de gazda tradiţională a acestei curse la Braşov, Hotelul „Aro Palace”. La întâlnirea cu reprezentanţii media, veniţi în număr mare, deşi nu a fost vorba de fotbal, au fost prezenţi oamenii fără de care această tradiţională cursă de la poalele Tâmpei nu ar fi avut loc.
Primăria susţine sportul la Braşov
O delegatie a pilotilor, formata, printre altii, din Marco Tempestini, Bogdan Marisca, Dan Gartofan si Titi Aur, in frunte cu Bela Stoica, organizatorul Tess Rally 2011, a fost invitata de George Scripcaru, primarul Brasovului, la Primarie, pentru a discuta despre sportul cu motor. Pilotii i-au multumit primarului George Scripcaru pentru deschiderea aratata automobilismului romanesc, mai ales ca Brasovul, este, daca se poate spune asa, leaganul raliurilor din Romania. „Este doar inceputul. Primaria Municipiului Brasov are planuri deosebite de viitor in ceea ce priveste sportul, iar automobilismul are locul lui bine stabilit. Printre altele dorim sa continuam traditia acestui raliu si sa dezvoltam alte ramuri ale sportului auto, cum ar fi cursele de circuit” a spus George Scripcaru, care a primit o casca de pilot profesionala din partea respectivei delegatii.
Evident, acest raliu nu ar fi fost posibil fără sprijinul Municipalităţii, iar Gantz Miklos Sandor, viceprimarul Braşovului, prezent la conferinţă, a spus că Primăria Braşov sprijină toate manifestările sportive ce au loc în oraşul de la poalele Tâmpei. „Ne bucurăm că o asemenea competiţie, care a început prin anii ’60 este deja un eveniment de tradiţie al Braşovului. Suntem alături de organizatori, pentru reuşita acestui eveniment”, a punctat edilul.
Dintotdeauna alături de curse
Gelu Dumitru, prin Tess Braşov, este deja susţinătorul tradiţional al Raliului Braşovului, care, de câţiva ani, se numeşte Tess Rally. „Prin Tess, sprijin această cursă doar de câţiva ani, dar alături de organizatorii curselor din Braşov sunt de mai bine de 10 ani. Mă bucur că această cursă este o tradiţie a Braşovului, dar mai ales pentru că sunt unul dintre cei care am pus umărul la această tradiţie”, a precizat Gelu Dumitru, directorul general de la Tess Braşov.
Raliurile şi „Aro Palace”
Hotelul „Aro Palace”, este, aproape dintotdeauna, gazda Raliului Braşovului, cursă devenită acum Tess Rally. Alături de „Cerbul de Aur”, se poate spune că şi cursa automobilistică de la poalele Tâmpei face parte din istoria celui mai vechi şi ,mai luxos hotel din Braşov. „Lumea raliurilor este ca o castă închisă, care se ghidează după regulile ei. Este o onoare pentru noi că facem parte din acestă lume. «Aro Palace» este alături de de organizatori, mai ales că în aceste vremuri nu este foarte uşor să organizezi un asemenea eveniment”, a spus Gabriel Florescu, director la „Aro Pallace”.
Emoţii mari la Kampur
Compania Braşoveană Kampur Service a recidivat şi a venit, pentru al doilea an consecutiv alături de Tess Rally. „Suntem din nou la raliu. De această dată, în dublă calitate. Susţinem evenimentul, dar avem şi un echipaj înscris la start. Emoţiile vor fi mari, pentru că vrem ca totul să fie ok”,a spus Dragoş Nica, director la Kampur Service.
„Tess Rally” sau Monte Carlo de România
Reprezentantul piloţilor la conferinţa de presă a fost braşoveanul Dan Gârtofan, omul care s-a impus de 3 ori la poalele Tâmpei. „Sunt fericit că mă aflu aici, alături de aceiaşi oameni pe care îi văd în fiecare an. Înseamnă că la Braşov este o treabă serioasă şi organizăm o cursă deosebită. De altfel, unii dintre colegii mei comparau «Tess Rally» cu Raliul de la Monte Carlo”, a spus Gârtofan.
