Au început înscrierile pentru Raliul Sibiului 2016

Ne mai desparte fix o lună de startul Raliului Sibiului, etapa a doua a Campionatului Național de Raliuri Dunlop și Campionatului Național Rally 2 Dunlop, competiții organizate sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv (FRAS). Potrivit regulamentului întrecerii interne, este momentul în care devin publice documentele oficiale ale rundei care, anul acesta, va reprezenta și prima etapă a Campionatului Național al Bulgariei și, totodată, se dă startul înscrierilor. Termenul limită al acestora este 7 aprilie 2016.

 

Sibiul revine pe asfalt și anul acesta, dar cu un organizator nou, ASC Aria pentru Sport, și cu un traseu care cuprinde secțiuni ale Transalpinei, despre care se spune că este cea mai înaltă și frumoasă șosea din România. Potrivit documentelor oficiale, competiția va avea o lungime totală de 297,10 km, din care 107 km reprezintă distanța competitivă a celor 12 probe speciale.

 

Întrecerea debutează joi 14 aprilie, cu startul festiv organizat în Piața Mare, începând cu ora 19:30. Dimineața următoare este rezervată Shakedown-ului găzduit de un traseu de 2,5 km creionat în zona Gura Râului-Călugăru, pentru ca startul raliului să fie dat la ora 16:30. În aceeași zi sunt programate două probe speciale, în zona Păltiniș, în urcare și coborâre, cea secundă fiind derulată în nocturnă. Sâmbătă,16 aprilie, disputa pentru victorie se va derula pe parcursul a zece probe. Specialele Călugăru, Dobârca, Șugag și Oașa se vor parcurge de câte două ori, pentru ca finalul zilei se fie rezervat Power Stage-ului Poiana Sibiului și Super Specialei care se va desfășura pe un traseu cu o lungime de 1,50 km amenajat în centrul orașului.

 

 

Suita premierelor nu se oprește însă aici. Așa cum a fost anunțat deja, Raliul Sibiului 2016 va reprezenta și prima etapă a Campionatului Național al Bulgariei. În plus, am amintit deja prezența în program a Power Stage-ului. Noul regulament al campionatului introduce acordarea de puncte adiţionale conform clasamentului de pe ultima proba specială a raliului (alta decât Super Speciala) după modelul din Campionatul Mondial de Raliuri. Power Stage va fi PS11, Poiana Sibiului, cu o lungime de 6,60 km, iar cei mai rapizi trei piloţi ai acestei probe vor primi, 3, 2, respectiv, 1 punct, care se vor adăuga la punctele obţinute în urma clasamentului final. “Pregătirile pentru Raliul Sibiului 2016 au intrat în linie dreaptă și întreaga echipă de organizare e concentrată pentru a asigura condițiile cele mai bune, atât piloților participanți, cât și iubitorilor de raliu, pe care îi așteptăm la eveniment. Știm că proba Super Specială va fi cea mai așteptată de public și, pentru că avem privilegiul de a organiza această etapă de Campionat Național la Sibiu, etapă ce va fi considerată prima și în Campionatul Bulgariei, sunt convins că sibienii și turiștii care vor veni în centrul orașului pentru a-i urmări pe piloți, vor pleca acasă cu amintiri nemaipomenite de la  Raliul Sibiului 2016”, a spus Claudiu Mărășescu, marketing manager ASC Aria pentru Sport, organizator al Raliului Sibiului 2016.

5

O altă noutate o reprezintă faptul că Raliul Sibiului va reprezenta și a doua etapă în Campionatul Național de Rally 2 Dunlop. ”Această competiție este soluția FRAS pentru iubitorii de motorsport cu bugete reduse și pentru cei aflați la începutul carierei în raliuri. Astfel, aceștia pot participa alături de marii piloți de raliuri ai României, dar pe trasee mai scurte, cu grade de periculozitate mai scăzute și cu echipamente și mașini de concurs ieșite din omologare. Desfășurându-se, în cea mai mare parte, pe trasee deja omologate de FRAS, cu arbitrii și securitate a probelor la cel mai înalt nivel, sportivii care participa in Rally2 vor beneficia de aceleași condiții ca și participanții în Campionatul Național de Raliuri Dunlop”, a precizat Norris Măgeanu, președintele Federației Române de Automobilism Sportiv. Concurenții înscriși la startul Campionatului Național de Rally 2 Dunlop vor avea de parcurs 7 probe speciale. Vineri vor evolua pe cele două probe din zona Păltiniș, pentru ca sâmbătă să efectueze câte o trecere pe specialele Dobârca, Sugag și Oașa, dar și pe Poiana Sibiului și Super Specială. Clasamentele urmează să fie stabilite pe baza timpilor obținuți pe cei 63,80 km competitivi.

Drive-test Nissan X-Trail 1.6 dCi – 130CP – Tekna

Viata este un pic cam dura atunci cand ai un parinte celebru. Cu siguranta aveti cel putin un exemplu personal in acest sens. Imaginati-va cum e sa fii baiatul lui Albert Einstein. Cum ai putea vreodata sa te ridici la nivelul asteptarilor cand tatal tau a fost unul dintre cei mai mari oameni de stiinta din istorie?

 

Ei bine fiul lui Einstein a fost tot om de stiinta. A studiat „transportul sedimentelor” dar contributia sa in acest domeniu nu s-a apropiat deloc de realizarile tatalui sau. Astfel, el va ramane cunoscut ca fiind doar baiatul lui Einstein.

 

Continuand ideea, noul Nissan X-Trail se confrunta cu o problema oarecum asemanatoare. Prima generatie a fost de departe cea mai buna masina din segmentul sau, iar lucrurile au stat asemanator si in cazul modelului care a urmat. Ultima generatie lansata de curand, si care a ajuns si in Romania, sugereaza inca de la inceput ca nu va calca pe urmele predecesorilor sai. Sa vedem de ce.

 O58A1090

Cum arata?

Din punct de vedere al designului, bineinteles cel mai subiectiv capitol, nu i se poate aduce niciun repros noului X-Trail. Carcotelile de genul „baby Murano” au fost rispite iar asta este un lucru bun pentru ca, in termeni de design general, noul X-Trail este o incercare mai mult decat indrazneata fata de ceea ce am fost obisnuiti. Parcarea langa un model din generatia anterioara evidentiaza faptul ca cele doua masini nu au aproape niciun element comun decat logo-ul constructorului si aproape ai putea jura ca au fost desenate de producatori diferiti. Atat de radicala este schimbarea in materie de design in cazul noului X-Trail.