Mulţumirea organizatorului
Bela Stoica, omul care de 11 ani organizează cursele auto de la Braşov, le-a mulţumit celor care îl susţin, iar apoi a precizat: „Probele speciale se prezintă foarte bine dacă ne referim la carosabil. Este bine că a reintrat în concurs şiproba de la Pârâul Rece, fiindcă vom avea parte de un plus de spectacol“, care a continuat: „Mă bucur că avem 55 de echipaje înscrise la start. Sper din tot sufletul că aceşti băieţi minunaţi vor găsi resursele necesare pentru a participa şi la celelalte curse”.
Motorsportnews.ro:Anul trecut a luat destula amploare Grupa automobilelor Istorice din cadrul Campionatului National de Viteza in Coasta Dunlop si anul asta se doreste ca acestea sa fie prezente si in Campionatul National de Raliuri Dunlop. Ce v-a determinat sa va prezentati la start cu niste masini despre care multi ar zice ca s-ar simti mai bine intr-un muzeu?
Alexandru Ciolan: Intr-adevar, in anul 2010, grupa automobilelor istorice (mai corect spus, clasice) a debutat cu aplomb in CNVC si probabil, acest lucru se va intampla incepand cu 2011 in CNR. Cred ca este un lucru extraordinar ca si in tara noastra incepe sa prinda contur gustul pentru competitii oficiale in care masinile clasice sa aiba un cuvant semnificativ de spus. Asa este peste tot in lumea asta, fenomenul luand in mod real amploare in ultimii 10 ani si nu vad de ce noi nu am face parte din randul tarilor in care motorsportul istoric sa devina o mandrie nationala. Totul a pornit de la un grup de entuziasti din Retromobil Club Romania, care si-au dorit cu orice pret sa participe la competitii sportive cu masinile lor clasice, unul din principalii promotori ai acestui fenomen fiind colegul nostru Horia Popescu. Horia, ne-a atras in “cursa”, ne-a “inrolat” in Autoclasic Sport Club, sub sigla caruia concuram cei mai multi dintre noi si iata cum s-a nascut cu sprijinul conducerii FRAS, acest fenomen. Masinile clasice sunt in marea lor majoritate niste “fiinte” cu totul speciale, unele adevarate opera de arta, din care o parte mica isi traiesc viata in muzee sau colectii particulare, dar multe altele isi retraiesc o noua viata in mainile celor pasionati care in afara de plimbari indraznesc sa le puna inapoi la “treaba” si la le ofere o noua sansa de afirmare in competitii sportive de inalta tinuta. Cum spunea faimosul Jay Leno intr-un interviu, care este un mare colectionar de masini istorice, nu ai nevoie sa asculti CD-uri sau radio intr-o masina clasica pentru ca simplul fapt ca poti sa o conduci este “ENTERTAINMENT itself.”
Motorsportnews.ro:Ce parere aveti despre motorsportul romanesc in ansamblu? A crescut numarul de practicanti, este mediatizat mai mult? Ce puncte forte sau slabe are acesta si cum pot fi acestea imbunatatite sau eliminate?
Alexandru Ciolan: Motorsportul romanesc, desi este in mod evident intr-o continua crestere, nu a ajuns inca unde ar fi trebuit sa fie, avand in vedere nu numai istoria noastra antebelica in sporturile cu motor dar si potentialul pe care l-au avut si il au multi oameni extrem de talentati. Din pacate, timpul a zburat, nimeni nu a stat sa ne astepte si de aceea prezenta noastra in motorsportul international este inca departe de locul pe care ar fi trebuit sa ne gasim. Mediatizarea sporturilor cu motor s-a limitat de cele mai multe ori la preluarea unor competitii internationale (in mod special Formula 1 si WRC) si din pacate manifestarile interne nu au avut “parte” de un tratament corespunzator si nici nu pare sa se schimbe ceva radical in acest sens in perioada imediat urmatoare. Daca media ar fi mai activa, si sponsorii ar deveni mai numerosi, competitiile ar fi mult mai vizible si implicit interesul publicului ar fi si el catalizat.
Motorsportnews.ro: De unde provine pasiunea pentru sporturile auto, cum a decurs debutul ( in ce an, cu ce masina, cine v-a sprijinit/ajutat/sponsorizat) si unde credeti ca va veti afla peste ani de zile?
Alexandru Ciolan: Pasiunea pentru automobile a debutat la o varsta destul de frageda, din cate imi amintesc pe la 3 ani si de atunci am tinut-o pe aceeasi dunga fara intrerupere. Sincer vorbind, mi-ar fi placut sa ma ocup de masini si in mod special de design auto, dar pana la urma am ramas cu pasiunea si am urmat medicina. Cursele auto, au fost o pasiune pe care am imbratisat-o din adolescenta si chiar daca la vremea respectiva nu am participat activ, ci mai degraba ca spectator am ramas conectat permanent la tot ce inseamna motorsport intern si international. Dar cum niciodata nu e prea tarziu, am reusit in sfarsit sa trec din postura de spectator la cea de pilot amator si credeti-ma e ceva care imi face o deosebita placere si ma mobilizeaza fantastic. Ma bucur, ca am ajuns in situatia privilegiata de a fi propriul meu sponsor, daca se poate spune asa, dar sper ca pe masura ce fenomenul curselor cu masini clasice va lua amploare si la noi, sa capatam mai multa atentie din partea sponsorilor, pentru ca, ma credeti sau nu, masinile nosatre dau o nota cu totul aparte oricarei competitii. Am vazut ca atat publicul, cat si colegii care concureaza pe masini moderne, ne apreciaza eforturile si chiar daca nu suntem cei mai rapizi, reusim sa mai starnim emotii si interes atunci cand ne vad in actiune. Sincer vorbind, sper sa progresam si noi alaturi de ceilalti, sunt convins ca multi din pilotii titrati vor “ingrosa” randurile celor care alearga cu masini clasice in viitor si ca lupta pentru puncte si podiumuri la istorice va fi din ce in ce mai acerba.
Motorsportnews.ro: Iarna aceasta ati fost « ocupat » cu parcurgerea unui stagiu de pilotaj pe zapada si gheata. Ne puteti povesti cum a decurs acest curs si de ce l-ati ales?
Alexandru Ciolan:In aceasta iarna, mi-am indeplinit un vis mai vechi, acela de a ajunge in Finlanda, la un curs de pilotaj pe gheata. Practic, mi-am dorit sa experimentez ceva special, a conduce o masina pregatita de competitii in conditii extreme si a reusi sa “controlez” masini foarte diferite, cu tractiune fata si respectiv spate cu aceeasi indemanare. Prima zi a fost cea mai grea si la sfarsitul ei ma gandeam ca poate nu prea am mare talent pentru asa ceva, dar a urmat a doua zi, (din cele trei) unde masina a inceput sa ma “asculte”, eu sa nu ma mai trezesc cu mainile “innodate” pe volan si cu masina glisand cu success acolo unde doream si cat doream. In momentul in care mi-au “iesit” bine cunoscutele flick flack-uri scandinave, pot sa va spun ca am fost foarte fericit. Daca la toate astea, adaugi faptul ca am avut privilegiul sa ma “invete” toate trick-urile, un pilot de faima mondiala, Rauno Aaltonen, o legenda vie a motorsportului, castigator printre altele al Raliului Monte Carlo in 1967, cu un Mini Cooper S, credeti-ma ca acea jumatate de zi cu Rauno, a fost un cadou de nepretuit care l-am primit chiar de ziua mea de nastere. A fost o experienta fantastica, unica as putea spune, am cunsocut oameni minunati, locuri superbe, o organizare perfecta unde s-a vazut experinta lui Tino Aaltonen (ajutat indeaproape de sotia sa Caty) si peste toate acestea a venit ca bonus un breakfast si un dinner cu Rauno cu care am stat la povesti despre masini si raliuri multe ore in sir. E o experienta pe care o recomand tuturor si ca sa vedeti ca sunt foarte convins de asta, ma pregatesc sa particip la o noua sesiune in 2012.
Motorsportnews.ro: La ultima etapa din 2010 ati luat startul cu un MINI, la curs ati exersat pe un MINI John Cooper Works, « profesorul » Tino este fiul celebrului Rauno Aaltonen….de unde aceasta pasiune pentru marca engleza?