 

Chiar daca are forme rotunde si stilate, noul X-Trail arata bine atunci cand il privesti din toate unghiurile. Inca nu exclude total S-ul din SUV iar designul din spate este surprinzator de atragator pentru un model din zilele noastre. Lucrurile stau la fel de bine si la interior, acolo unde pielea de o calitate ireprosabila, te inconjoara peste tot. Noul habitaclu are un aspect elegant si „mai premium” decat generatia pe care o inlocuieste, insa, ca nota personala, regret putin din salbaticia modelului anterior.

 

Este si normal pe de o parte ca toate modelele unui constructor sa utilizeze acelasi limbaj de design iar noul X-Trail poarta cu mandrie logo-ul Nissan pe noua „fata”. Revenind la interior, acesta a crescut simtitor ca si volum, acesta fiind unul dintre argumentele principale in cazul vanzarilor de astfel de masini.

 

Din punct de vedere al dotarilor si al tehnologiei, noul X-Trail sta excelent. Poate fi livrat in doua versiuni, cu 5 sau 7 locuri, dar in realitate doar 4 pasageri adulti vor sta cu adevarat confortabil. Iar cand spun confortabil, nivelul este peste medie. Scaunele fata inglobeaza tehnologia zero-gravity a celor de la Nissan (au ca scop reducerea oboselii si durerilor de spate) iar bancheta spate, fractionabila 40-20-40 dispune de un spatar reglabil.

 

Sistemul de infotaiment cu ecran tactil de 7 inch este foarte bine integrat in plansa de bord iar instrumentarul de bord incorporeaza, prin sistem pas cu pas, si mesajele sistemului de navigatie. De acest lucru se vor bucura si pasagerii spate, care au o pozitie asemanatoare cu cea de la teatru, stand cu aproximativ 100 mm mai sus decat cei din fata. In rest, noul X-Trail dispune de piele, climatizare automata, buton de start, scaune incalzite, suport de pahare racit/incalzit, pilot automat, faruri si stergatoare automate, bluetooth, camera pentru mersul cu spatele, sistem de avertizare pentru unghiul mort, sistem de avertizare la parasirea benzii, plafon panoramic electric, hayon electric, etc, etc, etc. Cu siguranta veti descoperi toate dotarile abia cand veti ajunge intr-un showroom Nissan.

 O58A1105

Cum se conduce?

Partea tehnica a noului X-Trail vine si cu vesti bune si cu unele mai putin bune. In primul rand, motorul diesel de 2.0 litri a fost eliminat, locul sau fiind preluat de o unitate de 1,6 litri, care dezvolta mai putin cu 20 de cai putere, mai precis 130 cp. Partea buna este ca nivelul cuplului motor a ramas acelasi, de 320 Nm si este atins mai devreme, la 1.750 rpm fata de 2.000 rpm la generatia anterioara.

 

Noul Nissan X-Trail poate fi comandat in compania unei cutii de viteze manuale in 6 trepte sau alaturi de o cutie Xtronic CVT, fosta transmisie automata cu convertor de cuplu fiind si ea eliminata. Continuand acest capitol, tractiunea integrala All Mode 4×4-i este disponibila pe lista de dotari suplimentare a noului X-Trail insa aceasta nu poate fi comandata alaturi de cutia Xtronic CVT, ci doar in compania unei cutii de viteze manuale. Cealalta varianta ramasa, este formata din cutia Xtronic CVT si tractiune pe rotile din fata, adica exact masina din testul nostru.

 

Generatia anterioara a fost criticata pentru compromisul pe care-l facea pe drumurile asfaltate, insa acest aspect a fost imbunatatit dramatic odata cu noul model, gratie unei directii mai usoare si unui nivel de aderenta bun. Suspensiile moi se dovedesc foarte confortabile pentru pasageri, insa masina are un ruliu deloc de neglijat in viraje chiar daca este orientata catre salbaticia din asezarile urbane.

 

Nu am fost niciodata fanul cutiilor de tip CVT iar noul X-Trail nu mi-a schimbat parerea, poate doar mi-a mai temperat-o putin. In miscare, la turatii medii, cutia de viteze de pe masina de test s-a dovedit extrem de eficienta. Si mai bine se descurca pe modul sport, insa, la pornirea mai in tromba de pe loc, lag-ul este destul de mare iar pentru o tasnire de la semafor sau printre stradute va trebui sa va asigurati temeinic.

 

Pentru ca nu am parasit niciun moment drumurile asfaltate nu voi face nicio referire la abilitatile de off-road ale masinii, insa nu pot sa nu laud confortul pe care ti-l ofera la un drum mai lung. Bineinteles, la asta contribuie si cutia de viteze Xtronic CVT pe care eu nu o iubesc.

 

Ultimul lucru pe care o sa-l mentionez este consumul, care a avut o medie mixta de aproximativ 7,1 litri %, adica cu exact 2 litri mai mult decat indica producatorul in fisa masinii. Chiar daca diferenta poate parea mare, rezultatul in realitate este unul mai mult decat foarte bun, desi nu am fost prea aspri cu acceleratia.

 O58A1087

Concluzia finala

Cred ca cei de la Nissan au facut un pas important in loializarea clientilor fata de brand. Mai cred ca noul X-Trail va fi masina preferata de miile de posesori de Qashqai ale caror nevoi familiale necesita o masina mai mare.

 

Noul X-Trail este o masina foarte capabila la majoritatea capitolelor, un SUV care se dovedeste a fi practic, spatios, eficient si competitiv din punct de vedere al raportului pret/dotari. Singurul capitol unde mai poate primi imbunatatiri este gama de motorizari si cutia de viteze, pe care alianta Renault – Nissan o a are la indemnana dealtfel.

 

 

foto: Catalin Oprea – EvlSkillz.ro

Shark Racing intr-o noua formula pentru sezonul 2016

Cu mai putin de doua saptamani ramase pana la startul sezonului competitional 2016 s-a intrat pe ultima suta de metri cu pregatirile, iar echipajele participante in Campionatul National de Raliuri Dunlop au inceput deja sesiunile de teste.

 

Noutatea principala a echipajului Shark Racing o reprezinta materialul de concurs, in acest an Gabriel ENE urmand a pilota un model Renault Clio R3 Maxi Evo, avandu-l in dreapta sa, pentru al doilea an consecutiv, pe navigatorul Ciprian SOLOMON. 