Alexandru Ciolan: Anul trecut am participat in CNVC cu un MG C-GT, care initial l-am preparat mai degraba pentru raliuri de regularitate si mai putin pentru viteza in coasta. Cea mai mare satisfactie a fost ca am reusit sa castig primul loc la istorice in prima etapa de viteza in coasta de la Campulung. Din pacate, am avut o mica problema tehnica cu cutia de viteze care nu am reusit sa o rezolv local si a trebuit sa iau o mare pauza. Cutia a fost pana la urma refacuta in Anglia dar din cauza programului meu extrem de incarcat si a faptului ca mai mult de 2 luni am stat sa astept revenirea masinii, am ratat mai multe etape din campionat. Am revenit cu MG-ul la Rasnov si din nou Campulung si am terminat in aceste conditii campionatul pe locul 5 la istorice. Cat despre MINI COOPER, acesta este o mai veche dragoste a mea si multi ani de zile m-am minunat cum aceasta foarte mica buburuza a reusit sa invinga masini mult mai puternice atat in raliuri cat si la circuit. Am vazut cat de performante sunt aceste jucarii in mana unor piloti cu mare experienta si mi-am zis ca ar trebuie sa incerc si eu una. Si mi-a placut atat de mult incat am decis ca in 2011 sa las Mg-ul deoparte, sa facem un efort si sa “injghebam” clasa de istorice pana la 1300cc si sa particip cu un Mini Cooper, care sper sa arate cu adevarat ce poate sa faca in lupta cu ceilalti. Nu o spun numai eu, dar toti pasionatii : “MINI is a State of Mind” ! Pentru mine, aceasta minuscula jucarie de numai 3 m lungime, va reprezenta nu doar the “pocket rocket” care sigur va arata ceva in competitie dar si locul unde va incapea cu succes la volan, un lungan ca mine (am 190 cm inaltime). Lumea se uita totdeauna cu multa simpatie la cei mai mici si mai slabi si abia astept sa vad incurajarile publicului cand micutul Cooper se va naspusti in sus pe coasta, lasind in urma un “sound” extrem de special!
Motorsportnews.ro:Avand in vedere faptul ca acest sport necesita resurse financiare importante iar posibilitatile actuale in Romania nu sunt asa de mari incat sa faci o profesie din asta, spuneti-ne cateva lucruri despre activitatile zilnice. Care este profesia, locul de munca/afacerea unde va desfasurati activitatea, in ce consta, asemanari cu motorsportul, etc.?
Alexandru Ciolan: Sincer vorbind, nu cred ca dintre cei care participa la grupa istorice/clasice, e cineva care si-a propus sa isi mai faca o meserie din asta. Toti avem o pasiune comuna, motorsportul si in mod special cel istoric si ca atare, fiecare dintre noi are un job sau niste preocupari profesionale mai mult sau mai putin legate de automobile si sporturle cu motor. Ceea ce ne anima, este pasiunea pentru masini si curse, dorinta de a face ceva care ne place cu adevarat, de a avea performante, de ne simti bine si a ne distra impreuna precum si aceea de a interactiona cu oameni de acelasi calibru, cu care impartasim preocupari comune. Eu am studiat medicina, am facut un doctorat in farmacologie clinica si toxicologie si la ora actuala conduc cea mai vasta retea de clinici de dializa din tara nostra, in care tratam peste 2600 de pacienti care sufera de insuficienta renala cronica. Pornind de la resposabilitatile profesionale, de zi cu zi, cred ca pentru a avea succes, trebuie sa faci ceea ce iti place, sa ai capacitatea de a te mentine permanent up to date, sa faci performanta si sa fii capabil sa te poti mentine in top, sa pui accentul pe calitate, sa iti stabilesti permanent standarde cat mai inalte, sa intelegi ce inseamna munca in echipa, sa ii tratezi pe cei din jur asa cum vrei tu sa fi tratat si sa adaugi plus valoare in relatiile cu cei ce te inconjoara. Daca am face o comparatie intre medicina, performanta si motorsport, cred ca majoritatea lucrurilor pe care le-am enuntat mai sus se potrivesc foarte bine cu lumea curselor de automobile.