Gabriel ENE & Ciprian Solomon
Ciprian Solomon (stanga) & Gabriel Ene (dreapta) – Foto: Catalin Stoia

Dupa ce la sfarsitul sezonului 2015 echipajul reusea sa isi treaca in cont victoria in Cupa Dacia Debutanti si vicecampioni in clasamentul general rezervat debutantilor, Gabriel ENE si Ciprian SOLOMON au luat decizia de a evolua in 2016 la volanul unui automobil de clasa superioara.

 

Este un pas normal si firesc, cred eu, si obiectivul nostru va avea aceasi directie ca cea de anul trecut. Vom incepe acomodarea cu noua masina, urmand sa crestem pasul treptat, iar atentia noastra se va indrepta spre ritmul pe care ni-l dorim sa il avem, urmand ca rezultatele sa apara ca un lucru firesc. Revin la prima mea dragoste, Renault, si pot spune ca dupa ce am pilotat modelele Clio RS si Clio R3 Cup ma simt ca acasa la volanul modelului Clio R3 Maxi Evo. Am avut prilejul cu ocazia testelor desfasurate pe 11 martie la Sugas Bai sa ne imprietenim cu masina si asteptam cu nerabdare debutul noului sezon competitional cu frumoasa si traditionala etapa de la Brasov. Ne vedem pe probe unde va asteptam in numar cat mai mare sa fiti alaturi de noi la spectacolul automobilistic.” declara Gabriel ENE.

 

Experimentatul navigator, Ciprian SOLOMON, completa: “Primul contact cu noua masina a fost excelent si asa cum mi-au spus si Edwin KELETI si Alex FILIP masina ofera senzatii foarte placute. Astept cu nerabdare, asa cum o facem toti cei implicati in acest sport, prima etapa de la Brasov, mai ales ca aceasta reprezinta si etapa mea de casa. Raliul Brasovului ne-a obisnuit cu un numar mare de fani pe marginea probelor speciale si cu siguranta Babarunca, va fi proba unde se va face departajarea intre concurenti. Sper sa avem parte de vreme frumoasa si sa fim lipsiti de surprize neplacute.

 

Cea de-a 45-a ediţie a Raliului Brasovului, va purta in acest an numele Tess Rally 45 Pro-X si va debuta vineri, 25 martie, cu startul festiv si prezentarea echipajelor ce va avea loc în Piata Sfatului incepand cu orele 20:00. Prima zi de concurs, va avea loc sambata, 26 martie, si se va incheia cu superspeciala Brasov Rally Show din centrul oraşului. Ziua secunda a raliului, duminica 27 martie, propune inca doua probe speciale una fiind “proba regină” Poiana, care are rolul de power stage, unde se vor acorda puncte suplimentare pentru primele trei echipaje, la fel ca in Campionatul Mondial de Raliuri.

 

Echipajul Shark Racing va beneficia de sprijinul SGMarket.ro RallyTube, Serus si Ideal Media Advertising pe intreaga durata a sezonului competitional 2016.  

Power Stage şi Rally 2, în premieră naţională la Tess Rally 45 Pro-X

A mai rămas puţin timp până la debutul ediţiei 2016 a Campionatului Naţional de Raliuri Dunlop, gazda prin tradiţie a etapei inaugurale urmând să fie Braşovul şi împrejurimile sale. Tess Rally 45 Pro-X este programat în weekendul 25-27 martie şi reprezintă “scena” pe care vor fi prezentate echipajele şi maşinile ce vor face spectacol în acest sezon al campionatului intern. Totodată, Raliul Braşovului este locul unde concurenţii se vor lupta în premieră pentru punctele bonus de pe Power Stage dar şi gazda primei etape a noii competiţii, Rally 2.

 

Noul regulament al campionatului introduce acordarea de puncte adiţionale conform clasamentului de pe ultima proba specială a raliului, denumită Power Stage, după modelul din Campionatul Mondial de Raliuri. La Tess Rally 45 Pro-X, Power Stage va fi PS8, desfăşurată între Poiana Braşov şi Braşov. Cei mai rapizi trei piloţi ai acestei probe vor primi, 3,2, respectiv, 1 punct, care se vor adăuga la punctele obţinute în urma clasamentului final. Rolul de Power Stage va aduce un plus de interes celebrei speciale desfăşurate pe Drumul Poienii. Prima maşină va lua startul pe PS8 duminică, 27 martie, la ora 09:54.

Manu Mihalache
Manu Mihalache / Janos Soos (Mitsubishi Lancer EVO IX) la Tess Rally 44 Foto: Rally Cow

Tess Rally 45 Pro-X reprezintă şi debutul noului Campionat Naţional de Rally 2. Această întrecere vine în completarea raliurilor şi se doreşte a fi o rampă de lansare pentru tinerele talente dar şi locul unde pot concura cei care nu au bugete suficiente pentru un sezon întreg de raliuri. Etapele din Rally 2 se vor desfăşura concomitent cu cele din Campionatul Naţional de Raliuri Dunlop însă doar în prima zi de concurs, pe o parte din traseele acestora. Cele 6 probele speciale ale rundei de Rally 2 de la Braşov însumează 58,77 km, cu puţin mai mult de jumătate din etapă de raliu.

 

Raliul Braşovului debutează vineri, 25 martie, cu startul festiv şi prezentarea echipajelor ce va avea loc în Piaţa Sfatului începând cu orele 20:00. Sâmbătă, 26 martie, este programată prima zi de concurs, ce include binecunoscutele probe speciale din jurul Braşovului şi din judeţul învecinat Prahova (Pârâul Rece, Râşnov, Babarunca/Cheia). Finalul zilei de sâmbătă este dat de desfăşurarea superspecialei Braşov Rally Show care va avea loc în centrul oraşului. Dimineaţa zilei de duminică, 27 martie, propune încă două probe speciale, ultima fiind “proba regină” Poiana.  

Gabriel Ene
Teste Gabriel Ene/ Ciprian Solomon Foto: Catalin Stoia

Înscrierile concurenţilor pentru Tess Rally Pro-X sunt deschise până joi, 17 martie (taxa normală), respectiv până miercuri, 23 martie (taxa majorată).

Program Tess Rally 45 Pro-X:

Vineri 25.03.2016
12:00 – Shakedown Tărlungeni – Budila (DJ103B)
20:00 – Start festiv / prezentarea echipajelor – Piaţa Sfatului Braşov

Sâmbătă 26.03.2016
09:51 – PS1 Pârâul Rece 1
10:20 – PS2 Râşnov 1
12:33 – PS3 Râşnov 2
13:43 – PS4 Babarunca
16:19 – PS5 Cheia
18:25 – PS6 SS Braşov Rally Show

Duminică 27.03.2016
09:11 – PS7 Pârâul Rece
09:54 – PS8 Poiana Braşov (Power Stage)
12:30 – Festivitate de premiere – Coresi Shopping Resort

 

Tess Rally 45 Pro-X este organizat de Auto Blic cu sprijinul Primăriei Municipiului Braşov, sub egida Federaţiei Române de Automobilism Sportiv. Partener oficial al evenimentului este Pro-X iar parteneri principali sunt Tess Braşov, distribuitor Volkswagen şi Audi, şi Lubexpert, importator şi distribuitor Mobil 1 în România. Parteneri: Hotel Aro Palace, Comprest Braşov, Silnef Security, Selgros Cash&Carry, Pell Collection. Partener tehnic este Cyclon Braşov.

Tess Rally 45 PRO-X nu se poate desfăşura fără sprijinul Serviciilor de Poliţie Rutieră Braşov şi Prahova, R.A.T. Braşov, Inspectoratelor pentru Situaţii de Urgenţă Braşov şi Prahova, a Grupării de Jandarmi Mobile Braşov şi a Inspectoratului Judeţean de Jandarmi Prahova.

Găzduit de Coresi Shopping Resort. Parteneri media: Kiss FM şi autorally.ro.

Raliul Sibiului la un nou start

Raliul Sibiului reintră în calendarul Federației Române de Automobilism Sportiv (FRAS). Competiția va fi organizată în perioada 15 – 16 aprilie 2016 de Clubul Sportiv “Aria pentru Sport” în parteneriat cu AMC Racing, club patronat de Mihai Leu. Evenimentul este considerat a doua etapă din Campionatul Național de Raliuri Dunlop și Campionatul Național de Rally 2 Dunlop și, ca element inedit, prima etapă din Campionatul Național al Bulgariei.

 

Considerat, în trecut, drept cea mai dificilă etapă de macadam din campionatul intern, în acest an, Raliul Sibiului se va desfășura pe asfalt. Echipajele vor avea de parcurs zeci de kilometri în zona Păltinișului, dar și pe frumoasele trasele de pe Transaplina, iar proba care va încheia raliul, Super Speciala, va fi organizată pe un traseu spectaculos, amenajat în zona centrală a orașului.

 RS2016_conf de presa©Sebastian Marcovici-7

Etapa din acest an de la Sibiu aduce mai multe noutăți în peisajul automobilistic românesc. Cea mai importantă este faptul că Raliul Sibiului va conta ca etapa I a Campionatului de Raliuri al Bulgariei. Deși se va desfășura pe asfalt și va avea proba Păltiniș inclusă în program, “greul” probelor speciale va merge spre Transalpina în 2016. Am considerat că Transfăgărășanul este extrem de periculos și surprinzător, mai ales pentru luna aprilie, așa că am găsit alte zone, deosebit de frumoase și prielnice condusului sportiv. Mă bucur îndeosebi că Federația a găsit cu această ocazie un nou membru de seamă, mă refer la Clubul Sportiv Aria pentru Sport, noul organizator al raliului”, a declarat, în cadrul conferinței de presă, președintele Federației Române de Automobilism Sportiv, Norris Măgeanu.

 

Raliul Sibiului este cel mai important eveniment automobilistic desfășurat în județul Sibiu, competiție la care se așteaptă participarea a peste 70 de echipaje din țară și din Bulgaria și mii de spectatori pasionați de sportul cu motor. Competiția va avea 12 probe speciale, însumând peste 110 km. Acțiunea va începe miercuri, 13 aprilie 2016, când se va deschide parcul de service amplasat în Piața Mare a orașului. Startul festiv este programat joi, 14 aprilie 2016 iar competiția propriu-zisă va începe vineri, 15 aprilie 2016, când vor avea loc două probe speciale urmând ca sâmbătă, 16 aprilie, să se desfășoare celelalte 10 probe speciale .

 

Raliul Sibiului este organizat, anul acesta, de Clubul Sportiv ”Aria pentru Sport” în parteneriat cu AMC Racing, club patronat de Mihai Leu.

 

Trebuie să spun că la Sibiu vin mereu cu plăcere, mai ales că este locul în care am câștigat primul raliu din viața mea, cu un Ford Escort, după un incident destul de neplăcut, când era să sar într-un lac, în a doua probă specială. Am mers mai departe și am câștigat raliul. Sunt convins că Raliul Sibiului va fi extraordinar de bine organizat și va fi etapă frumoasă. Știu că publicul din Sibiu iubește sportul cu motor și vor fi multe surprize care vor aduce satisfacții spectatorilor”, a spus Mihai Leu, reprezentant AMC Racing, partener al Raliului Sibiului.

 RS2016_conf de presa©Sebastian Marcovici-10

Asociația Clubul Sportiv Aria pentru Sport este pentru prima dată organizator al Raliului Sibiului iar implicarea noastră în această competiție reprezintă o provocare venită din partea lui Mihai Leu și colegilor de la Federația Română de Automobilism Sportiv. Sperăm să organizăm competiția cât mai bine și să promovăm acest sport, așa cum reușim să facem deja, cu alte ramuri sportive. Ne dorim o probă superspecială, în centrul orașului, probă ce o consider extrem de importantă atât pentru promovarea Raliului, dar și pentru interacțiunea cu spectatorii din oraș, și sperăm să ne bucurăm de sprijinul autorităților, în acest sens”, a spus Claudiu Mărășescu, marketing manager ASC Aria pentru Sport”.

Citroen DS 5 facelift 2.0 BlueHDi Sport Chic

Luke Skywalker…fă cunoștință cu Milenium Falcon

 

            Citroen a adus un ușor update unui model care încă pare cu ani înaintea vremurilor în care s-a născut. La fel ca toate celelate modele din gama DS, mașina pe care o avem astăzi în față se adresează nonconformiștilor. Celor care s-au săturat de telefonul dreptunghi. De roata rotundă. De apartamentul cu ușă la baie. Fanii mărcii au cerut mici retușuri și iată că Citroen a livrat.