Motorsportnews.ro: Ce masina utilizati in afara probelor speciale si de ce ati ales-o? Cum este sa reveniti la ea dupa weekend-urile pline de adrenalina? Daca ati avea un buget nelimitat ce masina (de strada sau de concurs) v-ati cumpara si de ce?
Alexandru Ciolan: In afara competitiilor auto, utilizez cu mare succes un Audi A4 Allroad, care nu numai prin faptul ca e Quattro dar si prin calitatea fabricatiei si versatilitate este o masina care iti face mare placere sa o conduci. De multe ori insa, la competitii vin cu un Nissan Pathfinder, care este un adevarat workhorse si isi face treaba minunat, mai ales cand ai carat multe lucruri cu tine. Dupa ce te-ai dat jos din masina de competitie si treci la “camionul” Nissan, revii cu picioarele pe pamant si iti adaptezi rapid viteza si stilul de mers conditiilor obisnuite de trafic. Cat despre masini la care visez, probabil ca le as putea imparti in 2 categorii: masini clasice si masini moderne….si daca ar fi pe alese iata optiunile: Aston Martin One-77, conceptul Jaguar B-99 de la Geneva de anul acesta. Dintre clasice, mi-ar place un Mercedes 300 SL si un Ferrari 250 GTO. Asta asa, ca sa nu exagerez, pentru ca de fapt lista ar fi mult mai lunga! Ce pot sa va spun cu siguranta este faptul ca intotdeauna as alege o masina care sa imi “spuna” ceva, care sa se potrivesca stilului meu, care sa aibe cum spune neamtul “Ausstrahlung” adica o anumita aura, personalitate, charisma.
Motorsportnews.ro: Vorbind despre fani, ce parere aveti despre cei din Romania ? De ce credetii ca numarul fanilor sporturilor cu motor este mult mai mic fata de alte sporturi din tara, lipsa informatiilor sau lipsa interesului pentru motorsport in general? Cum credeti ca se pot aduce mai multi fani pe marginea probelor speciale?
Alexandru Ciolan: Nu cred ca in Romania ar fi mai putin fani decat in alte tari, pur si simplu fenomenul motorsport nu a patruns nici unde si nici cat trebuie prin canalele media. La asta se adauga infrastructura deficitara a acestei tari, faptul ca desi se puteau face multe pentru motorsport, nu a existat suficienta dorinta si vointa politica ca acest sport sa fie sustinut asa cum trebuia. In Romania, nu avem nici un circuit care sa gazduiasca manifestari interne sau internationale, nu avem un program de sustinere si promovare a tinerelor talente si din pacate nu am putut intra decat sporadic in competitii din circuitul international. In Romania, mai avem multe de facut pentru a ne putea clasifica cu adevarat in randul celor la care motorsportul are un loc fruntas in preocupari si performante.
Motorsportnews.ro:Ne puteti spune o intamplare mai hazlie de la vreo etapa?
Alexandru Ciolan: O intamplare hazlie….sa ma gandesc, da cred ca am una…La una din etapele campionatului, fiind in ziua de pauza (sambata), fiind un pic obosit dupa drum, ziua precedenta si o masa ceva mai copioasa, ma hotaresc sa ma culc un pic dupa amiaza. Si acest un pic s-a transformat intr-un somn adevarat de vreo 2 ore. Evident, inainte de a adormi, m-am gandit un pic la traseu, am rememorat un pic evolutia zilei precedente si m-am gandit ce ar fi de imbunatatit. Si adorm…..la un moment dat, incep sa visez ca e deja dimineata, ca trebuie sa ma pregatesc, ca trebuie sa ajung la parcul inchis si sa mai verific in prealabil daca am suficient ulei. Ma trezesc brusc, ma uit la ceas, vad ca e aproape 7 (ora la care trebuia sa fim gata si cu micul dejun rezolvat) si ma gandesc cum de am uitat sa pun ceasul sa sune. Ma arunc din pat, fac un dus, ma barbieresc, si incep sa ma imbrac. Overall, ghete, tot ce trebuie. Ma uit afara, era cam intunecat dar nu m-am alarmat….ceea ce parea suspect era ca toata lumea plecase fara sa lase nici un semn. Imi iau tot, cobor la micul dejun, unde era pustiu! Hait, zic in sinea mea, astia chiar m-au lasat aici….dar totusi e dubios….nu sunt urme ca ar fi mancat cineva acolo….Scot telefonul din buzunar….ma uit si nu-mi vine sa cred….era 19:20 !!!! M-am uitat la ceasul de mana, m-am uitat din nou la telefon si am sters-o in pas alergator spre camera sperand sa nu ma intalnesc cu nimeni pe scari…imbracat fiind de cursa…..si am avut noroc, nu m-am intalnit chiar cu nimeni! Nu a aflat-o nimeni pana acum povestea, e chiar in premiera!