 

            Faceliftul acesta arată că atunci când lași copiii să zugrăvească bucătăria, va trebui să ștergi vopseaua de pe cuptorul cu microunde. Dintre îmbunătățirile aduse, amintim: sistemul infotainment a fost schimbat, fiind mai ușor de navigat datorită scăderii numărului de butoane de la 32.892.432 la 18.456; farurile au primit tot felul de lupe, LED-uri, linii….LED-uri…chestii; grila din față a suferit modificări în special prin abandonarea siglei Citroen și înlocuirea ei cu un DS impunător; amortizoarele au suferit îmbunătățiri fiind dotate acum cu „pre-loaded linear valve tech” care practic înseamnă mai lin și mai moale în limbajul StarWars.

 IMG_9459

Tu împotriva universului

 

            Sunt multe lucruri de spus despre mașina asta. Despre consum. Despre fiabilitate. Dar, dacă te urci în ea, îți vei da seama că nici nu mai contează. Deși, țin să precizez că stă foarte bine la multe din capitolele astea. Ceea ce contează este că în momentul în care te urci în…naveta asta spațială…ești tu și vidul cosmic. Ești Luke Skywalker în căutarea sistemului Dagobah. Te uiți la restul participanților la trafic ca și cum s-ar plimba cu trăsurile într-o scenetă a perioadei interbelice.

 

            Și începem…interiorul este plin de materiale de calitate. Mânerele ușilor sunt din metal, grele și reci. Întreg habitaclul se strânge în jurul tău. Butoane stil avion de vânătoare peste tot. Chiar și pe tavan. Acoperișul de sticlă e împărțit în trei segmente pe care poți să le închizi individual. Așa…da! Volanul are baza aplatizată, pentru că cerc au doar fraierii. Mi-ar fi plăcut să aibă o bucată lipsă în partea superioară…ca manșa de avion. Sunt sigur că le-a trecut prin cap. La pornire, o bucată de sticlă glisează elegant deasupra volanului și afișează informațiile pe HUD. Toate instrumentele de bord sunt digitale. Designul graficii de bord e simplu și elegant. Schema cromatică se potrivește cu naveta mea. Mă simt un pilot în explorarea universului. Nu contează unde mă duc. Chiar și MegaImage sună a planetă îndepărtată. M-am învârtit mult fără cap prin București zilele astea. Nu mi se întâmplă des. E liniște la mine în navetă. Problemele pământene au rămas undeva la marginea galaxiei. Nu îmi vine să cred că unii își cumpără mașini de banii ăștia.

 

            Nu are rost să mai continui cu cascada mentală pentru că ați înțeles ideea, dar cam asta se întâmplă când urci în DS5. E altfel. S-a dorit să fie altfel. Și asta se vede în fiecare detaliu.

 IMG_9520

Să revenim pe planeta mamă

 

            OK, la final de zi e o mașină. Și s-ar putea să vreți să vă duceți și copiii la școala din colț înainte să părăsiți planeta, deci…motorizarea de 180 de cai este exact ce trebuie. Nu va câștiga liniuțe, dar nici nu va rugini pe drum. Mașina este rezonabil de agilă pentru o navetă de 1500 de kg. Direcția este plăcută, chiar dacă ne-ar fi încântat ca volanul să fie măcar pătrat dacă nu altfel. Cutia de viteze automată arată că Citroen a progresat. Schimbările se produc rapid și lin, iar creierașul ei face o treabă bună din a înțelege ce vrei de la mașină și de a selecta treapta potrivită. Senzația de confort este sporită de o insonorizare de calitate, dar ne-ar fi plăcut ca suspensia să fie mai moale. Nu cere nimeni sportivitate chiar dacă producătorul vrea să își denumească nivelul de echipare Sport Chic. Dacă ești un grăsuț simpatic nu are rost să stai încordat tot timpul.

 

            Exteriorul este pe măsura interiorului. Oameni de toate vârstele se uită nedumeriți. Nu știu exact unde să o încadreze. Am fost tras de mânecă și de o băbuță curioasă de marca mașinii. Peste aspectul reușit, faptul că nu vezi foarte des așa ceva pe stradă o pune undeva pe un piedestal. Nici la spălătorie nu au reușit băieții de acolo să se dumirească ce mașină e. Și sunt sigur că ei pot deosebi o Zonda de o Huayra. Dacă asta nu e exclusivitate, atunci nu știu ce ar putea fi.

 

            Eu personal sunt foarte încântat de designul farurilor. Sunt sigur că vă dați seama după faptul că 50% din poze sunt cu ele. Dar pe bune…au mai multe lupe ca un cabinet de Oftalmologie. Au lupă și în proiectoare. Semnalizarea ne încântă cu o animație progresivă cum am mai văzut la Audi. Stopul de pe spate are mai multe depresiuni ca relieful carpatic. Atenția la detaliu e impresionantă. Nu cred că găsiți un lucru unde să nu simțiți că a fost un inginer care a zis: „Hmm…ce putem face diferit aici…”

 IMG_9488

Să intrăm și în câmpul de asteroizi

 

            Mi se întâmplă deseori să mă gândesc la ședințele unde producătorul ia decizia să transforme o idee într-un produs finit. În cazul lui DS5 s-a întâmplat cam așa: Directorul – „Vreau să faceți o mașină…o limuzină compactă. Vreau să dați frâu liber imaginației. Puteți face orice. Puteți să îi puneți schimbătorul în tavan. Puteți să o faceți să meargă cu praf de copt. Să îi faceți roțile pătrate. Dar am o singură pretenție. Să îi puneți ceasul ăsta analog pe bord. L-am primit de la bunicul meu și cred că s-ar simți onorat să se întrebe toată lumea ce caută deasupra butonului Start/Stop”. Da…sunt sigur că așa s-a întâmplat. Altă explicație nu e.

 

            De asemenea mi-ar fi plăcut să pot să apăs butoanele din spatele selectorului de viteze și atunci când acesta se află în poziția parking. 

 

            Sistemul de avertizare la părăsirea benzii. Știți … chestia aia de face beep când schimbați banda fără să semnalizați. Ha! Face beep la mașinile obișnuite. La DS5…vă vibrează fesa corespunzătoare părții pe care călcați banda. Nu glumesc. Efectiv primiți o vibrație în partea dorsală. În popou. În…nu știu cum să mă exprim frumos. Sau să vă descriu. E inovativ…dar e prea mult pentru mine. Nu, mulțumesc.

 

            Modelul testat vine cu opțiunea masajului în scaun. Doar că…masaj s-ar putea sa nu fie cuvântul potrivit. Apeși butonul și scaunul începe să respire…e greu de descris. Se umflă și se dezumflă lent. Cam ca un oftat. Cred că e trist că trebuie să maseze fundul jurnaliștilor care nu semnalizează la schimbarea benzii.

 IMG_9513

            Butonul de deschis portbagajul este bine ascuns deasupra numărului de înmatriculare. Problema nu e că e ascuns ci că e permanent murdar. M-am gândit că pot scăpa de nămol apăsând butonul de pe telecomandă, dar acesta nu face decât să împingă ușa portbagajului vreo 5 mm. Practic îți arată că există și te invită să te murdărești.

 

Ultimul parsec. Călătoria se încheie.

 

            Acum serios. Dacă te afli într-o navă interstelară, mai contează că e nămol pe butonul portbagajului? Oricum în cosmos e frig și mor bacteriile. O navă spațială pentru 31000 – 49000 de euro. Ce mai e de spus? Ne place și o vrem. Live long and prosper!

 

Concept Civic Hatchback prezent la Salonul Auto de la Geneva 2016

Vedeta standului Honda de la Geneva va fi fara indoiala conceptul noii generatii Civic, ce ofera indicatii pretioase vis a vis de structura finala a modelului de serie. Pentru inceput se observa o atitudine provocatoare a designului exterior, definita de o caroserie joasa, cu o latime superioara vechiului model si console scurte. Toate aceste elemente sugereaza dinamism, un deziderat care va sustinut si de partea tehnica.

 

Civic Hatchback Prototype
Civic Hatchback Prototype

Noua generatie Civic Hatchback va fi cu 30 mm mai lata, cu 20 mm mai joasa si cu 130 mm mai lunga comparativ cu modelul pe care il inlocuieste si va fi construita pe o platforma globala. Mentinerea unor console cat mai scurte scoate in evidenta atat noua latura dinamica a masinii, dar si oferta de spatiu foarte competitiva, amandoua elemente definitorii pentru gama europeana a modelului Civic.

 

Noutati apar si sub capota, acolo unde noul Civic marcheaza o schimbare importanta fata de predecesorul sau, fiind primul model de volum Honda ce va fi comercializat in Europa exclusiv cu motorizari supraalimentate. Vor fi disponibile trei unitati, doua pe benzina 1.0 VTEC TURBO si 1.5 l VTEC TURBO si un diesel de 1.6 l. Toate cele trei unitati fac parte din noua gama de motorizari Earth Dreams si promit performante de top in clasele din care fac parte. Cele doua unitati pe benzina folosesc distributia variabila, o turbina optimizata pentru turatiile joase si injectie directa pentru a oferi un raspuns prompt la acceleratie, dar si valori de consum competitive.

 

Propulsorul diesel 1.6 i-DTEC reprezinta o evolutie a unitatii folosite in prezent de Civic si CR-V iar inginerii Honda s-au concentrat in principal pe folosirea aluminiului pentru cat mai multe componente cu scopul de a optimiza greutatea.

 

Noua generatie Civic va fi produsa in fabrica Honda de la Swindon din Marea Britanie, facilitate ce va deveni cu aceasta ocazie centrul de productie pentru Civic Hatchback la nivel mondial. De altfel, cea de-a zecea generatie Civic va fi si prima ce va fi comercializata in versiunea de caroserie hatchback pe piata din SUA. Cu aceasta ocazie Honda a anuntat o investitie de 270 de milioane de euro in fabrica din Marea Britanie pentru a pregati startul productiei noului model.

 

Noua generatie Civic Hatchback va fi disponibila in Europa in primul trimestru al anului 2017.

 

Segmentul C este extrem de important pentru consolidarea volumelor, iar, dupa rezultatele pozitive inregistrate de Civic Sedan si Hatchback pe piata din Romania in ultimii doi ani, suntem siguri ca noua generatie Civic va aduce si mai multi clienti alaturi de Honda. Faptul ca vorbim despre o platforma globala si de o aliniere a motorizarilor la trendul de downsizing certifica faptul ca Honda are planuri importante pe piata europeana, iar noul Civic va doar primul pas intr-un proces accelerat de revenire”, a declarant Ionut Lupu, Director Comercial Honda Trading Romania.

 

Honda NSX

 

Tot in cadrul Salonului Auto de la Geneva va fi prezentata versiunea de serie europeana a modelului NSX, propulsat de un motor pe benzina bi-turbo amplasat central si trei motoare electrice. Resursele motorului pe benzina vor fi gestionate de o transmisie automata dublu ambreiaj cu 9 trepte.

 

Primele comenzi vor putea fi preluate incepand cu luna aprilie, iar livrarile vor debuta loc in toamna acestui an.

Printre noutatile prezente la standul Honda se numara si versiunea europeana a modelului Clarity Fuel Cell, editiile limitate Civic X Edition, Civic Tourer Style, CR-V Black Edition precum si noua motocicleta din gama Adventure, CRF 1000L Africa Twin.

 

Simone Tempestini a câștigat primul titlu din 2016

Simone Tempestini și Marc Banca au câștigat primul lor titlu din 2016. Echipajul Napoca Rally Academy s-a impus în competiția Raceday Ronde Terra, după locul secund la general în Ronde Val Tiberina, etapa programată în acest weekend.  Simone Tempestini și Marc Banca au avut un weekend excelent și au reușit o performanță spectaculasă în Ronde Val Tiberina, la volanul modelului Ford Fiesta R5.

 

Simone Tempestini și Marc Banca au terminat pe locul secund la general și pe prima poziție în clasamentul Raceday, rezultat care le-a adus primul titlu din acest sezon. În total sunt programate șase etape în Raceday Ronde Terra, dar ținând cont că se iau în calcul cele mai bune patru rezultate, echipajul NRA are deja primul titlu asigurat în 2016, după cele patru succese înregistrate până acum.

a9c92dfc-5ecf-46aa-8b50-c4ee1529a841
Este fantastic. Bernini ne-a pus la dispoziție o mașină impecabilă la fiecare etapă și m-am simțit excelent la volan. Pneurile Hankook, folosite în această competiție, și-au demonstrat competitivitatea pe orice suprafață, de la cea dură din Val D’Orcia, la gheața din Treviso și la noroaiele alunecoase din Marche și Val Tiberina. Este o victorie care mă bucură foarte mult și le mulțumesc tuturor fanilor care ne-au susținut. Astăzi a fost o zi grea pentru mătușa Silvia, unul dintre suporterii mei cei mai importanți, și chiar dacă nu a fost alături de mine pentru a sărbători acest succes, sper că i-am adus un mic zâmbet într-o zi atât de tristă”, a spus Simone Tempestini.  