Motorsportnews.ro:Ce v-ati propus pentru 2011? Veti fi prezent la debutul campionatului ? Cum credeti ca va arata acest sezon?
Alexandru Ciolan:Sunt convins ca anul 2011, va aduce lupte interesante la grupa istoricelor! Cum se spunea: se ascute lupta de clasa! Daca anul trecut, evolutia masinilor a fost una “organica” si ceva mai blanda, sunt convins ca iarna asta, va aduce multe schimbari si masini mai “rele” Cum spunea Norris Mageanu, la ultima etapa de campionat, si masinile istorice si-au cam schimbat “sound”-ul si pare s-au mai incarcat cu ceva cai putere! Sunt convins, ca vom asista la aparitia mai multor masini clasice in competitie si cred ca vor intra in lupta piloti din ce in ce mai experimentati, ceea ce e extraordinar. Imi doresc sa ajung la cat mai multe etape din campionatul de viteza in coasta in 2011 si sper sa reusesc sa fac nu numai un show bun cu micutul Austin Mini Cooper si de ce nu si niste rezultate frumoase in clasa sa. Tot de anul acesta, sper sa reusesc sa merg si cateva curse de circuit, tot cu Mini Cooper si poate de la anul viitor sa-mi incerc un pic capabilitatile in HTGT (campionatul german de istorice pe circuit). Sunt convins ca toti suntem nerabdatori si foarte motivati si sper sa facem un show frumos pentru spectatorii care vin la aceste competitii si iubesc viteza in coasta.
10 intrebari/raspunsuri rapide :
Mancarea favorita: nu am neaparat un fel de mancare favorit, dar imi place mult bucataria italiana (mediteraneana) insa nu refuz nici un bors de morun sau niste sarmalute cu mamaliguta
Bautura favorita: soft drinks in primul plan…dar nu ma dau in laturi de la un Lynchburg lemonade sau o Caipirinha adevarata si de ce nu un pahar de vin rosu (Brunello di Montalcino de exemplu)
Genul de muzica/interpretul favorit: la muzica e simplu: muzica buna, imi plac multi artisti, imi place noua muzica care se face actualmente in Romania, muzica de lounge and club si nu numai
Filmul Favorit: E greu unul singur: Meet Joe Black, Goodefellas, Mediterraneo
Anotimpul favorit: Vara, clar ca e vara anotimpul preferat
Hobby-uri: Design, arhitectura, arte vizuale si evident masini
Pilotul favorit: Ayrton Senna – the one and only
Asfalt/Macadam: Asfaltul, evident
FWD/RWD/AWD: aici e greu: la mini FWD, la MG RWD, la Audi, AWD – ma adaptez usor, cred ca tine de masina si de putere….sincer, imi place mult tractiunea pe spate la masinile puternice, acolo e arta! Trebuie sa incercati un MINI istoric cu cauciucuri Dunlop istorice….gliseaza cu totul….nici nu mai iti aduci aminte pe ce punte are tractiunea!
Sponsori: Era bine sa gasesc un sponsor: deocamdata Eu sunt sponsorul Dar usa e deschisa pentru doritori….chiar nu vrea nimeni sa sponsorizeze un Mini Cooper rosu?
Totul despre WRC,IRC, CRR , CNVC , F1 si restul sporturilor cu motor