 

După primul succes din 2016, juniorul Napoca Rally Academy se pregătește pentru startul într-un nou sezon din România, prima etapă fiind programată în weekendul 25 – 27 martie la Brașov. Simone Tempestini, cel mai tânăr campion național din istorie în România, este pregătit să-și apere titlul nțional, dar, în același timp, se va lupta pentru titlu în Junior WRC și în Campionatul Italian. „Va fi un sezon lung în care sper să am cât mai multe satisfacții. Am început anul excelent și sper să continuăm la fel și de acum încolo”, a mai adăugat Simone Tempestini.

Yacco Racing România, o noua echipa in Campionatul Național de Viteză în Coastă

Yacco Racing România este una dintre echipele participante anul acesta în Campionatul Național de Viteză în Coastă și are ca obiectiv principal titlul la echipe, dar și podium pentru fiecare membru al echipei la final de sezon.

Aurelian Andronache_Yacco Racing România

Înființată în anul 2015, Yacco Racing România a avut anul trecut în componență doi piloți: Aurelian Andronache și Costi Stratnic. Pentru sezonul 2016, Yacco Racing România și-a lărgit orizontul și a adăugat doi piloți noi în componență. Unul dintre ei este Ovidiu Zaberca și va concura anul acesta la volanul unui Mitsubishi EVO8, iar debutanul echipei este Andrei Barbu, el participând la volanul unui Renault Clio RS.

Costi Stratnic_Yacco Racing România

Yacco Racing România este un proiect de suflet pentru mine și sunt convins că anul acesta vom alinia la start o echipă competitivă din toate punctele de vedere. Este o echipă bazată pe seriozitate și prietenie și ne dorim să aducem un suflu nou în campionat. Desigur, ne dorim și cât mai multe podiumuri“, declară Costi Stratnic.

 

Într-un sezon competițional care se anunță unul extrem de disputat, în care orgoliile trebuie să stăpânească caii-putere, Ovidiu Zaberca va începe campionatul din postura unuia dintre favoriții grupei H. “Personal îmi doresc o clasare cât mai bună, atât pentru mine, cât și pentru întreaga echipă. Totuși, principala mea dorință este de a avea un sezon lipsit de evenimente neplăcute pentru toți piloții din campionat“, declară Ovidiu Zaberca.

Ovidiu Zaberca_Yacco Racing România

Aurelian Andronache va concura anul acesta tot la volanul Renault-ului Clio R3 Cup, dar speră să aducă la start o mașină mai performantă decât cea de anul trecut. Având și rolul de Director Tehnic al echipei Yacco Racing România, Andronache va avea asupra lui și presiunea de a asigura asistența tehnică pentru membrii echipei. “Sunt convins că vom avea un sezon 2016 cel puțin la fel de spectaculos precum cel de anul trecut, lucru care nu poate decât să aducă beneficii acestui sport. Suntem o echipă completă, pregătită să concurăm pentru fiecare secundă și sunt sigur că la final de an vom fi la fel de entuziaști ca acum, la începutul sezonului“, spune Aurelian Andronache.

 

Cel mai nou membru al echipei Yacco Racing România este debutanul Andrei Barbu și astfel echipa se va regăsi la start în formulă completă. “Sunt extrem de bucuros că am reușit să fac parte din această echipă. Am găsit multe sfaturi prețioase și un ajutor cum cred că fiecare debutant își dorește să primească. Sper să mă ridic la așteptările echipei Yacco Racing România și, la final de sezon, să pot trage linia unui bilanț cât mai pozitiv“, declară Andrei Barbu.

Andrei Barbu_Yacco Racing România

În sezonul 2016, echipa Yacco Racing România va fi susținută de Yacco România, într-un parteneriat bazat pe principii comune, unde performanța și fair-play-ul sunt atributele dominante. “Acest proiect a fost, în anul 2015, unul dintre cele mai importante programe sportive pentru Yacco România. Prin echipa de piloți Yacco Racing România, uleiul recordurilor mondiale continuă să-și demonstreze excelența produselor în condițiile cele mai severe. Continuarea proiectului început în anul 2015 este pentru mine o dovadă a angajamentului și atașamentului piloților Yacco Racing România față de marca de lubrifianți YACCO. Dorim ca, folosindu-ne de experiența din anul trecut, să le oferim întregul nostru suport, astfel încât să avem rezultatele cele mai bune, atât sportive, cât și ca prezență a noastră în campionat. “ declară doamna Zoranca Panici, Director General Yacco România.

 

Campionatul Național de Viteză în Coastă va debuta în 2016 cu etapa de la Râșnov, programată pe 23-24 aprilie. Yacco Racing România va fi acolo cu toate cele patru mașini de competiție într-un prim test dintr-un sezon cu opt etape.

Renault Kadjar 1.2 TCe 130

Ne înâlnim din nou

            La scurt timp după ce am testat Renault Kadjar dCi 4×4, este vremea să vedem cu ce ne surprinde versiunea pe benzină. La o primă vedere, Kadjar ne încântă cu aceeași prezență atrăgătoare în ambalaj de cross-over. Fratele mai nebun al lui Qashqai s-a îmbrăcat în haine negre și a venit să sperie orașul. Dacă versiunea diesel era brută, cu pneuri înalte, tracțiune integrală, fără prea multe opțiuni și fără teamă de lipsa asfaltului, jantele pe 18” și tracțiunea 2×4 ale celui pe benzină acționează ca o centură de castitate când vine vorba de offroad.

            Prezența mult mai elegantă și pachetul generos de opționale ne arată că avem în față o mașină configurată de clientul care vrea să o utilizeze preponderent în oraș.

IMG_9330

Vin Diesel sau Osama Benzen Laden ?

            Alegerea motorului pe benzină schimbă radical temperamentul mașinii. Lipsa de cuplu în zona joasă de turații, unde ne petrecem de obicei timpul, face ca mașina să se simtă mult mai amorțită decât versiunea diesel. Coroborat cu direcția ușoară și suspensia îngăduitoare, nu pot să nu mă întreb dacă ouăle mașinii ăsteia s-au făcut cât două alune de la frig. În cazul în care vrei să i le strângi și p-alea cu un elastic de bani, în stânga volanului este un buton intitulat ECO (prescurtarea de la Este Criza de Ouă). După apăsarea lui mașina capătă rude în Ardeal și începe să zică : „No…da unde-i graba?”

            Este adevărat, undeva acolo se află 130 de cai putere, însă majoritatea sunt sus, la peste 4000 de rpm, joacă poker, iar jos au rămas doar cei care au pierdut vreun pariu.

            Pe de cealaltă parte, lipsa vi-b-b-b-r-r-ați-i-i-i-lor de la diesel face ca mașina să pară construită mai cu grijă, mai rafinată, mai elegantă. Chiar și sistemul start-stop s-a îmbunătățit din această cauză, repornirile făcându-se acum aproape insesizabil. Și da, știu că nimeni nu ține sistemul activat, dar să știți că eu am ajuns să apreciez liniștea absolută de la semafor. Zgomotul făcut de motor în staționare este practic inexistent, comparativ cu dieselul. Cred că domnișoarele vor aprecia îmbunătățirile astea.

            Consumul, este probabil cel mai important aspect pentru cei care oscilează între diesel și benzină și care probabil au sărit peste ce am scris eu până acum. Ca să nu îi mai plictisesc, iată cifrele din timpul testului nostru: Urban (București) 11 l/100km, extra-urban (câmpie, fără autostrăzi) 7.0 l/100km, mixt (80% extraurban, restul Craiova și București) 8.4 l/100km. Și din când în când am mai apăsat și pe butonul ECO. Sadism. Dar este de reținut faptul că s-a circulat în condiții de iarnă, la temperaturi arctice.

IMG_9313

Opțiunea! Cât e opțiunea!?

            Nu o să discut despre prețuri pentru că, în cazul Renault, prețurile sunt rezonabile. Mai important este ce face fiecare, cum o face, cât de bine și dacă o vreți cu adevărat.

            Asistență la depășirea benzii de rulare. Este un sistem care te avertizează sonor dacă schimbi banda fără să semnalizezi. Știu că vă gândiți cu toții la un proiect de lege prin care sistemul ăsta să fie obligatoriu la taxiuri, dar nu suntem aici să discutăm politică. Țin să precizez că implementarea Renault este foarte plăcută, sunetul de avertizare imitând zgomotul făcut de pneu peste o bandă rezonatoare. Pentru un plus de realism, sunetul se aude din boxa dinspre partea pe care ai călcat marcajul separator. Poți regla volumul avertizării și sensibilitatea (cât de tare te lasă să calci în bandă până să urle).

            Sistem de recunoaștere automată a indicatoarelor rutiere de viteză. Face exact ce spune și o face bine. Dar…de ce? Ar fi fost util un butonaș care să pună în funcțiune limitatorul de viteză în conformitate cu indicatorul rutier.

            Sistem detecție laterală obstacole. Un fel de senzori de parcare 360°. Folositori, dar la parcările pe care trebuie să le faci în București vor cânta încontinuu.

            Alertă unghi mort. În momentul în care ai pe cineva în unghiul mort se aprinde un bec portocaliu în retrovizoare. Dacă semnalizezi în direcția respectivă începe să pâlpâie pentru a vă atrage atenția și dacă începeți manevra de depășire în pofida avertismentelor repetate aveți parte de avertismente sonore. Ar trebui să fie standard pe toate mașinile.

            Faruri LED și comutare automată fază lungă. Habar n-am care e faza cu farurile LED. Și comutarea automată funcționează….în 80% din cazuri. Dacă sunteți genul leneș, merită banii.

            Frână de parcare electronică.  Plecare din rampă…daaaa…driftulețe iarna…mmm…nu.

            Sistem frânare automată de urgență. Dacă te apropii prea repede de nenea din față mașina îți dă un beep. Dacă tot nu frânezi și coliziunea e iminentă îți dă un volan în cap.

            Auto parking. Da, mașina parchează singură (în sensul că învârte de volan) perpendicular pe bordură, paralel, oblic și chiar iese singură dintr-o parcare laterală. Dacă nici asta nu urlă „Îmbracă volanul în roz!!!” atunci nu știu ce ar putea.

Scaune încălzite, proiectoare ceață și altele nu le mai enumăr pentru că există pe mașini de când s-a inventat roata.

            Acum, trebuie precizat că în momentul în care ne-a prins codul portocaliu de ninsoare pe drum, o parte din senzori au fost blocați de zăpadă, motiv pentru care frânarea automată de urgență a fost înlocuită de un martor în bord care spunea că frânarea automată nu merge, mai lasă telefonul și uită-te la drum, iar senzorii de alertă la unghiul mort au renunțat să scaneze zona de mașini și au decis să danseze în ritmul muzicii. Bumți bumți.

            Recunosc că nu este o situație tipică, dar cred că senzorii puteau fi plasați mai la „azăvadă”.

Alte aspecte fără o importanță deosebită și în ordine complet aleatoare

            Pe consola centrală se află un suport de monede. Da, ați citit bine. Îl puteți vedea în poza. Are capacitate de stocare patru monede, de diferite dimensiuni. Le ține ferm să nu se plimbe prin cup-holder și arată….un pic cam casnic. Acum când vin cerșetorii la geam și zic „Dă șefu și mie 50 de bani” nu mai ține vrăjeala cu „n-am”.

IMG_9302

            Butoanele de încălzire a scaunelor sunt plasate vertical pe peretele din față al spațiului de stocare din consola centrală, motiv pentru care, ca să vezi dacă sunt pornite sau nu, trebuie să te apleci și riști să faci un accident.

            Având în vedere curbele și formele pe care le are mașina asta, forme pe care le-am lăudat extins în review-ul dieselului, cred că negru nu este cea mai bună alegere. Ascunde niște unghiuri foarte reușite. Încercați culori mai deschise.

            Liniile de la daylight-uri sunt foarte, foarte reușite. Portbagajul este spațios. Jantele sunt superbe. Sistemul de control al tracțiunii nu se poate dezactiva (no balls, v-am zis). Dacă vă moare motorul pornește singur înapoi. În cazul în care rămâneți în zăpadă, fără 4×4 și cu ESP-ul în rolul de sabotor, o să apreciați funcția de auto-start.

Cuvinte de despărțire. A doua oară.

            Kadjar rămâne aceeași mașină curajoasă și elegantă, care arată de milioane și costă mărunțiș. Vă recomandăm majoritatea opțiunilor de mai sus, dar în final, dacă țineți la masculinitate, luați-vă un diesel. Cu automată.

Totul despre WRC,IRC, CRR , CNVC , F1 si restul sporturilor cu motor